Senaste nytt

SAS bäst gällande ersättning (enligt AirHelp)

Meazza

Medlem
Läste denna artikel om att flygreseadvokaterna AirHelp rankar flygbolagen enligt tre kriterier. Tycker personligen att tillvägagångssättet att ranka bästa flygbolagen enligt On-Time Performance, Service Quality och Claim Processing kändes lite grund - men kul för SAS att blir 4:a totalt (även om Austrian Airlines tydligen var bäst i Europa...).

Men - intressantare var att se till endast Claim Processing ("This relates to how efficiently airlines handle compensation claims, including how long it takes them to pay out"), som ju AirHelp livnär sig på. Sorterar man siffrorna där så är SAS bäst av alla bolag med en poäng på 9,0/10. Kan jämföras med exempelvis Lufthansa (8,1), British Airways (7,3) Swiss (6,9), Finnair (4,3) och Norwegian (2,3).

Hela listan: Top Airline Rankings Worldwide + Airline Ratings | AH Score
 
Vet inte om det är så bra för Finnair att ha dåligt rykte. Jag flög med dem till Hong Kong 2013 och blev ordentligt försenad (9 timmar) på grund av vad de sa var “tekniskt fel” och därmed ingen ersättning enligt dem. Det fanns redan då prejudikat att tekniskt fel inte kan åberopas som “extraordinary circumstances” vilket de gjorde. Jag klargjorde för Finnair att om de inte ersätter mig med pengar eller värdecheckar i kompensation av 600 Euro sätter jag inte min fot på deras plan i framtiden. De ersatte inte och jag har flugit mer än 20 t/r till Hong Kong sedan dess och inte satt min fot på Finnair.. Fick ersättning till slut efter att Airhelp tagit ärendet till domstol (3 år tog det).. Vad tjänade Finnair på det?
 
Toppen