Senaste nytt

Sake-tråden

Skall följa denna tråd med stort intresse - i höst skall jag flyga ANA i både Business och First och kan behöva fördjupa mina kunskaper innan dess. Lite OT - är det någon som valt den japanska menyn i F? Ser lite spännande ut...

• Gilla
Reactions: Gus
Väldigt snygga koppar som @ESSA gjort :).

Superfina koppar ser riktigt fina ut! Komplimanger är i sin ordning

Instämmer! Hur har du lärt dig göra dem?

Intressant med tecknen. Ska de vara japanska?
Det är samma tecken och betydelse på kinesiska. "Riben jiu"

En del tecken på japanska är samma på kinesiska. Jag antar att det är tecken från "äldre dagar" som är samma. Men jag kan ha helt fel. Jag förstod ganska mycket i skrift när jag besökte Tokyo såsom menyer. Men så uttalas det inte alls lika så det blev bra svårt ändå, haha:)

• Gilla
Härlig tråd! Två frågor till er experter:

1. Om man vill testa sake från Systembolaget, vilken rekommenderas?

upload_2015-5-26_13-33-55.png

2. Var dricker man bäst sake i Stockholm?

• Gilla
Det är ett Amerikanskt påfund för att markera att e ska uttalas. Behövs inte på svenska.

Tveksamt, med tanke på att det är standard i nästan alla romanska språk.

I Italienskan kan du dra det så långt som att ensamt "e" utan apostrof = "och" ..... med apostrof betyder det "är".

Och i svenskan har du ju t.e.x franska låneord som är etablerade: idé vs ide..... t.e.x.

Åter till topic: Sake var inte min grej, och tror inte jag ens vill ge det ett nytt försök.

Tveksamt, med tanke på att det är standard i nästan alla romanska språk.

I Italienskan kan du dra det så långt som att ensamt "e" utan apostrof = "och" ..... med apostrof betyder det "är".

Och i svenskan har du ju t.e.x franska låneord som är etablerade: idé vs ide..... t.e.x.

Åter till topic: Sake var inte min grej, och tror inte jag ens vill ge det ett nytt försök.

Du missförstår. Att använda é när man translitrerar japanska är ett amerikanskt påfund som inte behövs i svenska, då vi redan uttalar sake some "sa-ke" och inte som "säjk".

Toppen