Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Det här med "mileage runs" för att tjäna poäng att flyga för, det som SAS numera kallar bonuspoäng, är något som nog mest förekom i USA för rätt länge sedan, när intjäning mer strikt gick på flugna miles, men en del biljetter som gick omvägar via flera hubs kunde vara billiga för att rutten var obekväm för normalt funtade resenärer.
Notera att tråden heter "Mileage Run (Baspoäng)". Sedan i höstas har SAS delat upp de gamla baspoängen i nivåpoäng (som ger status/medlemsnivå) och bonuspoäng (som du kan boka bonusresor för). Fokus för denna typ av mileage runs är, med dagens terminologi och dagens förutsättningar, att till en rimlig kostnad tjäna in många nivåpoäng för att kvalificera eller återkvalificera på högre medlemsnivåer. Visst, man får också ett gäng bonuspoäng, men med en normal värdering om ca 10 öre/bonuspoäng är de värda betydligt mindre än vad du betalt för biljetterna.

Låt oss ta ett konkret exempel. Att flyga till Finland brukar ge bra utväxling, för Finland räknas till övriga Europa snarare än Skandinavien, och ARN-HEL är en linje med konkurrens = ofta rimliga priser, åtminstone vissa dagar vid bokning lagom tid innan. Du kan åka t.o.r. ARN-HEL över dagen diverse söndagar i mars för 1644 kr i Go Smart Bio bokningsklass O. Det ger 2400 nivåpoäng t.o.r. Samtidigt får du 2400/3000/3600/4200 bonuspoäng om du är EBingetalls/EBS/EBG/EBD. Med normal värdering, 10 öre per bonuspoäng, är de där poängen värda 240-420 kr. Alltså ingen bra deal att betala 1644 kr för.

Så har du ont om Eurobonus-bonuspoäng är min rekommendation att du väljer en betald biljett dit du behöver åka. Behöver du fler bonuspoäng, fixa dem via de SAS-brandade kreditkorten. Och innan du överanstränger dig, kolla upp hur tillgången till bonusplatser ser ut idag, så du vet om du har någon nytta av poängen. När det gäller tillgång till resor i business class long haul med partnerbolag ser det verkligen inte bra ut ut sedan strax efter alliansbytet. (OK, som 241-innehavare som lyckats göra slut på poängen har du bevisligen hittat något relativt nyligen.)
Uppskattar svaret, tack! Ja jag hade nog lite flyt, satt rastlös den 22/12 och insåg att jag kunde flyga till LAX redan nästa dag och nyttja 2-4-1.

En fråga - har tittat på t.ex. ARN-CPH-DUS-CPH-ARN. I bokningsflödet anges att jag för den resan ska tjäna 3300 poäng, men kollar jag tabellen på hemsidan ser set ut som att intjäningen skulle vara 7200 nivåpoäng. Tänker jag fel eller är det något buggigt med poängangivelsen i bokningsflödet? Har tittat på Plus Pro Bio i S.

Flygningar inom Skandinavien - ARN-CPH
Plus Pro Bio B, J, S, Y
1 400

Flygningar inom Europa - CPH-DUS
Plus Pro Bio B, J, S, Y
2 200

Flygningar inom Europa - DUS-CPH
Plus Pro Bio B, J, S, Y
1 400

Flygningar inom Skandinavien - CPH-ARN
Plus Pro Bio B, J, S, Y
2 200

Dvs 7200 poäng (kollar på samma nu i jan)
Kostnad 6300kr så har inte hittat något bättre krona/poäng just nu som funkar över dagen.

Flygningar inom Skandinavien - ARN-CPH
Plus Pro Bio B, J, S, Y
1 400

Flygningar inom Europa - CPH-DUS
Plus Pro Bio B, J, S, Y
2 200

Flygningar inom Europa - DUS-CPH
Plus Pro Bio B, J, S, Y
1 400

Flygningar inom Skandinavien - CPH-ARN
Plus Pro Bio B, J, S, Y
2 200

Dvs 7200 poäng (kollar på samma nu i jan)
Kostnad 6300kr så har inte hittat något bättre krona/poäng just nu som funkar över dagen.
Bodö brukar finnas för långt billigare även om poängen blir något mindre.

@Brandten
Hittade Vilnius för 5419 SEK som ger 6750p
ARN-CPH-VNO (A,A = 1250 + 1900 = 3150p)
VNO-CPH-ARN (S,S = 1400 + 2200 = 3600p)

6750/5419 =1,246p/kr (Något bättre än DUS)
Vilka datum kikade du på då? Har kollat 10 datum i januari och inte hamnat under 9000kr för 8800 poäng (SAS PLUS PRO BIO).
Ser inte heller A,A,S,S utan endast M,M eller J,J,Z,Z.

Det är även skit för SAS, eftersom poäng-intjäning är en del av 'the value proposition'... I alla fall om de tror på sitt egen lojalitetsprogram. Frågan är bara hur mycket annan skit SKIT har att fixa till. ;)

Du "avslöjar dig" när du använder uttryck som är moderna i nutida marknadsföringsteori (på "min tid", förra seklet, hette det "offer" och "accept"). Men jag har bläddrat i nyare böcker och kört med moderniserad terminologi själv (i diskussionen om BA Executive Club). Med detta vill jag uttrycka min uppskattning för att du tar på dig de teoretiska glasögonen. Det finns en hel del på flygmarknaden som förtjänar lite djupare funderingar, inte bara att följa strömmen och springa på alla bollar (som man upptäcker).

Det vore kul om fler ville ta på sig de teoretiska glasögonen också. Och funderar på hur marknaden egentligen fungerar.

När jag ser inläggen och tipsen om milage runs så funderar jag på på nationalekonomins antagande om "the economic man" och "perfect information". Uppenbarligen slänger flygbolagen fram en massa erbjudanden som är synnerligen svåröverskådliga för kunderna. Det är därför diskussioner pågår här. Men erbjudandena verkar svåröverskådliga även för säljarna/leverantörerna. Jag kan inte tolka det på annat sätt när BA drar i nödbromsen (som jag tror pga överfulla lounger på LHR). BA tycks ha lämnat fler och bättre "offer" än de kan leverera.

OK, vi kan fortsätta jaga bra "value propositions", men om de är ohållbara (unsustainable) finns bara kortsiktiga vinster, erbjudandena kommer dras tillbaka förr eller senare. Att jaga LTG hos BA är inget jag skulle rekommendera. BA har redan visat sig vara opålitliga.

Jag har helt ignorerat att status hos Eurobonus inte längre ger extra nivåpoäng så min plan för att nå guld igen måste revideras.
Jag har ca 6 månader på mig att tjäna in ca 20 000 poäng (resten kommer från Amex & Concious Traveller).
Vad ger mest för pengarna nu för tiden? Är det business till SEA/SFO/BKK osv, eller finns det alternativ inom europa som ger bra utväxling per spenderad krona?
Då det kostar en del att ta sig till Arlanda så vill jag avverka det med så få resor dit som möjligt, men att spendera en helg med att flyga kors å tvärs med övernattningar på ARN funkar så klart (vilket kan vara ett alternativ om poängen ska tjänas med flyg inom europa).

Toppen