Ja, eller så släpper man det och skriver upp det på kontot för ”stora världsomspännande pandemier där många kommer förlora pengar” och så är man glad åt att förlusten inte var större för egen del. Släpp och gå vidare, få ett bättre liv på köpet!
Kära Berglund, jag läser alltid det du skriver med nöje och har hittills alltid hållit med dig. Men den här gången tycker jag att du har fel.
Att man får ta en del smällar på pandemikontot när man är tvungen att avboka resor/boenden/aktiviteter på grund av reserestriktioner som man inte visste om när man bokade är helt OK. Ofta har man gjort en non-refundable bokning och då fått en rabatt mot att man tagit en risk att bokningen inte går att utnyttja. Det kan vara att resan blir inställd, att man blir sjuk, att man hittar något roligare att göra eller att det kommer en pandemi. I alla de fallen så är det rimligt att man själv då får stå för konsekvenserna av den risk man tagit, eller i vart fall att ens reseförsäkring får täcka det snarare än att hotellet/flygbolaget täcker till följd av goodwill.
Men här är situationen annorlunda. Mitt under pågående pandemi så erbjuder nordic choice mer flexibla avbokningsvillkor för att man som resenär ska våga boka med trygghet. De har ställt ut detta löfte mycket väl medvetna om att det nu är de själva som får bära en mycket konkret risk för avbokningar, och utan detta löfte hade aldrig den nu diskuterade bokningen tillkommit. Efter att bokningen är gjord så ändrar nordic choice sina regler och vill inte längre stå för det löfte som man själva har ställt ut, trots att ingenting i sak har förändrats. Det är inte en förlust som jag tycker att man ska behöva ta på sitt personliga pandemikonto, utan en ren och skär blåsning.