SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Tonton skrev:På en annan plattform så svarade precis BjörnPilot på bland annat mina kommentarer kring punkt 2.Jag kan inte undgå att inte förstå hur han missar poängen? Att han har lagt ner mycket tid på boken, och därför inte har tjänat jättemycket pengar på det, sett till totala insatsen, är totalt irrelevant.Sedan svarade han följande som en ren generell kommentar, vilket förstärker den tråkiga bild jag har av BjörnPilot. Han väljer att vara aggressiv och missförstående i sin attityd. Ja, det är inget rolig besked, vare sig för honom eller oss, men den bitterheten som han öppet visar är ju väldigt stark och tråkig. Vilket snarare ökar min förståelse för SAS beslut...Klicka för att utvidga...
Mycket värdefullt inlägg. Tack för balansen på forumet.
 
Tonton skrev:På en annan plattform så svarade precis BjörnPilot på bland annat mina kommentarer kring punkt 2.Jag kan inte undgå att inte förstå hur han missar poängen? Att han har lagt ner mycket tid på boken, och därför inte har tjänat jättemycket pengar på det, sett till totala insatsen, är totalt irrelevant. Att också totalt ignorera det faktum att det är som *SAS*-pilot som han har blivit, och är, känd, är tråkigt att se. Bara här fortsätter han ju att dela en tråkig bild av SAS (Badwill snarare än goodwill).Sedan svarade han följande som en ren generell kommentar, vilket förstärker den tråkiga bild jag har av BjörnPilot, och snarare ökar min förståelse för SAS beslut. Han väljer att vara aggressiv och missförstående i sin attityd. Ja, det är inget rolig besked, vare sig för honom eller oss, men den bitterheten som han öppet visar är ju väldigt stark och tråkig.Klicka för att utvidga...
Under senaste pilotstrejken så var det väldigt tyst på Björn Instagram. Inga flådiga bilar eller nattliv i staterna, mellan flygningarna. Det passade väl inte med bilden av slavliknande arbetsförhållanden som pumpades i media av hans kollegor.



Sedan dess tappade jag intresset för hans konto.



#crewlife #bestjob
 
Tonton skrev:På en annan plattform så svarade precis BjörnPilot på bland annat mina kommentarer kring punkt 2.Jag kan inte undgå att inte förstå hur han missar poängen? Att han har lagt ner mycket tid på boken, och därför inte har tjänat jättemycket pengar på det, sett till totala insatsen, är totalt irrelevant. Att också totalt ignorera det faktum att det är som *SAS*-pilot som han har blivit, och är, känd, är tråkigt att se. Bara här fortsätter han ju att dela en tråkig bild av SAS (Badwill snarare än goodwill).Sedan svarade han följande som en ren generell kommentar, vilket förstärker den tråkiga bild jag har av BjörnPilot, och snarare ökar min förståelse för SAS beslut. Han väljer att vara aggressiv och missförstående i sin attityd. Ja, det är inget rolig besked, vare sig för honom eller oss, men den bitterheten som han öppet visar är ju väldigt stark och tråkig.Klicka för att utvidga...
Han säger ju mer eller mindre att Rickard inte är en lämplig CEO. Det är rätt grovt att göra det helt öppet när man är anställd av SAS. Var går gränsen för illojalitet mot företaget man är anställd av?
 
Lojalitetsplikten mellan anställd och arbetsgivare går före yttrandefrihet. Man bör inte kritisera sin arbetsgivare på sociala medier
 
intuition skrev:Lojalitetsplikten mellan anställd och arbetsgivare går före yttrandefrihet. Man bör inte kritisera sin arbetsgivare på sociala medierKlicka för att utvidga...
Om vi talar om svensk arbetsrätt är det du skriver definitivt inte juridiskt korrekt i alla situationer, ens om man har en privat arbetsgivare.
 
palmen skrev:Han säger ju mer eller mindre att Rickard inte är en lämplig CEO. Det är rätt grovt att göra det helt öppet när man är anställd av SAS. Var går gränsen för illojalitet mot företaget man är anställd av?Klicka för att utvidga...
Och i tidigare inlägg säger han att han ska gå i pension om 1 år och har 1 års uppsägning om dom vill säga upp honom. Han tänker helt klart att han kan göra hur han vill.
 
Tomas E skrev:Om vi talar om svensk arbetsrätt är det du skriver definitivt inte juridiskt korrekt i alla situationer, ens om man har en privat arbetsgivare.Klicka för att utvidga...
Ja, svensk arbetsrätt är vad jag talar om. Vi pratar ju inte visselblåsning precis.



