SAS diamant, är det värt att skaffa?

• Thread starter Thread starter Jonas C
  • Start date Start date
J

Jonas C

Guest
Två månader in i kvalificeringsperioden och under förra årets grace period så har jag lyckats återfå mitt SAS EBG. Min period löper ut den 31 mars nästa år och har 45000 baspoäng på kontot. Det innebär att mitt guldkort är säkrat till juni 2021.

Står nu inför valet kring huruvida man bör kvalificera till SAS diamantkort eller inte. TK Elite Plus är redan säkrat för många år framåt, så att ha två "svarta" kort i plånboken känns som höjden av onödighet.

Reser mestadels på bonusresor nuförtiden, samt enstaka SAS-resa i Go Light inom Europa. Courtesy upgrade på long haul är helt ointressant för min del, så den enda riktiga förmånen är fri dryck i SAS Go, och möjligtvis att man kan ge bort ett guldkort till någon. Finns det några andra förmåner som är av värde eller är det smartast att strunta i diamant?

Var är det lättast att nyttja poängen och var ser du ett värde i att ha dom?, Är det värt ett psykbryt eller två för att boka en resa med turken, eller känns det bättre med SAS?

Diamond vet jag inte om du har så mycket nytta av...

Jag är snart klar med mitt första år som diamant och har kommit fram till att med 10-20 sasflighter per år inom Europa (och 70-80 med andra bolag) så är diamant inte värt det. Ett guldkort till tjejen var trevligt men då vi nästan alltid reser tillsammans och hon därmed får alla fördelar genom mitt guld utom prioboarding gör att jag inte kan motivera intjäning av ytterligare 40k poäng (drar in ca 50k EB per år organiskt plus kreditkort).

Då tar jag mycket hellre status i en ytterligare allians.

richard87 skrev:Jag är snart klar med mitt första år som diamant och har kommit fram till att med 10-20 sasflighter per år inom Europa (och 70-80 med andra bolag) så är diamant inte värt det. Ett guldkort till tjejen var trevligt men då vi nästan alltid reser tillsammans och hon därmed får alla fördelar genom mitt guld utom prioboarding gör att jag inte kan motivera intjäning av ytterligare 40k poäng (drar in ca 50k EB per år organiskt plus kreditkort).Då tar jag mycket hellre status i en ytterligare allians.Klicka för att utvidga...

Mer eller mindre exact vad jag tänkt skriva, förutom att du har betydligt fler flyg än mig per år, jag kommer upp en bit över 80k poäng efter mitt första år som Diamant och kommer inte jaga en förnyelse med några extra flyg.

Om man samlar i en allians till då får man ju dock vara beredd på inkörningsperioden utan status såvida man inte får till en matchning.

Dvs ett harvande utan lounger och prioritet

squeezen skrev:Om man samlar i en allians till då får man ju dock vara beredd på inkörningsperioden utan status såvida man inte får till en matchning.Dvs ett harvande utan lounger och prioritetKlicka för att utvidga...
Lounger får man ju dock om man flyger business (eller priority pass). Att dra en ny status helt i ekonomi tar sin tid på de flesta bolag utanför star alliance.

Vad är alternativen till att samla poängen på SAS? Flyga någon annan allians? Lägga poängen på annat bolag inom *A?

Skulle du kvala in till EBD "ändå" om du fokuserar dina resor mot SAS och *A, eller skulle du behöva göra MR:s?

Om du skulle satsa på EBD, vad skulle då extrakostnaden bli för att nå upp till denna status jämfört med att fokusera på annat program / bolag / billigflyga?

Utöver vad som nämnts ovan så har du även med soft landing, så EBG är säkrat tom juni 2022.

Har samma dilemma som dig.

Beslutade mig för att det ej är värt det.

Flyger bara SAS på bonusresor eller go light och dricker sällan ombord short haul.

Long Haul har jag efter nedskärning av intjäning börjat välja bort SAS.

NotRyan skrev:Var är det lättast att nyttja poängen och var ser du ett värde i att ha dom?, Är det värt ett psykbryt eller två för att boka en resa med turken, eller känns det bättre med SAS?Klicka för att utvidga...
SAS-poäng är lätta att tjäna (primärt genom kreditkort) och använda, så där har statusen ingen större betydelse.

jsn skrev:Vad är alternativen till att samla poängen på SAS? Flyga någon annan allians? Lägga poängen på annat bolag inom *A?Klicka för att utvidga...
Lägger alla poäng på EB just nu, samt kör TK som backupstatus. Kommer inte att kreditera fler poäng dit förrän det blir dags för nästa återkval.

jsn skrev:Om du skulle satsa på EBD, vad skulle då extrakostnaden bli för att nå upp till denna status jämfört med att fokusera på annat program / bolag / billigflyga?Klicka för att utvidga...
Att satsa på EBD skulle medföra en del extrakostnader, främst i form av PlusGrade bud till Plus på mina Europaresor, samt någon enstaka mileage run. Kan tänka mig att lägga max 15000 SEK för att nå upp till de 45K poängen som saknas, om det ens är möjligt.

