Senaste nytt

Rysk byråkrati- weekend till st.petersburg + frågor

Atom

Medlem
Jag tänkte dra en weekend till st.petersburg i höst. Alla jag talar med säger man ska boka allt genom en resebyrå för att enklast få visum. Det rimmar dock illa med min vilja att flyga med sas + bo på det hotellet jag vill.

Jag tänkte bo på ett SPG hotell.

Hur gör man enklast för att kunna åka på detta vis? Är det någon turist som lyckats med det?

På hemsidan står det en del krav på handlingar: IFS Sweden - Turistvisum

Det jag undrar över är bekräftelsen? Hur fungerar det med den? är det något man måste jaga själv från hotellet? (Och SAS?) Eller kommer de ryska myndigheterna ringa hotellet och dubellkolla bara?

Som sagt behöver tips på hur man syr ihop sin resa själv för minsta tidsåtgång av någon som redan gjort detsamma.

Hotellet kan normalt fixa det. Det är du som måste ta kontakt med hotellet för att få den och lämna in på papper i original ihop med ditt pass.

(har hört andra som lyckats i andra länder med att få den på mailen och skriva ut men har både själv och har en bekant som fått avslag på kontoret i Stockholm när jag kommit med kopia)

Jag har varit på turist-semester i Moskva. Det var inget problem att få visa - det enda bökiga är att fylla i alla papper och sedan ta sig till visa-centret nästa T-centralen.

Processen är följande:
  1. boka flyg och hotell
  2. Be hotellet skicka ett invitation letter (vissa gör det mot en avgift, vissa gör det gratis). Ring/maila hotellet du tänkt på så kan de garanterat svara.
  3. Sammanställ alla dokument som Rysslands visa-process kräver
  4. Lämna in det till visumcentralen
  5. Hämta ut passet med visum några dagar senare
Du får jaga hotellet själv för att få invitation letter. Det dög för mig att skriva ut en kopia på mailet jag fått av hotellet, alltså inte originalpapper.

Det är omständligt men absolut genomförbart, skulle aldrig själv överlåta det till en resebyrå eller visum-byrå om det inte är i tjänsten.

Tack för svar.

Finns det någon risk med att boka ombokningsbar/återbetalbar? Anledningen är att exakt datum är inte helt spikat ännu (få ledigt från jobb osv)

Någon här som lämnat in papper i CPH? (Bor i Malmö)

Finns det någon risk med att boka ombokningsbar/återbetalbar? Anledningen är att exakt datum är inte helt spikat ännu (få ledigt från jobb osv)
Det kan bero på hotellet. Men du måste ange vilka dagar du söker visum för, och det är väl tveksamt om hotellet vill ställa ut en bekräftelse på andra datum än de du har bokat... Om du kan boka ett som täcker alla möjliga dagar så kan du säkert få en inbjudan på det och sedan korta ner vistelsen. Men det kan bli krångligare om du har helt olika datum som är alternativen. Då är det nog bäst att lösa det först.

Flygbiljetterna behöver du inte boka i förväg, de bryr sig visum-folket inte om.

Jag och @DanielKif var över på en weekend i St. Petersberg tidigare i vintras.

Väldigt enkelt, smidigt (jämfört med tex Kina) samt billigt att fixa allting!

Såhär fixade vi allting (förutsätter att du har bestämt datum för resan):

1. Bokade hotell (vi valde Radisson Blu Sonya)
2. Mailade hotellets visumservice och fick tillbaka en "visuminbjudan" för bokade datum.
3. Kontaktade mitt försäkringsbolag för att få ett försäkringspapper på engelska där det står att jag är försäkrad i Ryssland
4. Bokade tid till Ryska ambassaden i Stockholm samt fyllde i det elektroniska dokumentet med uppgifter
5. Besökte Ryska ambassaden i Stockholm för att lämna in papper + pass.
5. Hämtade ut allt en vecka senare och betalade 350kr.

Min åsikt är att, under förutsättningen att det är ett turistvisum du önskar, det är onödigt att gå genom en resebyrå för att fixa detta. Du måste ändå fixa alla papper själv och besöket på ryska ambassaden var inte alls krångligt.

Edit: ser nu att @Tobias V B var snabbare med en liknande uppfattning och genomgång:p

Värt att veta är att man inte behöver visum i förväg om man kommer sjövägen till St. Petersburg. Då får man istället ett 72-timmars turistvisum vid ankomst (om man uppfyller alla förutsättningar).

Toppen