SAS ändrar till 737-700

Trodde jag skulle få mer reaktioner på mitt "knäck" om A319 //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji1.png

bvs skrev:Följer upp igen. I dag fick jag SMS och mail om att min bokning var ändrad. OSL-ARN ställdes in och blev ombokad 40min senare på CRJ900Nu är det som följerARN-OSL CRJ900OSL-KEF A320NeoKEF-OSL 737-700 (winglets)OSL-ARN CRJ900Klicka för att utvidga...

Samma här, fick OSL - ARN framflyttad 40 min och ändrad till CRJ900.

Har fortfarande kvar OSL - KEF (28/7) o KEF - OSL (2/8) som 737-700 (winglets) men känner mig lugn med den eftersom mittraden inte är spärrad.

Börjar nästan tro att resan faktiskt blir av, bara sprutan som saknas (och att man blir insläppt på Island då förstås)

Big Birger skrev:Såg nu att min trip till Boston i början av september bytt metall för ditresan till "Flygplan Airbus A340-300" och för hemresan till "Flygplan". Och flighten går inte ens att boka för pengar. Ridå.Trist. Den såg tidigare ut att vara A321LR, med seatmap därefter.Funderar på om jag ska vänta tills de ställer in flighten, för att på så sätt få en extra ombokningsmöjlighet i framtiden med den vouchern som har gått ut. Eller om jag ska boka om till våren istället. Fanns inte många andra bonusbiljetter att välja på just nu.Klicka för att utvidga...
Enbart Flygplan har hittills varit A321LR har en sådan från ORD i september och Boston i vår

Cristoffer Cedergren skrev:Nu har jag också fått en flight med 737-700 inställd och ombokad automatiskt utan mejl eller nån info. Inte likt SAS...eller jo inkonsekventa som vanligt!Klicka för att utvidga...
Ringde in om den här bokningen idag och samtidigt som agenten kollade på bokningen kom meddelande om inställd flight. Märkligt. Påpekade det hela och för honom verkade inget konstigt, "ja för att jag gick in i bokningen" var hans svar när jag frågade. Sen kunde han inte boka om mer än det som redan gjorts "automtiskt". Vägrade. Blir en HUACA på den.

Cristoffer Cedergren skrev:Ingen av SAS A319 har flugits hem från Spanien och alla tidigare planerade flygningar med A319 på måndag den 3 maj är nu inställda, eller möjligen fullbokade. Jag får inte fram dem när jag försöker boka i appen. På FR24 ser det inte heller ut som att de är planerade avgångar. Så sent som för 14 dagar sen sålde SAS biljetter till dessa avgångar:SK400 CPH-ARN 06.05-07.20- inställdSK402 CPH-ARN 07.15-08.30- inställdSK1870 CPH-SVG 08.05-09.15- inställdSK843 ARN-OSL 07.45-08.45- inställdSK1708 CPH-HEL 08.00-10.35- inställdSK689 ARN-LIN 09.25-12.05- inställdSK403 ARN-CPH 09.10-10.20- inställdSK1419 ARN-CPH 09.55-11.10- inställdSK595 CPH-KEF 08.30-09.45- inställdKan bara klassas som bedrägeri och enda förklaringen är att SAS vill dra in pengar genom att locka in kunderna på bra avgångstider, sen ställer SAS in och erbjuder ombokning så att flera avgångar "slås ihop".Klicka för att utvidga...

Nej nej, det är ju pga pandemin och detta klassas som extraordinär omständighet!

Så säger dom till mig när jag ifrågasatt vad dom egentligen håller på med i alla fall.

Men jag håller med, detta beteende är allt annat än okej och bör ju klassas som bedrägeri.

Nästa planerade avgång med A319 ser ut att vara lördag 29 maj.

SK2868 CPH-BGO

Följer upp den avgången. Som resenär hade jag inte bokat nånting som är planerat med A319 nu hos SAS.

Cristoffer Cedergren skrev:Nästa planerade avgång med A319 ser ut att vara lördag 29 maj.SK2868 CPH-BGOFöljer upp den avgången. Som resenär hade jag inte bokat nånting som är planerat med A319 nu hos SAS.Klicka för att utvidga...

