Senaste nytt

Ryanair lägger ner på Sturup, övergår till Kastrup

Använder aldrig MMX när jag ska till Stockholm - en kort promenad (5 min) till tåget och 20 min senare på CPH - mycket smidigare än att ta sig till MMX

För de flesta är nog Sturup en onödig omväg. Jag har testat någon gång, men väljer alltid Kastrup när jag ska till Malmö.

Hur länge blir Wizzair kvar på Sturup nu? De brukar ju följa Ryanair.
MAVIA försvinner väl med Bromma (OM den läggs ner)

Klarar man att livnära sig på charter och pendellinjen till Arlanda? Hur många procent av totala trafiken utgörs av lågprisflygen?

Är det någon på denna sida som använder Malmö Flygplats för annat en Stockholmsflygningar? Ut i Europa? Ut i världen? Om inte....

Jag flyger MMX till Visby ibland.
Allvarligt så har du rätt.
En gång i tiden flög KLM till AMS, MAVIA till London City och något bolag till OSL.

Tråkiga med Kastrup för oss sydsvenskar är att DSB tänker flytta tågstationen för tåg från Sverige ifrån nuvarande nedre plan någonstans längre bort på markplan, vilket då innebär avsevärd promenad släpande på bagage i ur och skur jämfört idag med rulltrappa direkt upp till hallen.
Med bil så är p-avgiften avsevärt dyrare än på Sturup.

En gång i tiden flög KLM till AMS, MAVIA till London City och något bolag till OSL.

Tråkiga med Kastrup för oss sydsvenskar är att DSB tänker flytta tågstationen för tåg från Sverige ifrån nuvarande nedre plan någonstans längre bort på markplan, vilket då innebär avsevärd promenad släpande på bagage i ur och skur jämfört idag med rulltrappa direkt upp till hallen.

Vad är det som ligger bakom flytten?

Enligt artikel i Sydsvenskan så önskar danskarna prioritera godstrafiken över sundet, som då ska trafikera tunneln under Kastrup, medan passagerartrafiken från Sverige då förläggs på markplan utanför.
Någon som är mer initierad?

Enligt artikel i Sydsvenskan så önskar danskarna prioritera godstrafiken över sundet, som då ska trafikera tunneln under Kastrup, medan passagerartrafiken från Sverige då förläggs på markplan utanför.
Någon som är mer initierad?
Jeg ved ikke om man kan sige at man vil prioritere godstrafikken, men det er rigtigt at der er snak om at flytte passagerperronen hen i nærheden af metrostationen.
Lidt mere info her: Efter togforliget: Kastrup skal have helt ny station til yderligere en halv milliard | Ingeniøren

Edit: Jeg har anmeldt mit eget indlæg og forslået at alle indlæg om tog og Kastrup Station flyttes til: Ny togstation ved Københavns Lufthavn undervejs | BusinessClass.dk forum | 250.000 indlæg om rejser - så fortsæt gerne diskussionen der :)

Last edited:

Nja, det var väl inte riktigt så nära förestående som Sydsvenskan ville göra gällande. Det var väl ett av förslagen till hur man skulle få fler tåg över bron. Det senaste jag läste var att danskarna har lovat att det inte kommer försämras för tågresenärer.

Kastrup är helt klart att föredra, inte minst för alla fartkameror ut mot Sturup.

Kanske dags att inkludera CPH i travelpasset? Många skulle föredra Kastrup framför Sturup, framför allt hade det blivit fler avgångar.

Kan bli lite svårt om du ska motivera en ökad kostnad på 58.000 till din arbetsgivare..
TP MMX-ARN = 138.000
TP CPH-ARN = 196.000
Väljer du ett kombinerat TP mellan CPH/MMX-ARN blir det än dyrare.
Annars har du helt rätt. Avgångarna från MMX under sommaren (och SAS sommar är väldigt lång) samt runt jul/nyår samt loven är rent bedrövliga.

Toppen