Senaste nytt

SAS Boeing 737-x benutrymme

Satt på 5A idag på en 737-600 där mina knän hade gott om plats till stolen framför. Förra veckan satt jag på 10A på ett 737-700 där gick knäna rakt in i stolen framför.
5A är tyvärr en fönsterlös rad på 737-600, i alla fall vissa av dem. På 737-700 är de första 6 raderna bäst, såvida man inte har tur och får en med extra benutrymme vid bulkhead. Annars är det rad 2 som gäller.
 
Så här ser det ut på Boeing 737 plan från Stavanger till Oslo (SK4024) idag.
Extra benutrymme för 1E.
Det finns inte sådant utrymme på 1A, 1 B, 1C sida.

tmp-cam-380121124.jpg
 
Det här är fullständigt omöjligt att reda ut - eftersom det är så många parametrar inblandade. En av de viktigare är också vilken stolstyp som används. De flesta 737 som flyger med Stockholm som bas har SICMA-stolar, men det finns också några med RECARO. Och så är det tvärtom i Oslo.
RECARO har tätare stolsplacering, men tunnare ryggstöd så det upplevda avståndet ska vara detsamma. Sen kan man alltid diskutera sittkomforten.
Tyvärr har RECARO-stolarna en sämre placering av borden, vilket gör att dessa, i nedfällt läge, har en tendens att komma otäckt nära magen (om man har hunnit bygga på lite "embonpoint")

Beroende på undertyp har de främre raderna större utrymme.
Tumregel: På 800 gäller det de tre första raderna. Men tänk på att fönsterplatserna på rad 1-2 är något smalare i sidled, på grund av flygplanskroppens kurvatur. Och första raden (1 eller 2) har dessutom bordet i armstödet, vilket gör stolen ännu smalare.

På 700-serien är det större variation. De flesta maskinerna har 3 bättre rader, någon typ bara 2 rader - och så finns det tre maskiner med hela 6 rader med större radavstånd. Men tyvärr vet man ju inte i förväg vilken maskin man kommer att åka med, så det går ändå inte att planera.

600-serien är allmänt trång genomgående, men har i stället de utmärkta platserna på rad 10 (eller rad 11, beroende på vilken maskin man hamnar på). Men, som sagt, det syns ju i bokningsproceduren.

Sen kan vi snart glömma all den här informationen, eftersom SAS ska byta inredning i, i stort sett, alla maskiner utom 600-serien - som ska fasas ut.
Då kanske det kan bli någon slags standard.
Hittills har man visst hunnit med en ombyggnad!
 
Toppen