Senaste nytt

Säkerställa att bagage inte plockas av

IT-snubben

Medlem
Först en liten bakgrund:

Vi i familjen ska flyga t-o-r Sundsvall-Göteborg nu i helgen. Det är jag som bokat alla biljetter, en awardbokning i Plus, med mina poäng.

So far so good.

Haken är att på returen, på söndag, så kommer jag själv att skippa sista legget och stanna på Arlanda för att resa vidare till tyskland på måndag morgon med helt separat bokning. Resten av gänget fortsätter till Sundsvall enligt ursprunglig bokning.

Vi kommer dock att behöva checka in bagage som ska hela vägen upp till Sundsvall.

Det bagage jag behöver för min resa checkar jag inte in utan tar som handbagage till Arlanda men hur säkerställer jag att min frånvaro på Arlanda-Sundsvall inte riskerar att deras incheckade bagage lastas av?

Först en liten bakgrund:

Vi i familjen ska flyga t-o-r Sundsvall-Göteborg nu i helgen. Det är jag som bokat alla biljetter, en awardbokning i Plus, med mina poäng.

So far so good.

Haken är att på returen, på söndag, så kommer jag själv att skippa sista legget och stanna på Arlanda för att resa vidare till tyskland på måndag morgon med helt separat bokning. Resten av gänget fortsätter till Sundsvall enligt ursprunglig bokning.

Vi kommer dock att behöva checka in bagage som ska hela vägen upp till Sundsvall.

Det bagage jag behöver för min resa checkar jag inte in utan tar som handbagage till Arlanda men hur säkerställer jag att min frånvaro på Arlanda-Sundsvall inte riskerar att deras incheckade bagage lastas av?

Du ber helt enkelt att väskorna inte kopplas mot dig, men mot någon av de andra passagerarna i bokningen. Jag upplever att det är helt slentrianmässigt om en väska står på mig eller min sambo när vi är på samma bokning.

Jo, det är just det där "slentrianmässiga" som oroar. SAS är ju inte särskilt konsekventa i sitt agerande.

Den risk som jag ser är att de sätter allt bagage på mig eftersom det är jag som står för bokningen.

Bör jag meddela redan vid incheckning att jag kommet att hoppa sista legget? Eller är det kanske t.o.m till nackdel att göra det?

Rätta mig om jag har fel men jag tror du kan se på själva bagagetaggen som sätts på väskan vems namn som står på den. Precis som att det står slutdestination på den.

Rätta mig om jag har fel men jag tror du kan se på själva bagagetaggen som sätts på väskan vems namn som står på den. Precis som att det står slutdestination på den.

Ja det kan man. Och ber du dem sätta väskorna på någon av de andra i sällskapet så gör de det. Inga problem.

Men vet inte om det hindrar avlastning förvisso, men borde göra det.

Exakt, det står namn tydligt. Vi är alltid noga med att få väskorna på rätt person av försäkringsskäl och incheckningsagenten kan alltid länka ihop väskorna med den vi önskar.

Toppen