Senaste nytt

SAS överväger att gå i Norwegians fotspår för att sänka sina personalkostnader

Jag är lite ambvivalent inför outsourcing av gatepersonalen. Jag förstår att man välter alla stenar i syfte att utröna eventuella besparingar, men ibland så kan besparingen också innebära försämringar som påpekats tidigare i tråden. Nu är väl inte tankekonceptet 100% känt, skall all personal över, huvuddel, mindre del eller ingen alls?
Min personliga uppfattning är att man bör behålla personalen i egen regi så långt som möjligt men se över den rationaliseringspotential som trots allt finns. Måste man outsourca, ta då de mindre destinationerna först och prova vilka effekter detta får. Blir servicen oförändrad eller bättre och kostnaderna lägre, då är det ett framgångskoncept!
 
DY har aldrig haft någon egen markpersonal i uniform.
Däremot har ju DY tagit steget och outsourcat en stor del av sin flygande personal, såväl på flightdeck som i kabinen.
Jag tror aldrig SAS kommer gå så långt som att inte ha egna anställda piloter på flightdeck.
 
Toppen