Senaste nytt

Ryanair krockar men flyger planet ändå

Det är enligt mig befälhavaren på Ryanair 738an som bär störst ansvar. Befälhavaren hade vetskap om det inträffade och valde att fortsätta taxa mot startbanan utan att ens informera American Airlines flightcrew om att en ev kollision inträffat. Detta är oerhört allvarligt.

A/A planet stod helt still och toppen på FR winglets slog i stabilisatorn längst bak på 767an. Högst troligt märktes inget speciellt inne i 767an, möjligen som en liten vindby.
Bara tänk OM stabilisatorn på A/A 767 blivit så allvarligt skadad vid kollisionen att den inte fungerat alls efter att V1 passerats vid take off och 767an ska påbörja rotationen? Då hade den allvarligaste flygkatastrofen i Barcelona på flera år varit ett faktum.

Det var en kvinnlig befälhavare på FR. Tyvärr verkar det som denna incident givit vissa konservativa krafter mer eld när de hävdar att kvinnor inte har något på flightdeck att göra.
 
Det var en kvinnlig befälhavare på FR. Tyvärr verkar det som denna incident givit vissa konservativa krafter mer eld när de hävdar att kvinnor inte har något på flightdeck att göra.

Åh vilken underbar logik, är de helt dumma i huvudet..? Jag skulle vilja veta i hur många % av alla incidenter det varit en kvinna som varit befälhavare, det lär inte vara speciellt vanligt. Troligen är det även ovanligt om man kompenserar för den manliga dominansen i yrket.
 
Toppen