Så länge du rest innan kvalificering perioden är slut så är det lugnt, även om poängen visas på kontot senare.Hur länge dröjer det tills poängen syns på mitt konto ?
Jag flög ju igår och sista dagen i perioden är på måndag.
Så länge du rest innan kvalificering perioden är slut så är det lugnt, även om poängen visas på kontot senare.Hur länge dröjer det tills poängen syns på mitt konto ?
Jag flög ju igår och sista dagen i perioden är på måndag.
Nu har jag nog hittat en vettig resa.I skrivande stund har jag 37924p kvar till Diamond, min period är kalenderår (1jan-31dec) och jag kommer gissningsvis dra in runt 10-15 tusen poäng ytterligare innan årsskiftet.
Jag funderar lite på att göra en resa där resan är målet så att säga. Ex SAS business till SFO/LAX borde ge mig en sisådär 20-25 tusen poäng till en kostnad om drygt 1kr/poäng.
da det är värt det eller inte för att uppnå Diamond kan diskuteras i en annan tråd.
Tacksam för förslag.
Airline | Scandinavian Airlines | Scandinavian Airlines | Scandinavian Airlines |
Operated By | Regional Jet Ou | United Airlines | |
Flight/Class | SK443 J Within Europe Sas Plus / All Other Business | SK909 J Within Europe Sas Plus / All Other Business | SK6840 J Within Europe Sas Plus / All Other Business |
Origin | Gothenburg, Landvetter | Copenhagen, Kastrup | Newark, Newark Liberty International |
Destination | Copenhagen, Kastrup | Newark, Newark Liberty International | Los Angeles, Los Angeles International |
Departing | 0940 | 1225 | 1900 |
Arriving | 1030 | 1455 | 2155 |
Estimated Time | 50 Mins | 8 Hrs 30 Mins | 5 Hrs 55 Mins |
Airline | Scandinavian Airlines | Scandinavian Airlines |
Operated By | Sas Connect | |
Flight/Class | SK932 J Within Europe Sas Plus / All Other Business | SK430 J Within Europe Sas Plus / All Other Business |
Origin | Los Angeles, Los Angeles International | Copenhagen, Kastrup |
Destination | Copenhagen, Kastrup | Gothenburg, Landvetter |
Departing | 1350 | 1405 |
Arriving | 0930 (+1) | 1450 |
Departure Terminal | Terminal Tom Bradley Intl Term | Terminal 3 |
Arrival Terminal | Terminal 3 | |
Estimated Time | 10 Hrs 40 Mins | 45 Mins |
Kvalificeringsperiod som slutar 31/10. Statuspoängen brukar komma in månaden efter runt 8e, räknas detta in i kvalificeringsperioden?
Om jag inte hinner lösa poängen för att bli guld. Kan man på nått sätt lösa det i efterhand? Läst om att man kan efter ett par månader efter kvalificeringsperiodens slut köpa till poängen? Stämmer detta?
Tack för snabbt svar, väldigt mycket lärorikt info.Om du menar statuspoängen från SAS Eurobonus Mastercard så räknas de till den period då de tillförs ditt EB-konto, inte när de intjänades. Dvs poängen för din spend i oktober, som tillförs i början av november, räknas till nästa års kvalificering
Ja, stämmer, du kan under din grace period (de tre månader efter din period gått ut som du behåller förmånerna) köpa baspoäng från SAS, och de kommer att bakdateras 123 dagar så att de räknas in i föregående period (alltså den du är i nu).
Viktig brasklapp: Det här är alltså normalt till för dem som ska BEHÅLLA sin period. Om jag förstår din skärmdump rätt så har du aldrig haft guld utan är silver nu? Då är jag lite osäker om du är kvalificerad för att köpa poäng eftersom du faktiskt redan uppnått din nivå (som framgår av att det står "medlemsnivåns utgångsdatum 2025-01-31 i din skärmdump").
Det ska även vara möjligt för att uppnå status.Tack för snabbt svar, väldigt mycket lärorikt info.
Ok så att köpa baspoängen under sin Grace period är då för att behålla nuvarande statusen då är det nog inte aktuellt för min del då jag som du säger aldrig varit Guld och är Silver. Fick mejl från SAS om att jag kan köpa baspoängen för att nå Guld men känns sådär och spendera runt 9000kr för att nå guld innan kvalificeringsperiodens slut därav tänkte vi kanske göra en resa till Sthml från Malmö/Köpenhamn alt Alicante om poängen räcker tillräckligt för att nå Guldstatus.
"medlemsnivåns utgångsdatum 2025-01-31'' vad avser denna? Fly premium?
Ok så att köpa baspoängen under sin Grace period är då för att behålla nuvarande statusen då är det nog inte aktuellt för min del då jag som du säger aldrig varit Guld och är Silver. Fick mejl från SAS om att jag kan köpa baspoängen för att nå Guld men känns sådär och spendera runt 9000kr för att nå guld innan kvalificeringsperiodens slut därav tänkte vi kanske göra en resa till Sthml från Malmö/Köpenhamn alt Alicante om poängen räcker tillräckligt för att nå Guldstatus.
"medlemsnivåns utgångsdatum 2025-01-31'' vad avser denna? Fly premium?
Riktigt bra förklarat! Tack! Då avvaktar jag tills 31/10 innan jag köper poängen som saknas.Nej, det betyder att din nuvarande nivå (silver) gäller fram till och med det datumet. Det är alltså innevarande period (2022-11-01 -- 2023-10-31), plus nästa som du redan tjänat in (2023-11-01 -- 2024-10-31) plus tre månaders grace period då man behåller sina förmåner efter man tappat nivån (och det är alltså under de månaderna du med fördel köper extra poäng för att i efterhand "rädda" kvar den).
Riktigt bra förklarat! Tack! Då avvaktar jag tills 31/10 innan jag köper poängen som saknas.
Har redan ett så de 20.000p är inräknat.Som sagt, om du inte redan har ett Amex SAS Elite-kort, så är det garanterat det billigaste sättet att få in de saknade poängen.