Senaste nytt

SAS & ANA - Bokning gjord och bekräftad i Business (Z) men sista sträckan inrikes Japan är i ekonomi?

Maja

Medlem
Har bokat vi SAS hemsida en resa i business (Z) GOT-CPH-HND-ITM där det på bekräftelsen står:
Bokningsklass Z
SAS Business Smart

Sista sträckan utförs av ANA och det står samma på den bokningen =
Bokningsklass Z
SAS Business Smart

Jag kan dock endast boka sittplatser i ekonomi och loggar jag in på ANA:s hemsida så står det även Ekonomi på sista segmentet.

Hur kommer det sig?

Det står ingenstans i SAS dialog under själva bokningsförfarandet eller i bokningsbekräftelsen. Det är inte hela världen, men jag vill gärna lära mig och förstå hur det kommer sig.

Att vi hamnar i SAS Plus GOT-CPH är ju för att planet ej är utrustad med riktig business, men HND-ITM med ANA NH019 så finns det möjlighet att boka i Premium Class. Min undran är då varför vi ej är bokade i den klassen?

Har inte koll på varför men jag tror den här tråden diskuterar ungefär samma problem.

Brukar vara att det måste finnas en specifik bokningsklass i Business tillgänglig för att man ska hamna där, annars blir det economy.

Läser man fare rules (på tex expertflyer) så kan man läsa detta om man vill veta exakt vad som gäller.
Kan ju dock tycka att sas borde informera om detta i bokningen.

Tack @JPE för länken till United-tråden. Har läst den och det är väl troligt att de gör samma sak med ANA.

@palmen Fare rules är inget jag kan tolka hur som helst och har inte ens ett betalkonto på Expertflyer så blir ännu svårare. Kan tycka att en vanlig kund knappast kan ha den kunskapen. Bokar man Business i en gemomgående biljett där alla bekräftelser man får indikerar att man är bokad i den bokningsklassen på samtliga segment så är det väldigt (o)lustigt att man då blir placerad i Ekonomi på sista benet. Vi överlever flygningen på lite över 1h självklart, men tycker det hela är ytterst märkligt bara.

Bokningsklass Z som står på vår bekräftelse motsvarar First/Business enligt poängintjäningstabellen på SAS hemsida. Blir spännande att se om vi får 150% poängintjäning eller ej även fast vi reser i Ekonomi? :rolleyes:

Bokningsklass Z som står på vår bekräftelse motsvarar First/Business enligt poängintjäningstabellen på SAS hemsida. Blir spännande att se om vi får 150% poängintjäning eller ej även fast vi reser i Ekonomi? :rolleyes:
Det kommer du med största sannolikhet inte få eftersom jag är ganska säker på att du har bokningsklass Z på ett SK-flightnummer.

Z är en bokningsklass som inte finns på NH inrikes så den kommer mappas till Y (eller U om jag tolkar ExpertFlyer korrekt) som ger 110% till EuroBonus i enlighet med Star Alliance (i mina ögon dåliga) regler att det är utförande flyg (operating carrier) som ger poäng (och inte marketing carrier).

Dock riktigt dåligt att SAS inte någonstans skriver detta och att de i intjäningstabellen glömmer bort att säga att business-klasserna enbart finns på internationella flyg vilket gör det ännu enklare att missta sig.

P.S. Dessutom ganska snålt tycker jag att NH enbart ger Premium-platser till de som betalar för första klass på internationella sträckor. Det är ju inte så att longhaul business är gratis när man flyger med dem...

Toppen