Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

I skrivande stund har jag 37924p kvar till Diamond, min period är kalenderår (1jan-31dec) och jag kommer gissningsvis dra in runt 10-15 tusen poäng ytterligare innan årsskiftet.

Jag funderar lite på att göra en resa där resan är målet så att säga. Ex SAS business till SFO/LAX borde ge mig en sisådär 20-25 tusen poäng till en kostnad om drygt 1kr/poäng.
da det är värt det eller inte för att uppnå Diamond kan diskuteras i en annan tråd.

Tacksam för förslag.
Nu har jag nog hittat en vettig resa.
För uppmärksamma så kan jag tyvärr meddela att jag inte kunde komma loss för att köra resan med ANA (se tidigare inlägg).

Jag har hittat följande:
AirlineScandinavian AirlinesScandinavian AirlinesScandinavian Airlines
Operated ByRegional Jet OuUnited Airlines
Flight/ClassSK443 J Within Europe Sas Plus / All Other BusinessSK909 J Within Europe Sas Plus / All Other BusinessSK6840 J Within Europe Sas Plus / All Other Business
OriginGothenburg, LandvetterCopenhagen, KastrupNewark, Newark Liberty International
DestinationCopenhagen, KastrupNewark, Newark Liberty InternationalLos Angeles, Los Angeles International
Departing094012251900
Arriving103014552155
Estimated Time50 Mins8 Hrs 30 Mins5 Hrs 55 Mins

AirlineScandinavian AirlinesScandinavian Airlines
Operated BySas Connect
Flight/ClassSK932 J Within Europe Sas Plus / All Other BusinessSK430 J Within Europe Sas Plus / All Other Business
OriginLos Angeles, Los Angeles InternationalCopenhagen, Kastrup
DestinationCopenhagen, KastrupGothenburg, Landvetter
Departing13501405
Arriving0930 (+1)1450
Departure TerminalTerminal Tom Bradley Intl TermTerminal 3
Arrival TerminalTerminal 3
Estimated Time10 Hrs 40 Mins45 Mins

Bokat via Amex travel för 17 608kr
(På sas.se kostade samma resa 32 550kr)

Frågan är väl vad man kommer få för EWR-LAX codeshare men även om det skulle bli 0poäng så borde denna resa ge 17k + 25% = 21 250p eller 1,2p/kr

Hej,

Nybörjarfråga.

Kvalificeringsperiod som slutar 31/10. Statuspoängen brukar komma in månaden efter runt 8e, räknas detta in i kvalificeringsperioden? Om jag inte hinner lösa poängen för att bli guld. Kan man på nått sätt lösa det i efterhand? Läst om att man kan efter ett par månader efter kvalificeringsperiodens slut köpa till poängen? Stämmer detta? Till slut, tror endast jag kommer kunna lösa max 2000p genom kreditkortet innan 31/10. Vilka resor kan man göra för att nå de sista poängen inom Europa för en familj om 3.

Tack!

1690870443246.png

Kvalificeringsperiod som slutar 31/10. Statuspoängen brukar komma in månaden efter runt 8e, räknas detta in i kvalificeringsperioden?

Om du menar statuspoängen från SAS Eurobonus Mastercard så räknas de till den period då de tillförs ditt EB-konto, inte när de intjänades. Dvs poängen för din spend i oktober, som tillförs i början av november, räknas till nästa års kvalificering

Om jag inte hinner lösa poängen för att bli guld. Kan man på nått sätt lösa det i efterhand? Läst om att man kan efter ett par månader efter kvalificeringsperiodens slut köpa till poängen? Stämmer detta?

Ja, stämmer, du kan under din grace period (de tre månader efter din period gått ut som du behåller förmånerna) köpa baspoäng från SAS, och de kommer att bakdateras 123 dagar så att de räknas in i föregående period (alltså den du är i nu).

Viktig brasklapp: Det här är alltså normalt till för dem som ska BEHÅLLA sin period. Om jag förstår din skärmdump rätt så har du aldrig haft guld utan är silver nu? Då är jag lite osäker om du är kvalificerad för att köpa poäng eftersom du faktiskt redan uppnått din nivå (som framgår av att det står "medlemsnivåns utgångsdatum 2025-01-31 i din skärmdump").

