SAS A340-300 återuppstår ?

Min resa ARN-CPH-EWR 14APR och EWR-CPH-ARN 20APR har stått som A340 ett tag och blev idag ombokad till flighter samma dag och väg fast de nya tiderna passar inte optimalt för vår del. Både utresa och hemresa har blivit tidigarelagd 5-6h vilket påverkar jetlag, semesterdagar osv (I-landsproblem jag vet).



Ringt två gånger till SAS (2-4-1 numret) och agenterna är oerhört korta och vägrar hjälpa till att öppna upp J-klass på flighter som passar oss bättre (t ex direktflygen som går till/från ARN).



Agent #1 vägrar att ens hjälpa till och säger direkt att det inte finns bonusplatser de datumen, får efter många om och men fråga rakt ut om det finns J-klass på de flighterna jag vill byta till och det bekräftar han. Agent #2 säger att han ska titta på det och säger att jag har missförstått det här med J-klass, det kan endast göras i undantagsfall och framförallt inte på resor till USA. Försöker fråga honom om vad som är kriterierna för att det ska räknas som undantagsfall, men det vägrar han svara ordentligt på.



Vad säger ni, ligga på och hoppas man får en bra agent som kan lösa det för oss, eller bita i det sura äpplet och acceptera ändringen?
 
MeddanSwe skrev:Min resa ARN-CPH-EWR 14APR och EWR-CPH-ARN 20APR har stått som A340 ett tag och blev idag ombokad till flighter samma dag och väg fast de nya tiderna passar inte optimalt för vår del. Både utresa och hemresa har blivit tidigarelagd 5-6h vilket påverkar jetlag, semesterdagar osv (I-landsproblem jag vet).Ringt två gånger till SAS (2-4-1 numret) och agenterna är oerhört korta och vägrar hjälpa till att öppna upp J-klass på flighter som passar oss bättre (t ex direktflygen som går till/från ARN).Agent #1 vägrar att ens hjälpa till och säger direkt att det inte finns bonusplatser de datumen, får efter många om och men fråga rakt ut om det finns J-klass på de flighterna jag vill byta till och det bekräftar han. Agent #2 säger att han ska titta på det och säger att jag har missförstått det här med J-klass, det kan endast göras i undantagsfall och framförallt inte på resor till USA. Försöker fråga honom om vad som är kriterierna för att det ska räknas som undantagsfall, men det vägrar han svara ordentligt på.Vad säger ni, ligga på och hoppas man får en bra agent som kan lösa det för oss, eller bita i det sura äpplet och acceptera ändringen?Klicka för att utvidga...
Jag tror inte de kommer öppna upp revenue om det är mer än 14 dagar kvar till avgång. Hade SAS gjort ändring med flera dagar hade ni nog kunnat argumentera mer, men tror tyvärr inte ni kommer få bättre hjälp nu.
 
Inte helt lätt, dock inte omöjligt att hitta bonusplatser i premiumsegmentet idag så ni bör vara tacksamma för det ni har.
 
MeddanSwe skrev:Min resa ARN-CPH-EWR 14APR och EWR-CPH-ARN 20APR har stått som A340 ett tag och blev idag ombokad till flighter samma dag och väg fast de nya tiderna passar inte optimalt för vår del. Både utresa och hemresa har blivit tidigarelagd 5-6h vilket påverkar jetlag, semesterdagar osv (I-landsproblem jag vet).Ringt två gånger till SAS (2-4-1 numret) och agenterna är oerhört korta och vägrar hjälpa till att öppna upp J-klass på flighter som passar oss bättre (t ex direktflygen som går till/från ARN).Agent #1 vägrar att ens hjälpa till och säger direkt att det inte finns bonusplatser de datumen, får efter många om och men fråga rakt ut om det finns J-klass på de flighterna jag vill byta till och det bekräftar han. Agent #2 säger att han ska titta på det och säger att jag har missförstått det här med J-klass, det kan endast göras i undantagsfall och framförallt inte på resor till USA. Försöker fråga honom om vad som är kriterierna för att det ska räknas som undantagsfall, men det vägrar han svara ordentligt på.Vad säger ni, ligga på och hoppas man får en bra agent som kan lösa det för oss, eller bita i det sura äpplet och acceptera ändringen?Klicka för att utvidga...
Fortsätt ringa, förr eller senare lär en vettig person svara. Det du beskriver låter som att de hittar på egna regler för att bli av med samtalet.




