Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Lite oklart vilken tråd detta passar bäst i, men tar denna.

BCN-CPH 90 minuter sent ut idag pga issues med ground handling. Nästa flyg vidare från CPH var bara att glömma.

Mail när vi är i luften om att man är ombokad till dagen efter, och vilket hotell man ska bo på.

Mail om att man är ombokad till första flyget dragen efter, och en länk att klicka på om man hellre vill ha en annan avgång.

Inför landning, utrop ombord om vilka som ska bo på hotell, och vilka (för de som inte har wifi).

Extra personal i gaten som kan svara på eventuella frågor.

Bara att gå raka vägen till hotellet (inomhus, utan att åka buss eller taxi), bokningen klar, bara att visa legg och få nyckel.

Från flygstolen till hotellsängen på under 10 minuter, och med tydlig info om nästa flyg. Smidigste irrops jag varit med om.

Lite oklart vilken tråd detta passar bäst i, men tar denna.

BCN-CPH 90 minuter sent ut idag pga issues med ground handling. Nästa flyg vidare från CPH var bara att glömma.

Mail när vi är i luften om att man är ombokad till dagen efter, och vilket hotell man ska bo på.

Mail om att man är ombokad till första flyget dragen efter, och en länk att klicka på om man hellre vill ha en annan avgång.

Inför landning, utrop ombord om vilka som ska bo på hotell, och vilka (för de som inte har wifi).

Extra personal i gaten som kan svara på eventuella frågor.

Bara att gå raka vägen till hotellet (inomhus, utan att åka buss eller taxi), bokningen klar, bara att visa legg och få nyckel.

Från flygstolen till hotellsängen på under 10 minuter, och med tydlig info om nästa flyg. Smidigste irrops jag varit med om.
Nåja, inget gott som inte har något ont med sig. Väskorna blev kvar i CPH, trots 9 timmars stopp där. Och där kom det inte någon proaktiv information alls.

Satt i Singapore Airlines loungen i London när det plingade till om platsbyte från 8A till 2D som sedan blev 1F och därmed första gången i deras nya Europabusiness eller vad de kallar det. Mycket trevligt och god mat blev det. :)
Satt igår på samma ställe och hoppades på samma. Istället blev jag av med min seatblock för någon "frågade snällt" av CC om det fanns lediga platser där.
Någon på forumet som känner igen sig? ;)

Satt igår på samma ställe och hoppades på samma. Istället blev jag av med min seatblock för någon "frågade snällt" av CC om det fanns lediga platser där.
Någon på forumet som känner igen sig? ;)
Nej inget jag märkte av då det var seatblock på hela business (Plus) kabinen på min flight. :)

På kvällens SK121 upplyser jag kabinbesättningen om att norrskenet pågår utanför fönstret. Med stor entusiasm rusar hon bak och släcker ner kabinen och informerar alla över högtalaren om möjligheten att beskåda norrskenet. Mycket uppskattat!
IMG_6016.jpeg

Hade en bonusbokning hem EZE–MAD–CPH–ARN med Aerolineas Argentinas + SAS.

Skulle göra ett par mindre ändringar på utresan förra veckan – inget som påverkade hemresan. Allt verkade lugnt.

24 timmar senare ringer samma handläggare från guld-supporten (riktigt vass). De får nämligen error i systemet: minimum connection time på MAD har ändrats sedan originalbokningen, vilket gör att den redan bokade (och oförändrade) bytestiden mellan AR EZE–MAD och SK MAD–CPH nu är 10 minuter för kort.

Alternativen som HL presenterade:
- Antingen låta hela bokningen vara orörd
- Eller göra om utresan som jag hade tänkt– men då tvingas även hemresan bokas om, där det såklart inte fanns några vettiga alternativ. Inga KLM/AF-platser ut från EZE och inga senare MAD–CPH, vilket hade inneburit övernattning i Madrid efter 12h i 2-2-2 på Aerolineas äldre A330… mindre lockande

Frågar om det verkligen inte finns någon annan lösning... :cool:

Handläggaren accepterar ett Air Europa-alternativ som jag hittade via Awardfares:
- EZE–MAD–BCN i UX Business på 787-9, samma avresedag som Aerolineas originalflight
- Vidare hem BCN-ARN med SAS, utan övernattning
- Ingen ombokningsavgift, inget x2, inga konstigheter

Allt detta trots att det var jag som initierade ändringen. Otroligt proaktiv och lösningsorienterad hantering rakt igenom. Samtliga jag pratade med var tydligt inställda på att lösa problemet, inte bara läsa regler. Ska bli kul att testa Air Europa longhaul Biz samt deras inrikes widebody

Snyggt jobbat, SAS!

Last edited:
Toppen