Fick precis nu den 30/5 ändrat A319 --> 737-700

Flyget inställt, och man har ju rätt att få statuspoängen ändå, skall man kontakta SAS innan eller efter den planerade flygningen gällande det?

Cristoffer Cedergren skrev:Nästa planerade avgång med A319 ser ut att vara lördag 29 maj.SK2868 CPH-BGOFöljer upp den avgången. Som resenär hade jag inte bokat nånting som är planerat med A319 nu hos SAS.Klicka för att utvidga...
Nu är den avgången inställd också.

Nästa "planerade" avgång med A319 är SK400 CPH-ARN den 31 maj.

Att SAS säljer biljetter till avgångar dom inte alls har för avsikt att genomföra för att få in pengar i kassan ser jag nu som bevisat.

Cristoffer Cedergren skrev:Nu är den avgången inställd också.Nästa "planerade" avgång med A319 är SK400 CPH-ARN den 31 maj.Att SAS säljer biljetter till avgångar dom inte alls har för avsikt att genomföra för att få in pengar i kassan ser jag nu som bevisat.Klicka för att utvidga...
Bevisat känns som väl starkt ordval.

Jag ser det som betydligt mer troligt att dem, som redan föreslagits här i tråden, schemalägger brett för att se vad som fastnar i nätet, och sedan ställer in det som inte blir lönsamt.

Att då använda sig av udda modeller som ett verktyg för att bevaka svaga avgångar är nog troligare ett kreativt tag från en er eller flera medarbetare snarare än en medveten strategi från SAS centralt för att hålla likviditeten uppe.

Själv sitter jag bara och väntar på att mina två bokningar med 319 ska ställas in..

29/6 ARN OSD SK 066

29/6 OSD ARN SK 073

Mr Planning skrev:Flyget inställt, och man har ju rätt att få statuspoängen ändå, skall man kontakta SAS innan eller efter den planerade flygningen gällande det?Klicka för att utvidga...

ilon skrev:Fungerar även innan enligt flera datapunkter, vet dock inte vad man "ska"Klicka för att utvidga...

Jag har gjort både och. När jag har haft flyg inställda i Managemybookings och kontaktat dem angående poäng så har de sagt att de kan ge poäng först efter att man begärt voucher eller återbetalning (beroende på biljettregler). När det gjorts så har jag claimat poäng såväl före som efter ordinarie avgångsdatum.

Min gissning är att de nog vill att man skall "döda" biljetten på riktigt. Annars skulle man kunna be om statuspoängen för att flyget är inställt och en tid senare boka om biljetten till ett annat tillfälle och få baspoäng (och extrapoäng om det är kampanj).

Behöver 20 000 bas/statuspoäng innan augusti (för att nå Diamond och förlängd giltighetstid på poäng, har drygt 1 miljon poäng som jag annars inte lär hinna använda). Jag tänker att det billigaste vore att boka flyg som säkert lär bli inställda, och då få statuspoängen ändå. Har redan skaffat Elite 2 ggr.

Någon som har tips på flyg som sannolikt kommer att ställas in, men som fortfarande går att boka? Läste något här ovan flyg som har A319 som lär bli inställda. Finns det något sätt man kan söka efter alla avgångar med den flygplanstypen?

JLK skrev:Behöver 20 000 bas/statuspoäng innan augusti (för att nå Diamond och förlängd giltighetstid på poäng, har drygt 1 miljon poäng som jag annars inte lär hinna använda). Jag tänker att det billigaste vore att boka flyg som säkert lär bli inställda, och då få statuspoängen ändå. Har redan skaffat Elite 2 ggr.Någon som har tips på flyg som sannolikt kommer att ställas in, men som fortfarande går att boka? Läste något här ovan flyg som har A319 som lär bli inställda. Finns det något sätt man kan söka efter alla avgångar med den flygplanstypen?Klicka för att utvidga...

Säkraste sättet att få ihop 20 000 poäng är att boka 3 st ToR inrikes i SAS Plus och åka innan den 30 juni då kampanjen med *4 poäng gäller. Då stöttar du samtidigt svenska flygplatser som har svåra tider. Köp gärna en kaffe på ett kafé på flygplatsen också.

Back