Om du menar statuspoängen från SAS Eurobonus Mastercard så räknas de till den period då de tillförs ditt EB-konto, inte när de intjänades. Dvs poängen för din spend i oktober, som tillförs i början av november, räknas till nästa års kvalificering

Ja, stämmer, du kan under din grace period (de tre månader efter din period gått ut som du behåller förmånerna) köpa baspoäng från SAS, och de kommer att bakdateras 123 dagar så att de räknas in i föregående period (alltså den du är i nu).

Viktig brasklapp: Det här är alltså normalt till för dem som ska BEHÅLLA sin period. Om jag förstår din skärmdump rätt så har du aldrig haft guld utan är silver nu? Då är jag lite osäker om du är kvalificerad för att köpa poäng eftersom du faktiskt redan uppnått din nivå (som framgår av att det står "medlemsnivåns utgångsdatum 2025-01-31 i din skärmdump").
Tack för snabbt svar, väldigt mycket lärorikt info.

Ok så att köpa baspoängen under sin Grace period är då för att behålla nuvarande statusen då är det nog inte aktuellt för min del då jag som du säger aldrig varit Guld och är Silver. Fick mejl från SAS om att jag kan köpa baspoängen för att nå Guld men känns sådär och spendera runt 9000kr för att nå guld innan kvalificeringsperiodens slut därav tänkte vi kanske göra en resa till Sthml från Malmö/Köpenhamn alt Alicante om poängen räcker tillräckligt för att nå Guldstatus.

"medlemsnivåns utgångsdatum 2025-01-31'' vad avser denna? Fly premium?

1690872841206.png

Last edited:
Tack för snabbt svar, väldigt mycket lärorikt info.

Ok så att köpa baspoängen under sin Grace period är då för att behålla nuvarande statusen då är det nog inte aktuellt för min del då jag som du säger aldrig varit Guld och är Silver. Fick mejl från SAS om att jag kan köpa baspoängen för att nå Guld men känns sådär och spendera runt 9000kr för att nå guld innan kvalificeringsperiodens slut därav tänkte vi kanske göra en resa till Sthml från Malmö/Köpenhamn alt Alicante om poängen räcker tillräckligt för att nå Guldstatus.

Det ska även vara möjligt för att uppnå status.

Vem kan köpa EuroBonus Baspoäng?​

Om du saknar poäng för att kunna nå till nästa medlemsnivå eller vill säkra din existerande nivå, kan du köpa till de Baspoäng som du behöver. Detta är användbart om du saknar ett begränsat antal poäng

Logga in här så ser du om du kan köpa eller ej. Sedan kan du ju vänta tills du vet om du behöver eller ej.

Utgångsdatum som visas är för din silver status (vilken du har kvalificerat sig för ett år till redan nu).

Om du har fått mail från SAS om att du kan köpa baspoäng för att nå guld så kan du säkert det, det var bara att då rör man sig utanför den "normala" situationen med att försvara sin nivå så jag var inte 100% säker på vad som gäller i det fallet.

Men jag håller med, om du inte har extremt speciella orsaker är det knappast värt 9000 kr för att köpa ett guld. Hursomhelst, OM du väljer att göra det gör du det klokast EFTER kvalificeringsperioden gått ut, så du vet exakt hur många poäng du behöver.

En milage run är troligtvis ett billigare sätt att uppnå det, eller att skaffa ett Amex Elite-kort om du inte redan har det.

Nej, det betyder att din nuvarande nivå (silver) gäller fram till och med det datumet. Det är alltså innevarande period (2022-11-01 -- 2023-10-31), plus nästa som du redan tjänat in (2023-11-01 -- 2024-10-31) plus tre månaders grace period då man behåller sina förmåner efter man tappat nivån (och det är alltså under de månaderna du med fördel köper extra poäng för att i efterhand "rädda" kvar den).

Nej, det betyder att din nuvarande nivå (silver) gäller fram till och med det datumet. Det är alltså innevarande period (2022-11-01 -- 2023-10-31), plus nästa som du redan tjänat in (2023-11-01 -- 2024-10-31) plus tre månaders grace period då man behåller sina förmåner efter man tappat nivån (och det är alltså under de månaderna du med fördel köper extra poäng för att i efterhand "rädda" kvar den).
Riktigt bra förklarat! Tack! Då avvaktar jag tills 31/10 innan jag köper poängen som saknas.

Toppen