Resetokig skrev:Jag tror inte de kommer öppna upp revenue om det är mer än 14 dagar kvar till avgång. Hade SAS gjort ändring med flera dagar hade ni nog kunnat argumentera mer, men tror tyvärr inte ni kommer få bättre hjälp nu.Klicka för att utvidga...
Det handlar inte om att man ska få J-klass på biljetten. Men finns det J kan sas frisälja denna, dvs den görs om till I-klass så man kan bokas om till award.




Carl skrev:Inte helt lätt, dock inte omöjligt att hitta bonusplatser i premiumsegmentet idag så ni bör vara tacksamma för det ni har.Klicka för att utvidga...
Man ska absolut inte vara tacksam för det man har. Det är SAS skyldighet att boka om enligt EU261/2004 reglerna när de ställer in flighterna. Som konsument ska man inte nöja sig med något sämre. SAS ställer in en av sina egna flighter på en biljett utfärdad av SAS. Då är det deras skyldighet att boka om till you något som kunden är nöjd med enligt reglerna i EU261/2004.
 
@palmen jag utgick ifrån att MeddanSwe bokat en award eftersom han ringt 2-4-1 men så är kanske inte fallet. EU261/2004 är väl inte applicerbart då resan sker om ca 5-6 veckor?
 
Carl skrev:@palmenjag utgick ifrån att MeddanSwe bokat en award eftersom han ringt 2-4-1 men så är kanske inte fallet. EU261/2004 är väl inte applicerbart då resan sker om ca 5-6 veckor?Klicka för att utvidga...
Jo, EU 261/2004 är applicerbart på resor oavsett hur de betalats. Det finns ett avsnitt för inställda flygningar, och detta gäller oavsett om man betalar med pengar eller poäng.

Det framgår väldigt tydligt vilka rättigheter man har för ombokning vid inställd flight, det spelar ingen roll när resan ställs in. Om det är en dag eller 10 månader innan har man rätt till samma typ av ombokning. Ställs det in när are avgång kan man dock också ha rätt till ersättning, men det är inte vad som diskuteras här.
 
Nu ombokades mitt segment med A340n till dagen innan. Men ARN-CPH ör kvar dvs dagen efter…. kan dock inte resa dagen innan så måste ringa in och se vad de kan göra…
 
palmen skrev:Jo, EU 261/2004 är applicerbart på resor oavsett hur de betalats. Det finns ett avsnitt för inställda flygningar, och detta gäller oavsett om man betalar med pengar eller poäng.Det framgår väldigt tydligt vilka rättigheter man har för ombokning vid inställd flight, det spelar ingen roll när resan ställs in. Om det är en dag eller 10 månader innan har man rätt till samma typ av ombokning. Ställs det in när are avgång kan man dock också ha rätt till ersättning, men det är inte vad som diskuteras här.Klicka för att utvidga...


Fel av mig. Man har rätt att avboka om dom nya tiderna inte passar oavsett biljetttyp. Någon ersättning får man dock inte i det här fallet eftersom det är mer än 14 dagar kvar till resan.
 
Carl skrev:Fel av mig. Man har rätt att avboka om dom nya tiderna inte passar oavsett biljetttyp.Klicka för att utvidga...
Delvis rätt.

Utöver vad du säger har man också rätt att istället för avbokning välja att bli ombokad till likvärdig transport på tider som passar bättre. Flygbolaget är skyldiga att erbjuda detta alternativ.


Carl skrev:Någon ersättning får man dock inte i det här fallet eftersom det är mer än 14 dagar kvar till resan.Klicka för att utvidga...
Ersättning enligt 261/2004 är det väl bara du som har tagit upp i det här fallet? Ingen annan. Det är riktigt att ingen ersättning utgår om beskedet om det inställda/ändrade flyget kommer mer än 14 dagar före avfärd.
 
PRJml2ENIpiC1e3L skrev:Inget meddelande för mig heller , har resa till Tokyo i mitten på april och den har varit A340 ett bra tag nuKlicka för att utvidga...



Flightdoc skrev:Jag har bokning CPH-HND under påsken (revenue). A340 rätt så länge. Ingen information från SAS. Som vanligt hävdar kundtjänst att flygningarna inte är officiellt inställda, alltså medges ingen ombokning!Klicka för att utvidga...


Jag har inte fått något meddelande ännu, men nu står det inställd på min bokning, samma för en kompis som har en bokning en vecka senare (också i mars)
 
palmen skrev:Fortsätt ringa, förr eller senare lär en vettig person svara. Det du beskriver låter som att de hittar på egna regler för att bli av med samtalet.Klicka för att utvidga...


