Senaste nytt

Söker tips: byte i Frankfurt med infant

nollbit

Medlem
Hejsan!

Vi ska ut och åka i höst med vår (då) sexmånaders. Första klass Stockholm-Frankfurt-Tokyo (Lufthansa) eller Stockholm-Frankfurt-Seoul-Tokyo (Asiana)

Eftersom det är första gången vi åker med barn så känns vissa moment (typ säkerhetskontroll) lite nervösa.
  1. Finns det fast-track på transfer security på Lufthansas terminal (1?) i Frankfurt?
  2. Vår plan är att inte gå till FCT (om vi åker LH) pga meckigt gå ut osv. Fördel med att gå dit är ju dock att security är noll problem. Tankar?
  3. Något annat vi bör tänka på gällande just vår routing? Jag har läst på ganska mycket generellt om att flyga med infant, så där känner jag mig okej förberedd.
Tack på förhand!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Låter som en fantastisk resa, wow! :) Säkerhetskontrollen tycker jag inte ni ska oroa er för! Det är det minsta problemet!

2. Jag tycker helt klart ni ska till FCT! Det är en upplevelse för livet och jag tror att ni kommer att ångra er om ni inte går dit.

I allmänhet är det väldigt bra att resa med barn vid säkerhetskontroller och immigration. Man får ofta (framförallt i Asien) gå i en egen kö trots att man inte reser i business eller first.
 

Senator

Moderator
OT: jag ändrade rubriken då vi gärna undviker förkortningar i rubriken.

Nu tillbaka i frågan:
Gällande fråga 1, så är denna bara relevant om ni väljer att gå till First Class Terminal (FCT). Annars är säkerhetskontrollen på Arlanda "godkänt" för resor till Asien.

Gällande fråga 2, så går detta snabbt om vi väljer gå dit.

Fråga 1 och 2 blir mer aktuella OM ni hittar plats med Lufthansa First. Skulle ni åka Asiana eller ANA First stannar ni "air side" och går till närmaste Senatorlounge utan ny säkerhetskontroll.
 

nollbit

Medlem
OT: jag ändrade rubriken då vi gärna undviker förkortningar i rubriken.

Sorry för detta, det visste jag ju men glömde bort.

Nu tillbaka i frågan:
Gällande fråga 1, så är denna bara relevant om ni väljer att gå till First Class Terminal (FCT). Annars är säkerhetskontrollen på Arlanda "godkänt" för resor till Asien.

Gällande fråga 2, så går detta snabbt om vi väljer gå dit.

Fråga 1 och 2 blir mer aktuella OM ni hittar plats med Lufthansa First. Skulle ni åka Asiana eller ANA First stannar ni "air side" och går till närmaste Senatorlounge utan ny säkerhetskontroll.

Tack för svar!

Frågan om säkerhetskontroll är ju enbart aktuell på vägen tillbaka, då Japan är "non-clean" så vitt jag vet. Dvs, vi måste gå igenom security nånstans innan vi kommer till departures (och ev lounge). Om transfer security inte har fast-track (för first/business eller familjer) så går jag nog hellre till FCT än stå i kö med eventuellt kinkig bebis :)
 

Senator

Moderator
Sorry för detta, det visste jag ju men glömde bort.



Tack för svar!

Frågan om säkerhetskontroll är ju enbart aktuell på vägen tillbaka, då Japan är "non-clean" så vitt jag vet. Dvs, vi måste gå igenom security nånstans innan vi kommer till departures (och ev lounge). Om transfer security inte har fast-track (för first/business eller familjer) så går jag nog hellre till FCT än stå i kö med eventuellt kinkig bebis :)

I Frankfurt är "transfer security" samma som "vanlig" security så ni hamnar i priority i alla fall.
 

dino_81

Medlem
Vill minnas att när jag anlände till Tokyo Haneda med Lufthansa F och skulle vidare till Stockholm Arlanda med Lufthansa C passerade jag en säkerhetskontroll för transferpassagerare innan jag kom in i Schengenområdet. Minns inte att det fanns någon fast track eller priority för passagerare med *A Gold/anländer i F eller motsvarade.

Var i höstas och tilläggas var att jag var "trött" efter en dagflygningen så jag kan ha missat ev. prioriterade genvägar...
 
Perfekt ålder att resa med, inte så rörliga och ligger ofta stilla i bassinet:en.

Var i Florida med dottern över nyår och då hade hon hunnit bli 1 år och 4 månader, och verkligen inte optimal ålder. Tyst är hon till personligheten, men att sitta still var ingen höjdare. Nattflyg som tur var, men ingen bassinet och småbarn är ju som värmeflaskor. Jädrar vad svettig jag kände mig på morgonen.

Om 7 veckor passar vi på att dra på en 2-4-1 med liknande rutt som er, innan dottern börjar kosta poäng. Håller tummarna för att det finns någon tom stol att lägga henne till sömns i, annars är det väl bättre utrymme att dela i en förstaklasstol än i en ekonomistol. ;)
 
Toppen