Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Hachans

Medlem
Första året med guld och har bestämt mig för att satsa på lifetime gold och behöver därmed tjäna in 13 000 baspoäng innan 31 januari.

Har en bonusresa i business bokad med Swiss till Miami 10-20 januari och funderar på om det kunde vara värt att avboka och istället köpa i SAS Go och uppgradera till Business med poäng. Vad kostar en sådan uppgradering? Tittar på 11-24 januari då det verkar finnas tillgänglighet med direktflyg från ARN. Förstår jag det rätt tjänar vi då in 18 000 baspodäng? Vi är två som reser.

Annars mottar jag gärna tips på biljetter med hög intjäning perioden 20-31 januari. Vi är flexibla med veckodag, dagsresa eller övernattning fungerar.

Ta dig en rejäl funderare över ditt resemönster och om du verkligen tycker det är värt pengarna. För samma pengar kan du köpa Amex Platinum och få Priority pass och köpa loungetillgång när du behöver det. Vilken fördel är det för dig att nå guld när du inte reser tillräckligt för att säkra det automatiskt?

Du gör såklart som du vill, men den här lojaliteten mot flygbolaget tjänar du nog inget på - dessutom inte att det finns reella risker att SAS kanske inte ens finns kvar om tio år. Lifetime gold gäller flygbolagets livstid, inte din.
 

Villiamm

Medlem
D
Ta dig en rejäl funderare över ditt resemönster och om du verkligen tycker det är värt pengarna. För samma pengar kan du köpa Amex Platinum och få Priority pass och köpa loungetillgång när du behöver det. Vilken fördel är det för dig att nå guld när du inte reser tillräckligt för att säkra det automatiskt?

Du gör såklart som du vill, men den här lojaliteten mot flygbolaget tjänar du nog inget på - dessutom inte att det finns reella risker att SAS kanske inte ens finns kvar om tio år. Lifetime gold gäller flygbolagets livstid, inte din.

Tack för input.

Jag reser aldrig genom jobbet utan det har sedan jag skaffade Eurobonus bara blivit en longhaul bonusresa i business om året, trots att poängen skulle räckt till två. Förhoppningen är att ha tid med två längre resor per år och är allt som krävs en eller ett par betalade weekendresor eller liknande för mig och tjejen för att få fördelarna med Guld vid bokning och genomförande av mina till antalet få resor kan jag ändå tycka det är värt det.

Får bara hålla tummarna att SAS finns kvar om 10 år.

Jag har Elite och Premium idag därav 13 000 poäng som saknas.

Skippar nog att försöka poäng på Miami-resan och riktar istället in mig på att hitta biljetter som ger många poäng/kr perioden 20-31 januari. Tips mottas tacksamt.
 

palmen

Moderator
D


Tack för input.

Jag reser aldrig genom jobbet utan det har sedan jag skaffade Eurobonus bara blivit en longhaul bonusresa i business om året, trots att poängen skulle räckt till två. Förhoppningen är att ha tid med två längre resor per år och är allt som krävs en eller ett par betalade weekendresor eller liknande för mig och tjejen för att få fördelarna med Guld vid bokning och genomförande av mina till antalet få resor kan jag ändå tycka det är värt det.

Får bara hålla tummarna att SAS finns kvar om 10 år.

Jag har Elite och Premium idag därav 13 000 poäng som saknas.

Skippar nog att försöka poäng på Miami-resan och riktar istället in mig på att hitta biljetter som ger många poäng/kr perioden 20-31 januari. Tips mottas tacksamt.
Så du reser ingenting i övrigt? Du får bar apoäng från kreditkorten?
Om du redan är guld är enklaste sättet att förlänga det att boka SAS Plus på longhaul när det är Friends & Fmaily för 6-7000 till Miami, Los Angeles, San Francisco eller Hong Kong. Det ger då 15000 poäng minst och du klarar guldet.
Det blir dock ett rätt dyrt guldkort om du bara ska nyttja en gång per år, man kan köpa sig de fördelar som man får med kortet betydligt billigare.
 

Villiamm

Medlem
Så du reser ingenting i övrigt? Du får bar apoäng från kreditkorten?
Om du redan är guld är enklaste sättet att förlänga det att boka SAS Plus på longhaul när det är Friends & Fmaily för 6-7000 till Miami, Los Angeles, San Francisco eller Hong Kong. Det ger då 15000 poäng minst och du klarar guldet.
Det blir dock ett rätt dyrt guldkort om du bara ska nyttja en gång per år, man kan köpa sig de fördelar som man får med kortet betydligt billigare.

Stämmer bra.

Tjänar ca 250-300 000 extrapoäng med kreditkorten årligen och dessa vill jag gärna spendera på två longhaul i business med Amex vouchers. Utöver det har jag inget emot att betala för en eller par kortare resor inom Europa och på köpet kvalificera mig till gold. Statusjakten ser jag kanske också som en ursäkt för att ta mig tid att resa mer vilket jag inte tyckt mig ha haft de senaste åren.
 

palmen

Moderator
Stämmer bra.