Tack @palmen! Då fortsätter jag att ligga på, misstänkte att jag borde ha möjlighet att byta flighter sett till vad som skrivits tidigare i tråden. Återkommer med slutresultat!
 
MeddanSwe skrev:Tack@palmen! Då fortsätter jag att ligga på, misstänkte att jag borde ha möjlighet att byta flighter sett till vad som skrivits tidigare i tråden. Återkommer med slutresultat!Klicka för att utvidga...


Update från min sida. Ringde imorse och såg att de öppnat upp bonusplatser på direktflyget ARN-EWR. EWR-ARN fanns det fortfarande inga bonusplatser på.



Agent #3 svarar och har dålig attityd men bokar in mig på direktflyget som det fanns bonusplatser på. Frågar försiktigt om det går att boka om mig till direktflyget på hemresan och hon säger direkt att det går att boka om till både det ena och det andra. Behövde inte ens fråga om J-klass utan hon visste vad hon gjorde och kunde göra. Hade inte några som helst förhoppningar på att få igenom det med den attityden hon visade, men det löste sig!
 
MeddanSwe skrev:Update från min sida. Ringde imorse och såg att de öppnat upp bonusplatser på direktflyget ARN-EWR. EWR-ARN fanns det fortfarande inga bonusplatser på.Agent #3 svarar och har dålig attityd men bokar in mig på direktflyget som det fanns bonusplatser på. Frågar försiktigt om det går att boka om mig till direktflyget på hemresan och hon säger direkt att det går att boka om till både det ena och det andra. Behövde inte ens fråga om J-klass utan hon visste vad hon gjorde och kunde göra. Hade inte några som helst förhoppningar på att få igenom det med den attityden hon visade, men det löste sig!Klicka för att utvidga...
Skönt att det löste sig, trist bara att man behöver ringa flera ggr för att få igenom sina rättigheter. Alla kan vi ha en dålig dag, men hon kunde sitt jobb utmärkt åtminstone.
 
SK989 skrev:SAS har gått ut i media och sagt att de ställer in alla flyg till Tokyo (oklart hur länge) men att flygningarna till Shanghai kommer att gå med en teknisk mellanlandning i Baku.Sibirienkorridoren till Asien stängd – så påverkas flygtrafik - DN.SEKlicka för att utvidga...


står ju på deras hemsida precis som jag påpekade några poster tidigare

SAS A340-300 återuppstår ? | Sida 12 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

inte alls oklart hur länge



Due to the closure of Russian airspace, SAS has decided to pause all flights between Denmark and Japan until 2 May 2022.
 
MeddanSwe skrev:Update från min sida. Ringde imorse och såg att de öppnat upp bonusplatser på direktflyget ARN-EWR. EWR-ARN fanns det fortfarande inga bonusplatser på.Agent #3 svarar och har dålig attityd men bokar in mig på direktflyget som det fanns bonusplatser på. Frågar försiktigt om det går att boka om mig till direktflyget på hemresan och hon säger direkt att det går att boka om till både det ena och det andra. Behövde inte ens fråga om J-klass utan hon visste vad hon gjorde och kunde göra. Hade inte några som helst förhoppningar på att få igenom det med den attityden hon visade, men det löste sig!Klicka för att utvidga...




Löste sig inte för mig först men ringde om igen till en annan agent och fick till det dagen innan istället... Inte optimalt men fungerande. Ändå tur att man såg det och ringde för bonusplatser försvann hej vilt sa dem då mailet gick ut precis då och det ringde som attan efter det.
 
Charlie D skrev:Mitt SAS flyg till Boston i mitten av april har nu gått från A340 till ingen flygplansmodell alls….Klicka för att utvidga...
Ingen flygplansmodell i SAS-appen kan betyda A321LR. Prova att boka samma flyg på hemsidan då kan du se om det är A321LR.
 
Läser med stor häpnad i tråden då jag precis upptäckte att mitt bonusflyg (business) i april till Chicago ställts in och bokats om till ett via Copenhagen - med endast handbagage! Say what?



Inte heller nöjd med det nya sittplatsvalet som jag inte verkar kunna ändra själv.



Har inte fått något meddelande alls vad jag kunde hitta. Varken på sms eller mail.



Det kan alltså betyda att flyget ställs in helt och hållet?



Vad kan/bör man göra?
 
Back
Top