Senaste nytt

San Jose (SJO) över nyår med eurobonus?

Mikael W

Ny medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? KLR (Kalmar) eller FRA (Frankfurt). Kan även resa från CPH eller ARN.
  • Var är din destination? SJO i Costa Rica
  • När vill/behöver du resa ut? 26 December från Kalmar, 27:e om resan startar i FRA.
  • När vill/behöver du komma hem? Avresa hem tidigast 9 januari
  • Hur länge vill du vara borta? ca 14 dagar, flexibel
  • Hur många personer som skall resa? 1
  • I vilken kabinklass? Vill resa i så hög klass som möjligt men är beredd att åka ekonomi om det krävs.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) 140.000 eurobonuspoäng och 2-4-1 Voucher
  • Vad är det viktigaste för dig? Att komma dit
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej men jag räknar med att behöva stanna en natt i Frankfurt om jag flyger från Kalmar.

Har sökt på awardfares och hittar flera resor med AirCanada där det står under deras aeroplan att det ska finnas 9 platser i business men när jag ringde till sas så hittade dem inga för eurobonus? Läst att man kan ha otur med agent, värt att försöka igen eller släpper dom så få platser till eurobonus?
Annan rutt som kan finnas?

sökt på awardfares och hittar flera resor med AirCanada där det står under deras aeroplan att det ska finnas 9 platser i business
Bättre att söka på Uniteds sida direkt för Air-Canada-flighter eftersom Aeroplan visar fler platser på sina egna flyg.
Vice versa för Unitedflyg, sök dem på Aircanada.com

Har sökt på awardfares och hittar flera resor med AirCanada där det står under deras aeroplan att det ska finnas 9 platser i business men när jag ringde till sas så hittade dem inga för eurobonus? Läst att man kan ha otur med agent, värt att försöka igen eller släpper dom så få platser till eurobonus?
Vad awardfares hittar skall endast ses som en indikation eller "bästa möjliga gissning". I dagens osäkra coronavärld hade jag själv värderat den gissningen till mindre än vad jag hade värderat den till för säg två år sedan. Osäkerhetsfaktorn har absolut ökat.

Vad Air Canada visar gäller för just deras eget program, Aeroplan. Eurobonus är ett annat program, att det finns många platser för Aeroplan har inget att göra med att skulle finnas några som helst platser för Eurobonus.

Eftersom Eurobonus själva inte erbjuder någon onlinesökning i dagsläget får man helt enkelt använda sig av betydligt fler källor än vad du har gjort. Ser flera program platser, framför allt program som inte tillhör flygbolaget som utför själva flygningen du vill åka med, då ökar sannolikheten för att även Eurobonus skall se/ha tillgång till dessa platser men det finns inga som helst garantier.

Att det inte finns platser idag innebär endast att det inte finns platser idag. Det kan ändras till imorgon eller i princip när som helst.

Annan rutt som kan finnas?
Min erfarenhet gällande faktisk tillgänglighet för SAS Eurobonus-award-biljetter (när man söker via Awardfares).
Visas lika antal award-platser (business) hos Aeroplan, Lifemiles och Milageplus så fanns det i 80% av fallen biljetter till Eurobonus.
Sedan är jag fortfarande osäker på hur ”bra” vissa agenter söker maa att så många misslyckas vid ett första, andra, tredje samtal för att därefter lyckas på det fjärde? :rolleyes:

Toppen