Senaste nytt

Retroaktiv försämring avbokningar Nordic Choice Hotels!

GoranC

Medlem
Hotellkedjan har länge haft en regel om att man kan få en voucher även vid bokade kampanjpriser om man pga reserestriktioner inte kan nyttja en bokning.. Detta har förlängts månadsvis och senast till att att gälla för boenden t.o.m. 30 Sept. För att par dagar sedan skickade jag därför in en begäran för ett boende 23 sept på Comfort Hotel Arlanda då Japans inreseförbud gör att resan dit måste ställas in. Jag får ett snabbt svar att en voucher kommer skickas till mig inom 10 dagar. Idag kommer ett nytt mail som säger att man ändrat regeln (idag vad jag kan se) så inga vouchers tilldelas utan man får boka om mot en kostnad om 400,-. Jag sökte enligt det utlovade och efter det ändrar man regeln och meddelar man tagit en ny regel så ingen voucher kommer att utgå. Man häpnar :(
 
  • Gilla
Reactions: fcx

ola840

Medlem
Haft väldigt varierande kvalite på deras kundtjänst jag. Vissa säger nej och säger säger nästa ja. Detta låter ju ännu märkligare när dom faktiskt sagt ja och sen säger nej :(
 

GoranC

Medlem
Efter fortsatta diskussioner med Nordic Choice har en ny person svarat att man beklagar att man uttryckt sig otydligt. Nu hävdar man att ändringen har med att rekommendationen mot inrikes resor tagits bort. Därför kan jag inte få en utlovad voucher för övernattning på Arlanda! Att skälet att bo där normalt är att flyga (i detta fallet till Japan som har inreseförbud) kan/vill man inte heller ta hänsyn till. Jämfört med alla flygbolag, hotellkedjor och fristående hotell där jag behövt hantera ombokningar/avbokningar med i år så är Nordic Choice på en klar bottenplats vad gäller att förhålla sig till det i situationen vi har med Corona i världen också för oss kunder! Så det enda jag kan göra nu gentemot dem är att säga upp relationen för alltid samt att på de sätt jag kan göra det känt för andra resenärer hur hotellkedjan ser på kundintressen i detta fall. Inte för pengarna involverade här utan för att man inte ens står för det man angav på hemsidan och i första svaret jag fick på min ansökan om voucher. Nu med en ursäkt att man uttryckt sig otydligt...
 

Berglund

Medlem
Så det enda jag kan göra nu gentemot dem är att säga upp relationen för alltid samt att på de sätt jag kan göra det känt för andra resenärer hur hotellkedjan ser på kundintressen i detta fall.
Ja, eller så släpper man det och skriver upp det på kontot för ”stora världsomspännande pandemier där många kommer förlora pengar” och så är man glad åt att förlusten inte var större för egen del. Släpp och gå vidare, få ett bättre liv på köpet!
 
Efter fortsatta diskussioner med Nordic Choice har en ny person svarat att man beklagar att man uttryckt sig otydligt. Nu hävdar man att ändringen har med att rekommendationen mot inrikes resor tagits bort. Därför kan jag inte få en utlovad voucher för övernattning på Arlanda! Att skälet att bo där normalt är att flyga (i detta fallet till Japan som har inreseförbud) kan/vill man inte heller ta hänsyn till. Jämfört med alla flygbolag, hotellkedjor och fristående hotell där jag behövt hantera ombokningar/avbokningar med i år så är Nordic Choice på en klar bottenplats vad gäller att förhålla sig till det i situationen vi har med Corona i världen också för oss kunder! Så det enda jag kan göra nu gentemot dem är att säga upp relationen för alltid samt att på de sätt jag kan göra det känt för andra resenärer hur hotellkedjan ser på kundintressen i detta fall. Inte för pengarna involverade här utan för att man inte ens står för det man angav på hemsidan och i första svaret jag fick på min ansökan om voucher. Nu med en ursäkt att man uttryckt sig otydligt...
Hur mycket pengar handlar det om?
Vi är många här som inte har fått tillbaka allt det här året...
 

fcx

Medlem
Ja, eller så släpper man det och skriver upp det på kontot för ”stora världsomspännande pandemier där många kommer förlora pengar” och så är man glad åt att förlusten inte var större för egen del. Släpp och gå vidare, få ett bättre liv på köpet!

Kära Berglund, jag läser alltid det du skriver med nöje och har hittills alltid hållit med dig. Men den här gången tycker jag att du har fel.

Att man får ta en del smällar på pandemikontot när man är tvungen att avboka resor/boenden/aktiviteter på grund av reserestriktioner som man inte visste om när man bokade är helt OK. Ofta har man gjort en non-refundable bokning och då fått en rabatt mot att man tagit en risk att bokningen inte går att utnyttja. Det kan vara att resan blir inställd, att man blir sjuk, att man hittar något roligare att göra eller att det kommer en pandemi. I alla de fallen så är det rimligt att man själv då får stå för konsekvenserna av den risk man tagit, eller i vart fall att ens reseförsäkring får täcka det snarare än att hotellet/flygbolaget täcker till följd av goodwill.

Men här är situationen annorlunda. Mitt under pågående pandemi så erbjuder nordic choice mer flexibla avbokningsvillkor för att man som resenär ska våga boka med trygghet. De har ställt ut detta löfte mycket väl medvetna om att det nu är de själva som får bära en mycket konkret risk för avbokningar, och utan detta löfte hade aldrig den nu diskuterade bokningen tillkommit. Efter att bokningen är gjord så ändrar nordic choice sina regler och vill inte längre stå för det löfte som man själva har ställt ut, trots att ingenting i sak har förändrats. Det är inte en förlust som jag tycker att man ska behöva ta på sitt personliga pandemikonto, utan en ren och skär blåsning.
 
Toppen