Redaktionen
Medlem

1,2 millioner streamede sange, 170 millioner e-mails eller 25.000 timer på Netflix.
Norwegian fejrer 5-års jubileum med gratis wi-fi om bord, og selskabet har lige udsendt nogle interessante og sjove fakta om hvordan vi opfører os i luften. 33% af alle passagerare er på nettet indenfor fem minutter, amerikanere og englændere praler mest over den rejse de er på, og det mest aktive folkefærd med hensyn til sociale meder er folk fra Spanien – blandt andet. Norwegian har spurgt tusind passagerer og har desuden brugt data fra 550.000 flyveture for at kunne analysere hvad det er vi deler, søger efter og liker et eller andet sted over Skandinavien eller Europa.
“Det er et fascinerende indblik vi har fået i, hvad vores 18.000 daglige wifi-brugere vælger at bruge tid på i luften” fortæller Thomas Ramdahl som er kommerciel direktør hos Norwegian. En af de ting man har fundet, er at man er mere tilbøjelig til at bruge sin smartphone, tablet eller pc på lidt længere ruter – i hvert fald topper internettrafikken på selskabets ruter fra Oslo til Tromsø, Malaga, Barcelona, Alicante og Madrid.
Siden starten i 2001 har brugerne downloadet 500 terabyte data – det er sådan ca 1,2 millioner streamede sange, 170 millioner e-mails eller 25.000 timer på Netflix.
Flere fakta fra de data man har fundet frem:
33% af alle rejsende har logget på et socialt medie indenfor 5 minutter.
20% siger, det ville være irriterende hvis man ikke kunne få adgang til et socialt medie i luften – og 3% siger at det ville være et forhold som havde ødelagt hele rejseoplevelsen.
Passagerer fra Spanien er de mest aktive på sociale medier (62%) efterfulgt af folk fra Norge (56%) men os danskere er også godt med (55%).
Amerikanere og englændere lader til at være dem der praler mest med at de er ude at rejse lige nu. I hvert fald lægger hhv 40% og 20% af dem op et billede eller opdaterer sin status på facebook i løbet af rejsen.
Tyskere er de hurtigste til at logge på wifi-netværket, efterfulgt af svenskere og…danskere. Dem der bruger længst tid på at logge på er englændere, spaniere og amerikanere.
Det er de store aviser man bruger mest tid på i luften – i hvert fald gælder dette for de norske rejsende. Der var de store norske netmedier VG, Aftenposten og Dagbladet de mest brugte websider.
Kun 10% siger, at de nyder at kunne holde pause fra internet og sociale medier når du flyver.
Halvdelen af alle rejsende mellem 18 år 25 år snupper en selfie eller et billede fra kabinen og lægger op på Instagram! Hashtagget #flynorwegian er blevet brugt 12.900 gange.
Fakta om Norwegians WiFi:
2011 blev Norwegian det første flyselskab i Europa med wi-fi i kabinen, og man er faktisk stadig det eneste flyselskab med gratis wi-fi på samtlige ruter i Europa. Signalet kommer via en antenne, som har kontakt til en satellit. Det sidste nye, er at man laver test med udsendelse af direkte TV i luften til udvalgte destinationer – frem til nu dog kun på afgange fra Norge.

Læs mere »