Och det är precis detta som jag vill peka på som en negativ effekt av den omstrukturering som SAS håller på att genomföra och som bland annat kommer att kunna innebära problem liknande det jag beskrivit ovan.Nej, nu är ju SAS Connect och SAS Scandinavia (eller vad det nu heter) 2 olika bolag och då kan man inte "låna" mellan bolagen.
SAS Connect får naturligtvis betala fullt marknadspris till SAS Scandinavia om man vill låna in en 320Neo. Det är ju inget heller som hindrar SAS Connect att hyra in en 320Neo från något konkurrerande bolag om dom är billigare.
Precis det här syndromet upplevde jag i slutet av 80-talet då många storföretag bolagiserade sina divisioner.
Innan bolagiseringen var det inga problem för Division A och B att utnyttja varandras resurser - men sedan när det blev Bolag A och B blev det annorlunda och det var inte ovanligt att Bolag A upptäckte att ett helt annat Bolag C med annan ägare var mycket billigare och så handlade man av dom istället - vilket gjorde att Bolag B tappade omsättning och vinst medan Bolag A sänkte sina kostnader och ökade sin vinst, men i slutändan blev det en förlust för koncernen.
/ TT
@011430121 har ju också visat vilka ekonomiska effekter detta kan få vid liknande händelser.
i tillägg till mitt tidigare inlägg kan också nämnas att ytterligare en ToR Oslo - London (SK811/812) fick ställas in i går kväll på grund av kraftiga förseningar efter incidenten i Manchester i söndags.