SAS ändrar till 737-700

Cristoffer Cedergren skrev:Dags för uppföljning. Är A319 det nya 737-700?Avgångar den 3 maj som tidigare har sålts och varit planerad med A319:SK400 CPH-ARN 06.05-07.20- KVARSK402 CPH-ARN 07.15-08.30- KVARSK1870 CPH-SVG 08.05-09.15- INSTÄLLDSK843 ARN-OSL 07.45-08.45- KVARSK1708 CPH-HEL 08.00-10.35- KVARSK689 ARN-LIN 09.25-12.05- INSTÄLLDSK403 ARN-CPH 09.10-10.20- KVARSK1419 ARN-CPH 09.55-11.10- KVARSK595 CPH-KEF 08.30-09.45-KVARDe avgångar som är kvar är nästan rimligt att genomföra med 4 st plan, men ingen av SAS A319 har ännu flugits hem till boet på CPH. Gissar att ARN-OSL kommer ändras till A320 eller ställas in. Följer upp igenKlicka för att utvidga...
LIN-ARN fans den inte med från början, lika med SVG-CPH?

Har det innan pandemin funnits A319 med bas på ARN vill minnas att har flugit inrikes några gånger hösten 2019 kanske oraklet @KalleSus kan reda ut det.
 
011430121 skrev:LIN-ARN fans den inte med från början, lika med SVG-CPH?Har det innan pandemin funnits A319 med bas på ARN vill minnas att har flugit inrikes några gånger hösten 2019 kanske oraklet@KalleSuskan reda ut det.Klicka för att utvidga...
Sista halvåret (minst) innan pandemin drabbade oss var alla 4 Airbus 319 stationerade på Arlanda.

Om jag inte minns alldeles fel så var det troligen tidigare än så.
 
KalleSus skrev:Sista halvåret (minst) innan pandemin drabbade oss var alla 4 Airbus 319 stationerade på Arlanda.Om jag inte minns alldeles fel så var det troligen tidigare än så.Klicka för att utvidga...
De kom väl i samband med pensioneringen av 737-600, som en lämplig ersättare för dessa?
 
A320neo-piloter får väl köra A319 utan massa utbildning?
 
Jag hade två resor (fyra bokningar) som blivit inställda idag. De fick 737-700 för ett par dagar sedan så det var inte helt oväntat. Två fick jag en notis om i appen idag (att de var flyttade till dagen) efter men två bokningar bara försvann. Märkligt förfarande.



Jag har en bokning kvar med A319 i mitten av juni, vi får hoppas att den blir av!
 
Idag skriver CHECK-IN.dk om 737-700 och A340-300 och att dessa avgångar blir inställda, detta ligger bakom en betalvägg

Man ger några exempel på avgångar från Oslo och Stockholm till New York som SAS fortfarande säljer biljetter till och det är A340-300 som skall flyga dessa turer.

Man skriver även om 737-700 som er "tvievelsamma" CHECK-IN.dk att det kanske är ett sätt att kontrollera efterfrågan på avgångarna.



SAS Presschef i Danmark Alexandra Lindgren Kaoukji svarar till CHECK-IN.dk att "detta är ett systemproblem under coronatider"

I dessa tider och tills vi ser ett full uppstart igen utvärderar och uppdaterar vi löpande vårt trafikprogram efter behov.



Detta är första gången jag ser att SAS på något sätt förklara 737-700, jag är inte tillfredsställd med svaret.

Sedan konstigt att CHECK-IN.dk först nu skriver om detta.

Personligen upptäckte jag detta för ca 1 år sedan på en resa till Tromsö där jag tyckte det så konstigt ut med mitt plasterna inte bokningsbara

BC hade första inlägget om detta den 21 september



Jag talade med en kompis om detta, han har i sin tur en kamrat som jobbar med etermedia och jag diskuterade detta honom, han tyckte det var intressant men det är för svårt för allmänheten att förstå detta med flygplansbyte, och vad kan allmänheten se ändringen, "redaktionen skulle bli ned ringd och få förklara för allmänheten" de fick många förfrågningar när man berättade att 737MAX hade flygförbud.
 