Har inga planer på att lägga poängen på andra program, utan snarare så lägger jag inget större fokus i poängintjäning när jag bokar biljetter utan går helt och hållet efter pris.

Mjuklandning till 2022 är förvisso en bra förmån. Det enda som egentligen talar för att skaffa Diamond är poängen som tjänas in "organiskt" samt att det inte skulle kännas så kul att snubbla på målsnöret.

Jag har just avslutat mitt första år som EBD, kom upp i 72000 poäng och kände att värdet på EBD inte var värt att kämpa in de sista poängen. Visst var det kul att beställa gratis dryck de 2 ggr jag flög i Go i europa, ena dottern gillade sitt EBG som hon använt 2 ggr. Jag skulle endast satsa på EBD igen för att ge ett EBG till en familjemedlem för de ggr vi flyger Lufthansa och behlver 2 guldkort för att besöka Senatorlounge, annars är det i princip bortkastad effort.

Är det värt att satsa på diamant? Har guld idag. Kval perioden är till 1/8. Jag behåller väl inte diamant nästa kval period?

Mirakaz skrev:Är det värt att satsa på diamant?Klicka för att utvidga...
Hur mycket reser du?

Du har, i princip, bara nytta av diamantkortet när du reser med SAS eller Star Alliancebolagen. Reser du en handfull gånger privat, mest i semestersyfte, då kan du hoppa över att jaga diamant. Du får nämligen de flesta förmånerna redan som guldmedlem. Ditt mervärde av diamantkortet blir då ytterst litet.

Flygpendlar du 40 veckor om året i ekonomiklass inom Sverige/Norden/Europa, då kan det finnas en klar poäng att jaga in diamant. Gratis dricka, viss chans till ledigt säte bredvid dig och prioritet när något går fel eller blir inställt.

Mirakaz skrev:Jag behåller väl inte diamant nästa kval period?Klicka för att utvidga...
Uppnår man status i en kvalperiod behåller man den under innevarande kvalperiod plus hela nästa kvalperiod.

Om du uppnår diamant innan 1/8 behåller du det resten av denna kvalificeringsperiod + nästa kvalificeringsperiod + grace. Huruvida det är värt det är som övriga skriver upp till dig.

Tack vare x4-kampanjen har jag nått EBD för första gången, når i vanliga fall bara EBG, och skulle inte säga att det är något jag skulle lägga jättemycket extra tid eller pengar för att nå. Visst, jag reser ca 50 flighter i mestadels SAS Go årligen så gratis dryck är trevligt. Har också oftast haft ledigt säte bredvid mig sedan jag blev EBD, även vid relativt välfyllda flighter, men huruvida detta beror på status eller bara tur är såklart svårt att veta, även om jag upplever att det skett klart oftare sedan jag blev EBD. CU kan såklart vara en fördel om du ofta reser long-haul i Go/Plus.

Under 4x-kampanjen hade jag nog kunnat tänka mig att köra en MR för att nå EBD om jag inte redan gjort det med mina planerade resor, men inte i vanliga fall.

Hej på er!

Har försökt att läsa mig till detta såväl på SAS hemsida som i dessa trådar och det verkar finnas delvis motstridiga uppgifter gällande just delen om soft landing... Är det i dag en garanterad förmån att som Diamond få soft landing till Gold? Befinner mig just i gränslandet mellan Gold och Diamond och funderar som ni förstår på om det är värt en ansträngning...Tack på förhand!

V. Sifuentes skrev:Hej på er!Har försökt att läsa mig till detta såväl på SAS hemsida som i dessa trådar och det verkar finnas delvis motstridiga uppgifter gällande just delen om soft landing... Är det i dag en garanterad förmån att som Diamond få soft landing till Gold? Befinner mig just i gränslandet mellan Gold och Diamond och funderar som ni förstår på om det är värt en ansträngning...Tack på förhand!Klicka för att utvidga...

Inte hört att soft landing skulle ha tagits bort utan det ska gälla.

Däremot räknas inte soft landing-året mot Lifetime Gold och många tycker inte steget till Diamond är värt det. Det kanske är mer värt att lägga ansträngningen/pengarna på att säkra Gold nästa kvalår istället.

Back