Senaste nytt

SAS Connect och SAS Link

Nej, nu är ju SAS Connect och SAS Scandinavia (eller vad det nu heter) 2 olika bolag och då kan man inte "låna" mellan bolagen.
SAS Connect får naturligtvis betala fullt marknadspris till SAS Scandinavia om man vill låna in en 320Neo. Det är ju inget heller som hindrar SAS Connect att hyra in en 320Neo från något konkurrerande bolag om dom är billigare.

Precis det här syndromet upplevde jag i slutet av 80-talet då många storföretag bolagiserade sina divisioner.
Innan bolagiseringen var det inga problem för Division A och B att utnyttja varandras resurser - men sedan när det blev Bolag A och B blev det annorlunda och det var inte ovanligt att Bolag A upptäckte att ett helt annat Bolag C med annan ägare var mycket billigare och så handlade man av dom istället - vilket gjorde att Bolag B tappade omsättning och vinst medan Bolag A sänkte sina kostnader och ökade sin vinst, men i slutändan blev det en förlust för koncernen.

/ TT
Och det är precis detta som jag vill peka på som en negativ effekt av den omstrukturering som SAS håller på att genomföra och som bland annat kommer att kunna innebära problem liknande det jag beskrivit ovan.
@011430121 har ju också visat vilka ekonomiska effekter detta kan få vid liknande händelser.

i tillägg till mitt tidigare inlägg kan också nämnas att ytterligare en ToR Oslo - London (SK811/812) fick ställas in i går kväll på grund av kraftiga förseningar efter incidenten i Manchester i söndags.
 
Och det är precis detta som jag vill peka på som en negativ effekt av den omstrukturering som SAS håller på att genomföra och som bland annat kommer att kunna innebära problem liknande det jag beskrivit ovan.
@011430121 har ju också visat vilka ekonomiska effekter detta kan få vid liknande händelser.

i tillägg till mitt tidigare inlägg kan också nämnas att ytterligare en ToR Oslo - London (SK811/812) fick ställas in i går kväll på grund av kraftiga förseningar efter incidenten i Manchester i söndags.
Det kostar definitivt rejält på kortsiktigt. Men tanken är väl att det betalar sig långsiktigt, när flottan är "stor nog" på andra sidan.

Sedan är det ju I sig inget som säger att sas mainline och sas connect inte kan skriva ett avtal om att hyra varandras flygplan för 1kr/timme eller något sådant....
 
  • Gilla
Reactions: hco
Det kostar definitivt rejält på kortsiktigt. Men tanken är väl att det betalar sig långsiktigt, när flottan är "stor nog" på andra sidan.

Sedan är det ju I sig inget som säger att sas mainline och sas connect inte kan skriva ett avtal om att hyra varandras flygplan för 1kr/timme eller något sådant....
Nja, internprissättning ska ske på "armslängs avstånd" dvs marknadspris i praktiken.

Annars kommer skattmasen att säga att Irland har fått hyra kärror för billigt och vinsten har slussats till skatteparadiet Irland. (Som om SAS skulle betala skatt nån gång iof, undrar går många 100 miljarder det finns i rullade underskott i den koncernen)
 
Nja, internprissättning ska ske på "armslängs avstånd" dvs marknadspris i praktiken.

Annars kommer skattmasen att säga att Irland har fått hyra kärror för billigt och vinsten har slussats till skatteparadiet Irland. (Som om SAS skulle betala skatt nån gång iof, undrar går många 100 miljarder det finns i rullade underskott i den koncernen)
Hmm, point, jag tänkte inte på att connect ligger i ett annat land... Det gör onekligen den saken krångligare. Men å andra sidan har man väl haft det problemet redan tidigare då med delar av flottan I de olika 3 skandinaviska länderna?
 
Hmm, point, jag tänkte inte på att connect ligger i ett annat land... Det gör onekligen den saken krångligare. Men å andra sidan har man väl haft det problemet redan tidigare då med delar av flottan I de olika 3 skandinaviska länderna?
Nej, du har inte det problemet med all personal på det skandinaviska drifttillståndet, de får flyga flygplanen oavsett registreringsland då det är ett enda tillstånd hos Transportstyrelsen och dess motsvarigheter.
Dock, Norwegian fortsatte efter sin rekonstruktion med sitt tillstånd inom EU utfärdat i Sverige för att Sverige och Norge tillåter crew att byta mellan olika operativa tillstånd, medan Irland inte gör det om jag förstått det rätt.
 