"SAS säljer biljetter till flyg som inte kommer att avgå" är nog en rubrik allmänheten skulle förstå.
 
Vet inte om det kanske diskuterats i någon annan tråd men SAS har ändrat informationen kring erhållning av statuspoäng på, av SAS, inställda flygningar.



"För resor planerade före den 31 augusti 2021: Kontakta SAS Customer Service före den 31 augusti 2021 med uppgifterna om din ursprungliga bokning, så kommer vi att ge dig de motsvarande EuroBonus-statuspoängen.



Obs! Poäng från eventuella kampanjer kommer inte att erhållas."




Källa:

Kan SAS hjälpa mig med uppgradering till en högre medlemsnivå? | SAS
 
MrRob skrev:Obs! Poäng från eventuella kampanjer kommer inte att erhållas."Klicka för att utvidga...
Den där har man ju bara gått och väntat på!



Det är trots allt ganska generöst att få alla pengar tillbaka och de ursprungliga statuspoängen för flygningen. Att dessutom få kampanjpoängen vore faktiskt orimligt bra.
 
Gdansk-resa som blev 737ad för ett par månader sen. 12 dagar innan avresa cancellerad och ombokad till flight 12h tidigare. Verkar som jag hamnade i "inte hunnit skicka ut cancellerings-mail"-sloten..

Känns som ett solklart EU261-case (SAS lär nog tycka annorlunda..) Wish me luck!
 
Jag har trots 40-50 flygningar med SAS senaste året inte råkat ut för detta. En fråga, gäller samma fenomen med 737-800? Såg det på en flygning jag tänkte boka nu. Spelar egentligen inte så stor roll om den skulle bli inställd då jag kan åka andra tider den dagen också, men tyckte mest att det var intressant ett av 8 flyg det datumet är med en 737, sträckan har de senaste åren alltid varit med A320 och någon enstaka gång A319 de gånger jag åkt. Just flygningen med 737 skulle passa bäst tidsmässigt för mig.



Edit: gäller LLA - ARN.
 
eddo skrev:Jag har trots 40-50 flygningar med SAS senaste året inte råkat ut för detta. En fråga, gäller samma fenomen med 737-800?Såg det på en flygning jag tänkte boka nu. Spelar egentligen inte så stor roll om den skulle bli inställd då jag kan åka andra tider den dagen också, men tyckte mest att det var intressant ett av 8 flyg det datumet är med en 737, sträckan har de senaste åren alltid varit med A320 och någon enstaka gång A319 de gånger jag åkt. Just flygningen med 737 skulle passa bäst tidsmässigt för mig.Edit: gäller LLA - ARN.Klicka för att utvidga...
Verkar högst osannolikt att SAS börjar flyga svensk inrikes med 737. För så vitt det inte handlar om en extra sväng för en norsk maskin med ovanligt lång turn around på Arlanda.

Vilken dag och flight handlar det om?
 
KalleSus skrev:Verkar högst osannolikt att SAS börjar flyga svensk inrikes med 737. För så vitt det inte handlar om en extra sväng för en norsk maskin med ovanligt lång turn around på Arlanda.Vilken dag och flight handlar det om?Klicka för att utvidga...
Nu är detta väldigt långt fram, 17 dec, och det finns för tillfället 8 bokningsbara flighter LLA - ARN det datumet så jag räknar med ändringar oavsett vilken flight jag bokar. Flight SK005 flygs med 737-800 enligt SAS sida, alla andra med A320 (som vanligt). Tyckte mest att det var intressant eftersom jag flyger denna sträcka ofta och har inte sett att det står 737 på någon flight tidigare.