Sedan har vi ju klassiska "arbetsgivaren leder och fördelar arbetet". Säger arbetsgivaren "är du snäll och flyger flygplan utan att ta bilder" så är det inte så sensationellt att det finns skäl att allmänheten och kunder måste informeras. Att man själv uppfattar sig som företagets bästa marknadsförare tar inte bort rätten att arbetsleda.



Inte ens om man objektivt sett ÄR företagets bästa marknadsförare kan man egentligen offentligt klaga på att arbetsgivaren inte vill att man tar bilder på arbetstiden
 
Tonton skrev:På en annan plattform så svarade precis BjörnPilot på bland annat mina kommentarer kring punkt 2.Jag kan inte undgå att inte förstå hur han missar poängen? Att han har lagt ner mycket tid på boken, och därför inte har tjänat jättemycket pengar på det, sett till totala insatsen, är totalt irrelevant. Att också totalt ignorera det faktum att det är som *SAS*-pilot som han har blivit, och är, känd, är tråkigt att se. Bara här fortsätter han ju att dela en tråkig bild av SAS (Badwill snarare än goodwill).Sedan svarade han följande som en ren generell kommentar, vilket förstärker den tråkiga bild jag har av BjörnPilot, och snarare ökar min förståelse för SAS beslut. Han väljer att vara aggressiv och missförstående i sin attityd. Ja, det är inget rolig besked, vare sig för honom eller oss, men den bitterheten som han öppet visar är ju väldigt stark och tråkig.Klicka för att utvidga...


Jösses... Nu kommer ju SAS antagligen inte avskeda honom för detta, men vid avsked kan man ju få gå på dagen.



Han verkar ju också totalt ha missuppfattat detta med brand ambassador... Det innebär inte att den anställde ersätter företagets marknadsföringskanal.



Pinsamt beteende från en snart pensionerad pilot.
 
Råkade ikväll ut för en soppa ...eller ställde själv till med en. Jag hade sedan tidigare en resa bokad 14dec-23dec Kastrup-Arlanda ToR. I denna resa bokade jag därtill en separat resa Arlanda-Kiruna 20-23dec, med 90min transfer kändes det som gott om tid för in/utcheck i bytet på Arlanda på hemvägen.



Idag skulle då första flyget gå ifrån Kiruna 13:50, och jag skulle därefter hämta ut bagage på Clarion Arlanda och checka in allt på nytt för avresa Arlanda-Cph 17:00. Flyget blev 2h försenat och personalen på Kiruna flygplats såg vad som höll på att hända, varpå de checkade in mitt första bagage med direkt leverans till Cph för att det skulle bli mindre att lösa för mig på Arlanda, men de sade att det löser sig säkert på plats.



När jag landade på Arlanda så tog bagageservice över och trodde inte att jag skulle hinna hämta och checka in en väska till, således fick de begära ut mitt incheckade bagage, vilket tog sin lilla tid ...och jag hade mest troligt hunnit om det inte varit för att mitt bagage blivit inskrivet direkt från Kiruna-Cph, då även flyget Arn-Cph blev försenat.



Så jag gick upp till biljettdisken för att boka om mig till nästa flyg några timmar senare. Detta gick förstås inte att lösa, då det varit två separata bokningar, varav den första grundresan bokades genom resebyrå. Jag fick således ringa till resebyrån som fick boka en helt ny biljett Arn-Cph för saftiga 2700kr. Resebyrån meddelade att om jag hade ombokat sista etappen direkt i Kiruna så hade det gått att lösa, men nu brann första biljetten inne. Någon annan står klart för notan, men surt skit likaså, speciellt då jag hade hunnit om jag inte checkat in bagaget i Kiruna till slutdestinationen.



Väl försedd med en ny biljett stressade jag igenom säkerheten igen för att hinna äta på Amexloungen ...vilken för kvällen hade stängt restaurangen 1h tidigare än vanligt på grund av dålig beläggning. Livlinan blev SAS loungen som hade ynka en gäst som hängde sig kvar framåt 18 (de avsåg att stänga när han lämnade, men jag fick på nåder komma in för lite käk iallafall..)



Jag får väll försöka bråka med SAS om detta i mellandagarna, och avtalsmässigt ser det väl mörkt ut för att få någon del av biljettpriset åter..
 