En annan ”lustig” bieffekt verkar vara att crew från Scandinavian Airlines behöver en passagerarplats för att få tjänsteåka med SAS Connect, inget jumpseat alltså. Verkar ställa till lite problem för personal baserad i Luleå nu när Connect flyger all trafik Luleå-Stockholm… men jag antar att de snart blir av med jobbet.
 
Precis det här syndromet upplevde jag i slutet av 80-talet då många storföretag bolagiserade sina divisioner.
Innan bolagiseringen var det inga problem för Division A och B att utnyttja varandras resurser - men sedan när det blev Bolag A och B blev det annorlunda och det var inte ovanligt att Bolag A upptäckte att ett helt annat Bolag C med annan ägare var mycket billigare och så handlade man av dom istället - vilket gjorde att Bolag B tappade omsättning och vinst medan Bolag A sänkte sina kostnader och ökade sin vinst, men i slutändan blev det en förlust för koncernen.
Ser man krasst på det så betyder det ju att division B inte var tillräckligt bra, och således kommer detta leda till antingen förbättringar i division B som gör att koncernen gör ännu mer vinst, eller så får man lägga ner divisionen då de inte kan konkurrera under marknadsmässiga omständigheter. Vilket i slutändan också leder till en högre vinst för koncernen.
 
Några reflektioner efter två veckor och 10+ resor med SAS Connect mellan Luleå och Arlanda:

  • Lite annorlunda rutiner rutiner vid boarding, säkerhetsgenomgång och inför start gör att det känns som rätt stor skillnad mot ”vanliga” SAS. (Får man ta fram sin dator vid första plinget efter takeoff, när personalen får resa sig och börja jobba?)
  • Verkar ha en annan checklista även i cockpit eftersom det alltid dröjer 20-30 sekunder efter stopp vid gaten innan säkerhetsbältessymbolen släcks. Först irriterande men nu skönt eftersom man slipper stå och köa i gången.
  • Mix av ålder på kabinpersonalen, men i genomsnitt klart yngre och mer oerfarna
  • Kanske 30% svensk kabinpersonal, 30% utländsk (Östeuropa) och 40% dansk
  • Genomgående utländska piloter, oftast tysk eller östeuropeisk brytning.
  • Inte samma glimt i ögat som riktigt erfaren svensk kabinpersonal, ofta lite piggare och något mer ”down to business”.
  • Samma hit or miss gällande service, tex påfyllning av kaffe osv som det brukar vara
På det stora hela föredrar jag fortfarande Scandinavian Airlines, delvis pga språket och den lite konstiga känslan att det är utländsk personal på en inrikeslinje. Inskränkt? Ja, kanske.

Ytterligare några noteringar om skillnader:
- purser gör utrop under säkerhetsdemonstration, inte den längst bak
En annan ”lustig” bieffekt verkar vara att crew från Scandinavian Airlines behöver en passagerarplats för att få tjänsteåka med SAS Connect, inget jumpseat alltså. Verkar ställa till lite problem för personal baserad i Luleå nu när Connect flyger all trafik Luleå-Stockholm… men jag antar att de snart blir av med jobbet.

SAS har väl ingen personal i Luleå, eller menar du personal som åker med personalrabatt för att jobba från Arn, eller vad avses med jumpseat?
 
Ytterligare några noteringar om skillnader:
- purser gör utrop under säkerhetsdemonstration, inte den längst bak


SAS har väl ingen personal i Luleå, eller menar du personal som åker med personalrabatt för att jobba från Arn, eller vad avses med jumpseat?
Jumpseat brukar avse stolen i cockpit bakom piloterna.
 
En annan ”lustig” bieffekt verkar vara att crew från Scandinavian Airlines behöver en passagerarplats för att få tjänsteåka med SAS Connect, inget jumpseat alltså. Verkar ställa till lite problem för personal baserad i Luleå nu när Connect flyger all trafik Luleå-Stockholm… men jag antar att de snart blir av med jobbet.
SAS har inte haft någon flygande personal baserade i Luleå på decennier.
Den enda basen i Sverige är sedan 2000-talets början Arlanda. Sedan får personalen självklart bosätta sig var den vill.
SAS kommer aldrig avskeda någon pga var denne väljer att bo. Däremot kan ju den som bor långt från jobbet välja att säga upp sig om det blir för dyrt och krångligt att ta sig till jobbet.
 
Toppen