Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Är det inte väldigt ont om biljetter i A-klass just nu om man vill flyga från Stockholm via Köpenhamn eller Oslo till någon stad i norra/mellersta Europa (dvs Tyskland, Frankrike, Holland, Belgien och liknande)?

Jag har kollat runt helgerna i maj och det är möjligt att hitta en del biljetter i P-klass men i stort sett omöjligt i A-klass :(

Det är nästan så att man kommer till mitten av juli innan man ser flighter med A-klass men då oftast inte möjligt att få A-klass på både ut- och hemresan (om man vill åka samma dag eller tillbringa en helg i ovanstående städer). P-klass är fortfarande hyggligt prissatt men generellt sett 1500SEK dyrare än A-klass.

Känns som om SAS helt enkelt strypt tillgången till A-klass (nästan oavsett bokningsläget).

Är det inte väldigt ont om biljetter i A-klass just nu om man vill flyga från Stockholm via Köpenhamn eller Oslo till någon stad i norra/mellersta Europa (dvs Tyskland, Frankrike, Holland, Belgien och liknande)?

Jag har kollat runt helgerna i maj och det är möjligt att hitta en del biljetter i P-klass men i stort sett omöjligt i A-klass :(

Det är nästan så att man kommer till mitten av juli innan man ser flighter med A-klass men då oftast inte möjligt att få A-klass på både ut- och hemresan (om man vill åka samma dag eller tillbringa en helg i ovanstående städer). P-klass är fortfarande hyggligt prissatt men generellt sett 1500SEK dyrare än A-klass.

Känns som om SAS helt enkelt strypt tillgången till A-klass (nästan oavsett bokningsläget).

Kan bare snakke for nordmenns del: men alle reiser sykt mye på helgeturer i mai. Det er antakeligvis utsolgt i de klassene du leter etter

Ja, för ett år sedan brukade det inte vara några problem att hitta A-klass nästan oavsett vart man skulle. Nu är det nästan omöjligt (LHR är dock ett lysande undantag, och 999 SEK för enkel A-klass gör att jag drar ner på BA-resandet).

Jag och @Christian R har roat oss med att kika på A-klass rätt mycket den senaste månaden. Luxemburg var t ex helt öppet i juni fram till för tio dagar sedan, då plötsligt fanns det absolut ingenting. Jag förstår inte riktigt hur det går till, vi snackar över-natten-ändring.

Milano är hyggligt i A-klass i maj från CPH.

Jag har lyckats boka sex T&R i A-klass under maj och juni.

Men det är tydligt att det är betydligt sämre utbud av A-klass idag jämfört med ett år sedan.

Det är absolut en hel del weekendresenärer (från alla tre länder) i maj vilket kan förklara en del av bristen på A-klass. Men det förklarar desto mindre att situationen är densamma i juni, juli och augusti. De fall där man kan hitta resor via CPH eller OSL så är det oftast lite väl onödigt långa transfertider vilket gör resan svår oavsett om syftet är MR eller en trevlig weekend-resa.

Min känsla är också att SAS snarare ser A-klass som en kampanjklass än en vanlig revenue-klass. Lite som O-klass i Minus.

Ska bo på Radisson Skycity den 19 Maj och har inget bokat den dagen så jag tänkte göra en MR, någon som har ett prisvärt förslag?
Så billig Plus biljett som möjligt är tanken då jag tänkte kreditera den till A3 som då ger 1200/2400 tier miles.

Toppen