Senaste nytt

SAS öppnar ny linje till Bangkok 30 oktober 2023

lillemannen

Medlem
Tyvärr betyder det inte att det är en bra idé. Att SAS antyder att det går över förväntan betyder inget. Vad skulle de svara? Att det går så där? Hong Kong var säkert också över förväntan tills verkligen kom ikapp. Visserligen är lågkostnadsflygen borta och stark efterfrågan men de la fortfarande ner linjen förra gången innan pandemi, när du kunde flyga direkt över Ryssland, inflationen var låg, uppåtgående trend i ekonomin etc. så jag vet ej vad de hoppas på denna gång.
Det var väl pandemin som gjorde man helt gav upp den. Kina/Hongkong var ju helt ner stängt,
 

Taggen

Medlem
Det var väl pandemin som gjorde man helt gav upp den. Kina/Hongkong var ju helt ner stängt,
Nja, pandemin var droppen som fick bägaren att rinna över. Det var redan känt innan att linjen inte gick så bra även efter flytten till CPH. De hade kapat den ändå.
 

palmen

Moderator
Från samma sajt:
"...Faktum är att 70% av alla bonusresor tidigare avbokades,..."

Om det stämmer är det rent groteskt.
Exakt de siffrorna nämndes förra året på träffen och återberättades nu i år igen. Det är därför de infört kostnad för avbokning för att försöka stävja det beteendet och att fler då åker på det de bokar.
 

ante_77

Medlem
Bra beläggning och lönsamhet är tvåan helt skilda saker. Men klart det är positivt om det gått bättre än väntat.

Självklart är det två skilda saker.
Går man plus så är det bra och bör således behållas. jag kan tänka mig att man får en hel del cargo och det gör att lönsamheten kan bli riktigt bra.
Att gå med förlust är inte någon vidare bra affärside även om man ibland kan tro det.
 

palmen

Moderator
Självklart är det två skilda saker.
Går man plus så är det bra och bör således behållas. jag kan tänka mig att man får en hel del cargo och det gör att lönsamheten kan bli riktigt bra.
Att gå med förlust är inte någon vidare bra affärside även om man ibland kan tro det.
Vi får väl se, generellt säger man att det tar 5 år att etablera en ny linje innan den bär sig. Det kommer ju helt klart gå att flyga vintertid med bra beläggning, men resten av året? Eller är det säsongslinje?
 

lillemannen

Medlem
Som flygbolag handlar det om att förlora minst pengar om plan och personal kan användas på annan plats som tx BKK. Kostnaderna finns där ändå. Det är tom bättre att sälja biljetterna med minimal vinst än ge dessa till bonusresor som vi tycker om. Det är inte givet att denna linje kommer bära sig men man ser en möjlighet att få in något. Nu går denna linje ifrån CPH och när jag åker med Thai, Qatar/Finnair till BKK är beläggningen oftast hög i C
 

ante_77

Medlem
Vi får väl se, generellt säger man att det tar 5 år att etablera en ny linje innan den bär sig. Det kommer ju helt klart gå att flyga vintertid med bra beläggning, men resten av året? Eller är det säsongslinje?

Det är säsongslinje, åtminstone än så länge.
Personligen har jag en känsla att det är en långt vettigare linje än Toronto, men det kan ju helt enkelt vara så att jag inte ser vad jag skulle göra i Toronto, personligen.
Har man ett flygplan till övers och samtidigt har färre flyg på Asien än tidigare så tycker jag att det är en vettig destination där man fort har en blandning av business-folk och semestermänniskor.
Om man sedan kan hitta balansen mellan att inte bli för dyra och fortfarande tjäna pengar, så skulle man nog säkert förpassa Thai till att enbart flyga på ARN och efter det så kunde man bli ensamt direktflyg från CPH. Personligen hade jag hellre sett ARN-BKK då folk från Sveriges övriga flygplatser, med BKK som destination, med stor fördel skulle kunna flyga med SAS istället för att göra en mellanlandning på ARN i tillägg till en ytterligare destination ute i Europa, men det förutsätter att inte Thai finns på ARN.
 

fcx

Medlem
Från samma sajt:
"...Faktum är att 70% av alla bonusresor tidigare avbokades,..."

Om det stämmer är det rent groteskt.
I de 70 procenten räknas säkert in dels de som redan bokat utresan och sedan vill lägga på en retur, dels de som bokar om till en högre klass när platser släppts.
 

Ricci

Medlem
Det är säsongslinje, åtminstone än så länge.
Personligen har jag en känsla att det är en långt vettigare linje än Toronto, men det kan ju helt enkelt vara så att jag inte ser vad jag skulle göra i Toronto, personligen.
Har man ett flygplan till övers och samtidigt har färre flyg på Asien än tidigare så tycker jag att det är en vettig destination där man fort har en blandning av business-folk och semestermänniskor.
Om man sedan kan hitta balansen mellan att inte bli för dyra och fortfarande tjäna pengar, så skulle man nog säkert förpassa Thai till att enbart flyga på ARN och efter det så kunde man bli ensamt direktflyg från CPH. Personligen hade jag hellre sett ARN-BKK då folk från Sveriges övriga flygplatser, med BKK som destination, med stor fördel skulle kunna flyga med SAS istället för att göra en mellanlandning på ARN i tillägg till en ytterligare destination ute i Europa, men det förutsätter att inte Thai finns på ARN.
Tja, istället för att flyga ARN-MIA 2gånger i veckan kunde den göra ARN-BKK...
Dock fel flygtyp plus längre linje etc...
 
Toppen