SAS ber anställda gå ner 20% i lön.

Den där är alltid svår, beror på om man tror att bolaget överlever eller om man kommer bli uppsagd lite senare ändå. Arbetslöshetsförsäkring baseras på tidigare lön...

Nog bättre att invänta regeringens förslag runt nergång i arbetstid till följd av dylik kris. Som nog hastigt kommer klubbas igenom.

Kom ihåg att det pågår avtalsförhandlingar med kabinfacken bakom kulisserna just nu också.

och om man faktiskt läser artikeln hittar man

Hovedverneombud for pilotene i SAS, Jo Sirum, sier at han støtter initiativet.

– Jeg synes det er en veldig god start. 20 prosent nedgang bidrar. Dette er en tre måneders avtale. Jeg synes vi skal bidra i dette, som er en ekstraordinær situasjon, sier han

Det handlar ju om att under 3 månader gå ner på 80% arbete och få 80% lön. Inte att sänka sina löner och fortsätta jobba som innan.

Tycker detta ändå verkar rimligt även om det självklart är tråkigt för alla anställda de drabbar.

Patrik skrev:Den där är alltid svår, beror på om man tror att bolaget överlever eller om man kommer bli uppsagd lite senare ändå. Arbetslöshetsförsäkring baseras på tidigare lön...Nog bättre att invänta regeringens förslag runt nergång i arbetstid till följd av dylik kris. Som nog hastigt kommer klubbas igenom.Klicka för att utvidga...
Detta berör anställda i tre olika länder och tre olika regeringars beslut.

Med alla problem som SAS har haft senaste året funderar jag på om anställda rent av skulle säga upp sig. Det "positiva" är väl att ledningen visar vägen och själva går ner i lön.. Tufft för resebranschen i sin helhet det här. Får se vart det slutar.

Rent generellt slår ju en 20% sänkning av lönen väldigt olika på individnivå, en 20% minskning under 3 månader antar jag att det flesta av oss här inne skulle parera utan närmare eftergifter, dock finns det ju även de med höga inkomster som lever från lön till lön, och jag killgissar att det ökar linjärt för de med lägre lön.

Med det sagt, 20% mindre lön och 20% mindre arbetstid skapar ju 20% lägre barnomsorgskostnader för de med barn, det skapar teoretiskt sätt 20% mer tid per dag vilket kanske gör att man undre 3 månader städar själv istället för hemstädet etc vilket ytterligare minskar omkostnaderna och dämpar 20% mindre lön. Ponera att det också sänker den anställdas inkomst för statlig skatt, då är det helt plötsligt en annan kalkyl.

EK​

palmen skrev:Det handlar ju om att under 3 månader gå ner på 80% arbete och få 80% lön. Inte att sänka sina löner och fortsätta jobba som innan.Tycker detta ändå verkar rimligt även om det självklart är tråkigt för alla anställda de drabbar.Klicka för att utvidga...

Precis 80% lön för 80% är ju inget konstigt egentligen.. hellre det än permittering/uppsägning/varsel etc..

20% ledighet för en väldigt liten nettosänkning

Jag tar det vilken dag som helst!

Dock lite oroad om SAS-ledningen i det här läget tänker jobba mindre

pswe skrev:20% ledighet för en väldigt liten nettosänkningJag tar det vilken dag som helst!Dock lite oroad om SAS-ledningen i det här läget tänker jobba mindreKlicka för att utvidga...

20% ledighet för 20% bruttosänkning, om vi ska vara korrekta, eller hur?

Gissningsvis så kommer ju inte ledningen jobba mindre i detta fallet. De har redan fullt upp med alla förhandlingar osv.

pswe skrev:20% ledighet för en väldigt liten nettosänkningJag tar det vilken dag som helst!Dock lite oroad om SAS-ledningen i det här läget tänker jobba mindreKlicka för att utvidga...
Ledningen har sänkt sin lön med 20% utan att sänka arbetstiden.

Kanske dum fråga, men för debattens skull, vilka är de sas anställda? Finns det anställda med lägre löner? Kan tänka mig att för nån med 25-30k är 20% rätt tufft. De som fyller på mat resp packar väskor är alltid flygplatsens personal?

bachelor skrev:Kanske dum fråga, men för debattens skull, vilka är de sas anställda? Finns det anställda med lägre löner? Kan tänka mig att för nån med 25-30k är 20% rätt tufft. De som fyller på mat resp packar väskor är alltid flygplatsens personal?Klicka för att utvidga...
Nja, cateringen köps ju samt även handlingen utanför hubbarna. De som jobbar med bagage-hantering för SAS på ARN, OSL och CPH är anställda av SAS.

bachelor skrev:Kanske dum fråga, men för debattens skull, vilka är de sas anställda? Finns det anställda med lägre löner? Kan tänka mig att för nån med 25-30k är 20% rätt tufft. De som fyller på mat resp packar väskor är alltid flygplatsens personal?Klicka för att utvidga...
Det finns personal på HK med administrativa uppgifter som inte tjänar så mycket förmodar jag.

Det är många personer som inte arbetar inom SAS som bli berörda om de drar ner med 20% av trafiken och andra bologna även drar ner.

Personal som arbetar i butiker och serveringar på flygplatsen, de som tankar planen, personal i säkerhetskontrollerna, de som transporterar oss till flygplatsen, o.s.v. det är så många som är beroende av sin försörjning att trafiken fungerar på flygplatsen, den har ju redan sjunkit med runt 10% de senaste året.

SAS' krisepakke: Kutter konsulenter og prosjekter - Børsen

...alle ledere i SAS nå har fått klar beskjed om å «snu hver stein» for å finne sparetiltak som kan «få en øyeblikkelig effekt».

Blant tiltakene Wist forteller at SAS nå iverksetter, er disse:

Stoppe eller utsette en rekke prosjekter innen IT, markedsføring og andre deler av organisasjonen
Fjerne konsulenter og trekke tilbake jobbutlysninger
Tilbakekalle budsjetterte kostnader som ikke behøves for å opprettholde en sikker drift.

Back