John Rambo skrev:Råkade ikväll ut för en soppa ...eller ställde själv till med en. Jag hade sedan tidigare en resa bokad 14dec-23dec Kastrup-Arlanda ToR. I denna resa bokade jag därtill en separat resa Arlanda-Kiruna 20-23dec, med 90min transfer kändes det som gott om tid för in/utcheck i bytet på Arlanda på hemvägen.Idag skulle då första flyget gå ifrån Kiruna 13:50, och jag skulle därefter hämta ut bagage på Clarion Arlanda och checka in allt på nytt för avresa Arlanda-Cph 17:00. Flyget blev 2h försenat och personalen på Kiruna flygplats såg vad som höll på att hända, varpå de checkade in mitt första bagage med direkt leverans till Cph för att det skulle bli mindre att lösa för mig på Arlanda, men de sade att det löser sig säkert på plats.När jag landade på Arlanda så tog bagageservice över och trodde inte att jag skulle hinna hämta och checka in en väska till, således fick de begära ut mitt incheckade bagage, vilket tog sin lilla tid ...och jag hade mest troligt hunnit om det inte varit för att mitt bagage blivit inskrivet direkt från Kiruna-Cph, då även flyget Arn-Cph blev försenat.Så jag gick upp till biljettdisken för att boka om mig till nästa flyg några timmar senare. Detta gick förstås inte att lösa, då det varit två separata bokningar, varav den första grundresan bokades genom resebyrå. Jag fick således ringa till resebyrån som fick boka en helt ny biljett Arn-Cph för saftiga 2700kr. Resebyrån meddelade att om jag hade ombokat sista etappen direkt i Kiruna så hade det gått att lösa, men nu brann första biljetten inne. Någon annan står klart för notan, men surt skit likaså, speciellt då jag hade hunnit om jag inte checkat in bagaget i Kiruna till slutdestinationen.Väl försedd med en ny biljett stressade jag igenom säkerheten igen för att hinna äta på Amexloungen ...vilken för kvällen hade stängt restaurangen 1h tidigare än vanligt på grund av dålig beläggning. Livlinan blev SAS loungen som hade ynka en gäst som hängde sig kvar framåt 18 (de avsåg att stänga när han lämnade, men jag fick på nåder komma in för lite käk iallafall..)Jag får väll försöka bråka med SAS om detta i mellandagarna, och avtalsmässigt ser det väl mörkt ut för att få någon del av biljettpriset åter..Klicka för att utvidga...




Tyvärr finns det inget att bråka om. Du har bokat två separata biljetter. SAS har därmed inget ansvar och kommer heller inte ta något.
 
Vilhelm skrev:Jag skulle tänka mig att Amex försäkringen för missad avgång kan täcka för ett sånt läge?Klicka för att utvidga...
Vilken amex försäkring täcker missad avgång när man maximalt skulle ha 90 minuter till godo samt att man har en väska att hämta upp och checka in?
 
Vilhelm skrev:Det är värt ett försök.Klicka för att utvidga...
Kan ju ha missat något i vad försäkringen täcker, men täcker den verkligen att man har planerat för kort tid mellan flighter?

Det finns andra kort som specar att har man 2 (eller om det är 3) timmar mellan flighter på separata biljetter så står de för en ny, upp till 20k eller något liknande. Har dock aldrig hört om en som täcker 90 minuter mellan 2 separata biljetter.
 
Lurigt case. Dels låter det som att det inte är privatpersonen som betalar, villkoren kan då styras av en eventuell företagsförsäkring.

I vissa försäkringar ingår skydd om allmänt färdmedel som används för att komma till flygplatsen blir försenat, oftast begränsad nytta vid flyg då det krävs att flygresan går från hemlandet eller Norden, men i detta fallet är inte det något problem.

I just Amex försäkringar täcks inte allmänt färdmedel utan mer specifikt kollektivtrafik.

Behövs med andra ord lite mer kännedom om detaljerna för att avgöra vad som är möjligt. Å andra sidan om kostnaden redan är täckt av någon annan kanske det är skönare att släppa frågan och fira jul. God Jul.
 
pswe skrev:Lurigt case. Dels låter det som att det inte är privatpersonen som betalar, villkoren kan då styras av en eventuell företagsförsäkring.I vissa försäkringar ingår skydd om allmänt färdmedel som används för att komma till flygplatsen blir försenat, oftast begränsad nytta vid flyg då det krävs att flygresan går från hemlandet eller Norden, men i detta fallet är inte det något problem.I just Amex försäkringar täcks inte allmänt färdmedel utan mer specifikt kollektivtrafik.Behövs med andra ord lite mer kännedom om detaljerna för att avgöra vad som är möjligt. Å andra sidan om kostnaden redan är täckt av någon annan kanske det är skönare att släppa frågan och fira jul. God Jul.Klicka för att utvidga...
Jamen exakt, det är alltså värt ett försök.



