Senaste nytt

Sökes: award resa + cash Stockholm - > Zanzibar

Hej!

Jag och sambon väntar nu tillökning för första gången - givet att jag vill spendera mina EB poäng, då jag kommer vara relativt upptagen sådär närmsta 18 åren. All hjälp uppskattas då hela den här poängvärlden är relativt ny för mig

1. Varifrån vill du börja din resa? ARN
  2. Var är din destination? Zanzibar ZNZ
  3. När vill/behöver du resa ut? Runt jul ej tidigare än 20/12
  4. När vill/behöver du komma hem? Senast 9/1
  5. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  6. I vilken kabinklass?
    • Business
    • Premium Economy
  7. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance - flygbolag spelar ingen större roll
  8. Vad är din budget? 10-12 000 SEK /pp. Har även ~ 85 000 EB och en 2-4-1
  9. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid

Dina poäng hjälper inte så mycket i det här fallet utan det kommer med stor sannolikhet bli att betala cash. Endast två Star Alliance-bolag flyger till ZNZ, Turkish och Ethiopian.

Då du reser peak season så kommer det bli svårt. En snabb sökning visar att Lufthansa verkar ha okej priser i PE till Nairobi där du kanske kan få ihop något.

Det finns två biljetter i business ADD-ZNZ den 20e december om du lyckas hitta billiga biljetter till ADD separat, annars är det helt tomt. Det flyget går dock 10.20 på dagen.

Skaffa 20k poäng till, t e x genom att bli värvad till Amex gratiskort, och sedan värva frun till Amex. Då räcker poängen 105000 till Business för två med er voucher till Tanzania.
I värsta fall, köp de 20k poängen för 4000SEK.

Men... såg nu att ni vill resa kring jul... det blir nog svårt med Awards den tiden såvida ni inte är väldigt flexibla och kan vänta ut eventuella sista minutensläpp.

Just nu ser jag Milano-Addis-zanzibar med Ethiopian i Business 20/12

Retur, hittar bara ekonomi 11/1 med Ethiopian via Wien.

Normalt ska man boka sina julresor typ 350 dagar innan avgång om man vill resa för poäng :)

Det går att flyga till Dar es-Salaam och ta färja därifrån (2 timmar), då tillkommer Egypt Air och Swiss som flygalternativ.

När jag söker med SAS Eurobonus Star Alliance sökmotor så hittar jag utresa till DAR den 24:e och hemresa från DAR den 8:e, båda i businessclass. Så jag hade köpt poäng omedelbart (jag hade inte vågat vänta på att AMEX-värvningsbonusar skulle komma in) och huggit dessa platser direkt.

Last edited:
Tack för infon - kollade upp @Budgetresenär förslag. Det i sig verkade schysst - dock var hotell svindyrt i zanzibar (50 000 SEK+) för acceptabel standard. Får kolla vidare på andra resmål :)

Om ni stöter på något soligt och varmt så säg gärna till!

Ett tips är att innan du ber medlemmar lägga ner sin tid på att leta flighter åt dig, ha gjort lite egna efterforskningar och se till att du faktiskt vill och kan åka till resmålet. Många här gillar en utmaning att hitta optimerade flygresor, men nästa gång du frågar riskerar du att inte få någon hjälp om det visar sig att du inte ens gjort det grundläggande jobbet själv.

Toppen