Senaste nytt

Sätta ihop kombinera poäng + betalresa till en?

Har tänkt åka med familjen till Florida över jul. Letat poängresor utan framgång men hittat resor till både Chicago och New york och undrar om någon på forum förlängt sina bonusresor med pengar?
SAS kunde inte hjälpa mig utan jag var enligt dem tvungen att boka en resa för poäng och sedan nästa själv för pengar.

Om jag bokar Chicago eller New york - Miami för pengar och väljer star alliance (United).

1. Kan man få bagage incheckat hela vägen från sverige till miami?
2. Om ej vad tror ni om tidsbehovet i Chicago för att hämta ut bagage och sedan checka in igen?

Är tacksam för alla tips som ni kan ge hur jag utför denna resa lättast för familjen

Då tar vi det här igen. Det går inte att slå ihop resor alls. Oavsett hur de bokats. Detta har diskuterats otaliga gånger.

Nej. Och eftersom du oavsett måste plocka ut bagaget på första flygplatsen, så spelar det ingen roll.

2. Om ej vad tror ni om tidsbehovet i Chicago för att hämta ut bagage och sedan checka in igen?
Med separata biljetter är det minst 24h som gäller om du vill vara säker på att inte missa ditt flyg. Det beror inte på tiden det tar att hämta ut bagaget och checka in det igen, för det tar inte många minuter utan det beror på att det kan ta allt mellan 10 minuter och 4h att komma in i USA. Lägg till detta att du kan råka ut för förseningar med ditt ankommande flyg och vips behöver du rejäl säkerhetsmarginal.

1. Ibland, men det är ingen skyldighet av bolaget (SAS) att göra detta. Men även om det taggas hela vägen så måste man alltid hämta ut bagaget vid första bytet i USA och förtulla det där.
2. Kolla vad ditt försäkringsbolag har för regler eftersom det är de som träder in ifall ni missar er anslutning p g a t ex en försening. Minst 4h, men helst en övernattning skulle jag se till att ha.

Min erfarenhet är också att de inte kan kombinera ihop resor på det viset. Tyvärr. Man kan tycka att det borde gå fint att slå samman men deras bokningssystem programmerades väl när man själv gick i blöjor...

1. Problemet här är att väskan ska tullas in i Chicago så även om den är incheckad hela vägen måste du ner om och dra den genom tullen. Oavsett är det upp till vänligheten och kunnigheten hos incheckningspersonalen att göra detta. Från USA-Sverige däremot går det bra tullmässigt, dock ska personalen reda ut det... Så tyvärr inga garantier.

2. Ja du, ORD är en stor flygplats och om man skulle säga 3 timmar om ditt inkommande är rimligt i tid räcker det fint. MEN det är många faktorer på en hyfsat lång flygning under en period med många ovana resenärer ute osv osv så om du inte har dem på samma biljett och kan räkna med att bli ombokad vid försening skulle jag satsa på första natten i Chicago, sen vidare morgonen efter.

Detta helt beroende på reseförsäkringar förstås, har du bra kortförsäkring som ex. betalar ny flygbiljett (kolla så maxsummor räcker till) så se bara till att ha rätt marginal enligt deras villkor.

Dock skulle jag nog ändå föreslå natt 1 i chicago, man köper sig hyfsat mycket ro i själen med 12-18 timmars marginal mellan flygen och den totala restiden utan vila blir klart mer behaglig! (Stockholm-Orlando via ORD kan ju lätt komma upp i 18-20 timmar på resande fot med marginaler).

Min erfarenhet är också att de inte kan kombinera ihop resor på det viset. Tyvärr. Man kan tycka att det borde gå fint att slå samman men deras bokningssystem programmerades väl när man själv gick i blöjor...
Det är högst medvetet av flygbolagen eftersom man vill kunna hålla olika priser på olika sträckor och inte låta folk plocka ihop sina segment hur som helst. Det kan t ex vara dyrare att åka Stockholm-NewYork än att åka Stockholm-NewYork-Philadelphia. Anledningarna är många men det kan vara andra bolag som konkurrerar med en direktlinje och därför vill man hålla sin rutt med ett byte billigare, eller att det finns hög betalningsvilja på en viss sträcka, e t c.

Tusen tack för snabba svar! Förstår att det är lite knepigt för dem att sätta ihop resorna men trodde att kanske 4 timmar skulle räcka för att ta sig mellan terminalerna. Om jag kollar på flighter med transfer i ORD kan det ju vara ned till 1,5 och de måste ju också förtulla sitt bagage och lägga tillbaka det.
Då får jag googla på hotell ORD för en natt i varje riktning. Men när jag kommer från Miami till Chicago är det ju ingen förtullning? Då borde ju allt bagage kunna gå hela vägen?

Tusen tack för snabba svar! Förstår att det är lite knepigt för dem att sätta ihop resorna men trodde att kanske 4 timmar skulle räcka för att ta sig mellan terminalerna. Om jag kollar på flighter med transfer i ORD kan det ju vara ned till 1,5 och de måste ju också förtulla sitt bagage och lägga tillbaka det.
Då får jag googla på hotell ORD för en natt i varje riktning. Men när jag kommer från Miami till Chicago är det ju ingen förtullning? Då borde ju allt bagage kunna gå hela vägen?

Skillnaden då är att allt är på samma biljett och missar du kommande sträcka när du är i transit så bokar flygbolaget om dig.

Vet ej om det hjälper men med SAS är jag diamant

Det hjälper inte, annat än öppen kundtjänst om du behöver ringa utanför ordinarie öppettider.

Välj en natt i USA.. vi har gjort det flera ggr med familjen. Är rätt skönt att komma direkt till tex EWR/ORD, boka ett flygplatshotell och i Newarks-fallet åker man till Jersey Gardens (eller går från hotellen som ligger bredvid), shoppar lite outlet-saker (taxfree dessutom då de ej har sales tax där). Sover och äter frulle på hotellet innan man tar shuttle tillbaka till flygplatsen och flyger vidare dit man skall. Man underlättar jetlaggen oxå.

Tyvärr. Man kan tycka att det borde gå fint att slå samman men deras bokningssystem programmerades väl när man själv gick i blöjor...
Så du är runt 31 år alltså? ;) (Amadeus grundades 1987) Det är inte tekniska begränsningar eller ålder på system det handlar om, det är routing regler, bokningsklasser, kabinklasser, fare family regler, married segments etc. som gör det. Reglerna för biljettering innebär inte att två bokningar kan slås ihop utan vidare då bokningarna kan ha helt olika regler och prisberäkning och slår du ihop dem blir det ett helt nytt regelverk och ny prissättning som börjar gälla vilket gör att du står med en helt ny bokning.

En tips är att börja med flygbolaget och IATA som sköter standardiseringen av många begrepp för att få dem att lätta på sina regler och krav när det gäller biljetteringen, sedan skall det nog inte vara svårt att lösa systemmässigt. För att ytterligare göra det komplext så kan det hända att det bolag som du bokat med inrikes i USA använder sig av Amadeus konkurrent, Sabre, och då är det definitivt stopp för sammanslagningar.

Toppen