I vanliga fall bokar jag visserligen rätt nära inpå mina flygningar (typ 1-3 veckor innan) så jag vet inte om det är vanligt att det står 737 på sträckorna om man bokar långt innan, har inte kollat andra datum. Jag bokade i alla fall SK005 så får jag se vad som händer. Stor sannolikhet för ändringar oavsett vilken av de 8 man väljer känns det som.



Känns väl osannolikt att SAS planerar att ställa in en flight 7-8 månader i förväg så det kanske bara beror på något annat?
 
eddo skrev:Nu är detta väldigt långt fram, 17 dec, och det finns för tillfället 8 bokningsbara flighter LLA - ARN det datumet så jag räknar med ändringar oavsett vilken flight jag bokar. Flight SK005 flygs med 737-800 enligt SAS sida, alla andra med A320 (som vanligt). Tyckte mest att det var intressant eftersom jag flyger denna sträcka ofta och har inte sett att det står 737 på någon flight tidigare.I vanliga fall bokar jag visserligen rätt nära inpå mina flygningar (typ 1-3 veckor innan) så jag vet inte om det är vanligt att det står 737 på sträckorna om man bokar långt innan, har inte kollat andra datum. Jag bokade i alla fall SK005 så får jag se vad som händer. Stor sannolikhet för ändringar oavsett vilken av de 8 man väljer känns det som.Känns väl osannolikt att SAS planerar att ställa in en flight 7-8 månader i förväg så det kanske bara beror på något annat?Klicka för att utvidga...
I och med att det är så långt fram i tiden, så tror jag att det är tämligen preliminära planer än så länge.

Jag kollade i SAS tidtabeller, och alla övriga flygningar LLA-ARN den dagen är faktiskt planerade med Airbus 320 Classic. Och det är väl egentligen lika osannolikt. Så det blir nog en hel del förändringar både i tidtabell och flottplanering fram till dess.
 
Efter hösttidtabellens brytdatum i oktober är allt preliminärt.
 
Scanwing skrev:Fick min CPH-LHR 11Maj SK501 är ändrad till A330. Är det nya 737-700 och A319 må tro ?Klicka för att utvidga...
Jag tänker komma med en gissning och säga nej. En long haul-kärra CPH-LHR kan ju verka märkligt, men troligen har bokningsläget varit så gott att de sätter in en kärra med fler platser just den dagen, istället för de A320neo som används dagen före och efter. Returen LHR-CPH samma dag, SK502, står nämligen också som A330-300 och biljetterna är svindyra, vilket tyder på högt bokningstryck!

Såvitt jag har sett har SAS (till skillnad mot BA) inte lagt in fler turer mellan Skandinavien och Storbritannien i schemat inför den lättnad av brittiska reserestriktioner som kommer 17 maj. Det kan nog vara ett antal som vill resa ut från Storbritannien veckan innan (trots att de egentligen behöver giltiga skäl för utlandsresa) för att sedan resa tillbaka 17 maj eller strax efter.
 
Tomas E skrev:Jag tänker komma med en gissning och säga nej. En long haul-kärra CPH-LHR kan ju verka märkligt, men troligen har bokningsläget varit så gott att de sätter in en kärra med fler platser just den dagen, istället för de A320neo som används dagen före och efter. Returen LHR-CPH samma dag, SK502, står nämligen också som A330-300 och biljetterna är svindyra, vilket tyder på högt bokningstryck!Såvitt jag har sett har SAS (till skillnad mot BA) inte lagt in fler turer mellan Skandinavien och Storbritannien i schemat inför den lättnad av brittiska reserestriktioner som kommer 17 maj. Det kan nog vara ett antal som vill resa ut från Storbritannien veckan innan (trots att de egentligen behöver giltiga skäl för utlandsresa) för att sedan resa tillbaka 17 maj eller strax efter.Klicka för att utvidga...
Kan vara att de redan nu vet att det ska vara mycket frakt och/eller att plan/crew behöver motioneras.
 
A330 inom Europa så är det frakt skulle jag säga, eller pilotträning.
 
Back
Top