Delayed skrev:Kanske inte. Vad är man då garanterad? Om jag betalar extra för en högre kabinklass är det i varje fall bättre komfort, dvs stol, benutrymme, minskad trängsel osv, jag i första hand betalar extra för.Klicka för att utvidga...
SAS Plus är samma stol utan extra benutrymme om man flyger inom europa. Benutrymmet för plus på LAN-planet är bättre än i economy så comforten är bättre även om den är "dålig" för att vara en "plus-produkt".
Helt klart ska han ha ersättning, men att få 75% av priset tillbaka enligt 261/2004 håller jag inte med om. Hade det varit economy-servering rakt igenom men enbart 1 dryck till maten och inget val mellan 2 maträtter så är det en helt annan sak.
De 20.000 poäng som erbjudits tycker jag personligen är en bra kompensation för att man fick PLUS på LAN-planet istället för ett av de vanliga A340-planen.
Wendestam skrev:Det jag betalade extra för i detta tillfället var stolen. SAS Plus stolen på lang haul är en "bra lägsta nivå" när man inte får flyga C i tjänsten. Maten ombord i plus är det "Go standard" på, dryck får jag ändå gratis i Go (EBD). Här var det bara komforten som prioriterades,Tilläggspriset vid bokningstillfället var ca 5000SEK per sträcka för S-klass kontra M. 5000SEK får jag en t.o.r. till PEK för = 80.000p i mina ögon.Klicka för att utvidga...
Tror inte 261/2004 tar någon hänsyn till om du är EBD och har gratis dryck eller inte.
Nu flög du CPH-ORD och då är det kanske den sträckan du ska jämföra med, där kan man få en tur och retur för 4000 kronor ungefär eller 60.000 poäng. Annars kan vi börja räkna in att du kunde få tur och retur till Berlin för 800 kronor = 20.000 poäng. Resonerar man så borde du kanske få 120.000 poäng med samma logik.
Jag vet inte hur SAS kommer resonera i detta men att du ska få 80.000 poäng ser jag som mer eller mindre orimligt. Att du får tillbaka mellanskillnaden på ca 5.000 är det väl större chans till även om jag inte tror att de kommer gå med på det. LAN-planet är trots allt en del av SAS flotta och man kan ha otur att få det på en flygning när man betalar i plus.
Min personliga åsikt är då att 20.000 EB-poäng är en bra kompensation som räcker och blir över för att uppgradera economy till plus på en flygning framöver. Du har fått en dålig plus-produkt på 1 flight och blir kompenserad med mer poäng än vad du behöver för att uppgradera en annan flight till plus.
Det är ju trots allt bara ena vägen du fick LAN-planet och inte båda. Att då få poäng motsvarande en ny tur och retur till Asien tycker jag är orimligt.
Wendestam skrev:Precis. Det som stör mig mest i detta tillfället är det de tar betalt för Plus, med allt var det innebär, och sen hänvisar en till Go. Alltså har SAS sålt en produkt de inte har = Pengarna tillbaka + plåster på såren.Får dock se hur det blir med den saken...Klicka för att utvidga...
SAS har ändå plus på LAN-planet, dvs produkten finns även om den är betydligt sämre än på alla andra plan i flottan.
Samma sak kommer att uppstå framöver när 3 av A340 planen är uppgraderade men inte de andra. Då kommer det finnas en del A340 som har betydligt sämre business/plus/economy än vad andra har.