Inrikesflyget går väl på schema och skulle absolut absolut kunna klassas som kollektivtrafik!



God Jul!
 
Vilhelm skrev:Jamen exakt, det är alltså värt ett försök.Inrikesflyget går väl på schema och skulle absolut absolut kunna klassas som kollektivtrafik!God Jul!Klicka för att utvidga...
Om flyg från Kiruna till Stockholm klassas son kollektivtrafik är väl även alla SJs avgångar kollektivtrafik då de går på schema?



Nu vet jag inte vad definitionen av kollektivtrafik är, men att flyga 150 mil är jag väldigt tveksam till att det skulle vara kollektivtrafik. Snarare är väl kollektivtrafik att ses som lokal trafik inom "regionen" och inte inom landet.
 
Vilhelm skrev:Inrikesflyget går väl på schema och skulle absolut absolut kunna klassas som kollektivtrafik!Klicka för att utvidga...


palmen skrev:Om flyg från Kiruna till Stockholm klassas son kollektivtrafik är väl även alla SJs avgångar kollektivtrafik då de går på schema?Nu vet jag inte vad definitionen av kollektivtrafik är, men att flyga 150 mil är jag väldigt tveksam till att det skulle vara kollektivtrafik. Snarare är väl kollektivtrafik att ses som lokal trafik inom "regionen" och inte inom landet.Klicka för att utvidga...
Kollektivtrafik är faktiskt ett lagreglerat begrepp. Den gemensamma EU-förordningen som ligger i botten på lagstiftningen heter "...om kollektivtrafik på järnväg och väg". I den svenska kollektivtrafiklagen (2010:1065) har detta utvidgats till vatten, och den kompletta frasen är "I denna lag finns bestämmelser om kollektivtrafik på väg, järnväg, vatten, spårväg och med tunnelbana.". Man kunde fundera på om flyg som bedrivs med allmän trafikplikt skulle kunna räknas som kollektivtrafik, men jag hittar inget stöd för detta.

Wikipedia har i och för sig tagit upp flyg i sin artikel om kollektivtrafik, men det är som bekant inte en 100%-igt tillförlitlig även om det ofta är en bra utgångspunkt om man vill hitta något snabbt.



Så det borde vara låg chans att övertyga ett försäkringsbolag om att inkludera flyg i kollektivtrafik.
 
Tomas E skrev:Kollektivtrafik är faktiskt ett lagreglerat begrepp.Den gemensamma EU-förordningensom ligger i botten på lagstiftningen heter "...om kollektivtrafik på järnväg och väg". I den svenskakollektivtrafiklagen (2010:1065)har detta utvidgats till vatten, och den kompletta frasen är "I denna lag finns bestämmelser om kollektivtrafik på väg, järnväg, vatten, spårväg och med tunnelbana.". Man kunde fundera på om flyg som bedrivs med allmän trafikplikt skulle kunna räknas som kollektivtrafik, men jag hittar inget stöd för detta.Wikipedia har i och för sig tagit upp flyg isin artikel om kollektivtrafik, men det är som bekant inte en 100%-igt tillförlitlig även om det ofta är en bra utgångspunkt om man vill hitta något snabbt.Så det borde vara låg chans att övertyga ett försäkringsbolag om att inkludera flyg i kollektivtrafik.Klicka för att utvidga...
Jag skulle försöka oavsett. Helt omöjligt att veta vad Amex definition på kollektivtrafik är utan att testa.



Jag köpte en ny telefon nyligen som jag tappade i toaletten efter två veckor. Hörde av mig och berättade helt ärligt vad som hänt och fick full ersättning av Amex.
 
Vilhelm skrev:Jag köpte en ny telefon nyligen som jag tappade i toaletten efter två veckor. Hörde av mig och berättade helt ärligt vad som hänt och fick full ersättning av Amex.Klicka för att utvidga...
Får man lov att fråga vilket avsnitt i försäkringsvillkoren som du åberopade för det? Var du på resa när du tappade telefonen i toaletten?
 
Back
Top