Tjänar ca 250-300 000 extrapoäng med kreditkorten årligen och dessa vill jag gärna spendera på två longhaul i business med Amex vouchers. Utöver det har jag inget emot att betala för en eller par kortare resor inom Europa och på köpet kvalificera mig till gold. Statusjakten ser jag kanske också som en ursäkt för att ta mig tid att resa mer vilket jag inte tyckt mig ha haft de senaste åren.
Om du reser i business har du redan de flesta förmåner som kommer med ett guldkort.
Prio checkin
Prio boarding
Lounge (även om business loungen ibland är snäppet "sämre" än guldloungen)
Extra väska (om du behöver minst 3 väskor är dock guld väldigt bra)
Fast track i säkerhetskontroll

Det krävs dock minst 3 korta resor till Europa för att flyga ihop poängen som behövs, och då troligtvis i plus för att generera rätt antal poäng, och då har du återigen de förämåner som nämns ovan.

Vill du verkligen köra på EBG så gör det, ingen här ska säga vad som är rätt eller fel för dig. Vem vet vad som händer med Lifetime Gold framöver, kan ju bli än mer positivt och även pannkaka av det hela. Men det är alltid kul att ha något mål att sträva efter, och tycker du att det ger dig något tillbaka så är det väl bara att köra.
 

Hachans

Medlem
Stämmer bra.

Tjänar ca 250-300 000 extrapoäng med kreditkorten årligen och dessa vill jag gärna spendera på två longhaul i business med Amex vouchers. Utöver det har jag inget emot att betala för en eller par kortare resor inom Europa och på köpet kvalificera mig till gold. Statusjakten ser jag kanske också som en ursäkt för att ta mig tid att resa mer vilket jag inte tyckt mig ha haft de senaste åren.

Nu blir jag lite trött på mig själv för jag retar mig själv på när folk inte svarar på frågan.

Guldstatus när du bokar i business ger ju verkligen väldigt lite värde. Guldstatusen ger ju absolut mest värde när du reser eko. Att lägga ett antal tusen för EN gång under året, kanske två, få komma in på guldloungen eller Senator är ju ekonomiskt galet i mina ögon.

Men anyway, en plus-resa med två byten inom Europa borde ge dig typ 12000 poäng om du gör den två gånger. Sen kan du växla 10k av de poängen till 1k baspoäng och så är du i hamn.
 

M.K

Medlem
@Villiamm Det billigaste är nog en F&F i Plus på long haul som redan skrivits. Jag har dock förståelse att du inte vill chansa på eventuell uppgradering till C. Jag har redan lite resfeber inför möjlig plus nästa vecka utan upgrade. :rolleyes:

Ett annat alternativ som du nämner och som jag själv gjort är att åka i väg på en trevlig weekend resa inom Europa med byte i Frankfurt/München bokat i D klass på Lufthansas sida eller t ex Expedia. Viktigt att flygen till/från Tyskland är ”operated by SAS” för Guldbonus på dessa två legs.

Du får då testa både SAS plus, LH i C, SAS Guldlounge samt en eller flera Senator lounger. Oavsett destination från Tyskland tjänar du inom Europa minst 9000poäng som EBG+. Det går ofta även att klämma in ett byte extra. Aldrig billigt, men jag förstår på din spend att du inte är så priskänslig. Det är en trevlig resa och du får som sagt testa flera olika premiumprodukter. Rekommenderas.

Edit. Det kan finnas flera skäl till EBG. Alltid kul med status och det kanske finns planer på mer resande i framtiden som Han antyder. EBG som motivation behöver inte vara fel tillvägagångssätt. På köpet bättre lounger på de få resor han faktiskt gör och något event ibland för EBG+. Gröna lund och Tivoli var trevliga liksom Tekniska de sista två åren.
 
Last edited:
Hej!
Jag är ytterligare en som behöver ca 3500 poäng före 29/1-20 för att behålla mitt EBG.

Har kollat alternativen som jag utläst här men januari verkar vara lite svårare för snabba MR.

Tacksam för tips på hur jag gör det så billigt och smidigt som möjligt. Har tyvärr inga resor inplanerade och tänkte vänta med uppgradering t Amex Elite till nästa kvalificeringsperiod.

Ev resa utgår lämpligen på MMX eller CPH.

Tack på förhand för hjälp.

Göran
 

Hachans

Medlem
Hej!
Jag är ytterligare en som behöver ca 3500 poäng före 29/1-20 för att behålla mitt EBG.

Har kollat alternativen som jag utläst här men januari verkar vara lite svårare för snabba MR.

Tacksam för tips på hur jag gör det så billigt och smidigt som möjligt. Har tyvärr inga resor inplanerade och tänkte vänta med uppgradering t Amex Elite till nästa kvalificeringsperiod.

Ev resa utgår lämpligen på MMX eller CPH.

Tack på förhand för hjälp.

Göran
Växla 35k extrapoäng till baspoäng. Kostar inget och går snabbt.
 

Tonton

Medlem
Hej!
Jag är ytterligare en som behöver ca 3500 poäng före 29/1-20 för att behålla mitt EBG.

Har kollat alternativen som jag utläst här men januari verkar vara lite svårare för snabba MR.

Tacksam för tips på hur jag gör det så billigt och smidigt som möjligt. Har tyvärr inga resor inplanerade och tänkte vänta med uppgradering t Amex Elite till nästa kvalificeringsperiod.

Ev resa utgår lämpligen på MMX eller CPH.

Tack på förhand för hjälp.

Göran

Hej Göran!

Antingen gör du enligt @Hachans förslag - det är det absolut enklaste sättet - Eller så är du mer äventyrlig och drar till exempelvis Bryssel över en natt och käkar lite musslor och dricker god öl. :)

MMX-BRU T/R i SAS PLUS på flera datum i slutet av januari går på 3160 SEK och inbringar 5625 baspoäng.
 
Toppen