Senaste nytt

Reseskildring - delvis live (AU, NZ)

Hej på er.

Efter att ha läst så många positiva återkopplingar på trådstarten om ”hur man skriver en bra reserapport” insåg jag att mitt äventyr kanske trots allt vore värt att dela.
Medans jag skriver så sitter jag grounded - försenad på SYD. Något är fel på planet och det har gått från ”minor” till mindre ”minor”..
14h40min har redan blivit 16h - vi får se när det bär av. Jag tänker att jag återkopplar i tråden med en kortare recension av QR909.

Tillbaka till början och fågel #1 var en A350 i Qsuite… mot Doha!

IMG_3803 - stor.jpeg

Jag betade av förrätt och huvudrätt och tänker att återkoppling knappt är värt. Menyn var intressant så jag beställde in ytterligare en förrätt - meze innan efterrätten.. Och ja, maten i SAS C borde vara bättre..

IMG_3805 - stor.jpeg

IMG_3807 - stor.jpeg

IMG_3821 - stor.jpeg

CPH - DOH var strax glömt och pga business ”lite” saknade jag lounge access i Qatar. En mindre pretentiös promenad tog mig till Gaten väl tidigt och några timmar senare boardade jag QR818 mot HKG..

Efter en hel del research landade jag i uppfattningen att 818 görs i gamla omdressade Cathay-777or och Flyertalk-mobben var inte direkt imponerade. Hoppet tändes när jag upptäckte ett aircraft change på flightradar dagen innan men det ljuset släcktes när Equipment tillkännagavs.

IMG_3826 - stor.jpeg

Trots att kärran hade 20+ år på nacken fanns det inget att klaga på. RGB-kontakten var dock tankeställare. Hade folk med sig sina spelkonsoler förr ?

IMG_3829 - stor.jpeg

ipod??
IMG_3832 - stor.jpeg

Kommentar från nutid: QR909 taxade tillbaka till gate och tömdes på passagerare. 500+ människor fick hämta sina väskor och gå tillbaka genom declaration och ut till incheckningsdiskarna. Stämningen var inte på topp men tacksamheten att inte vara en av dem längst bak i kön med familjesläp var ändå total.

Incheckad på Crowne plaza och väntar fortfarande, 20 timmar senare på besked om hur jag skall komma hem? Har nog ringt kundtjänst 20ggr och försökt får dem att boka mig på Emirates men utan resultat.

Tillbaka i tiden: Cathay Pier lounge var magisk. Tog en dusch, åt all mat jag kunde komma över och bytte om till pyjamas - redo för att sova resten av resan till Sydney.

IMG_3835 - stor.jpeg

Stor fågel i HKG som jag såg fram emot att testa senare!

IMG_3841 - stor.jpeg

Cathay A350 HKG-SYD var händelselös.. god mat och ingen sömn.

Jag hade medvetet hållit mig vaken hela vägen CPH-DOH-HKG med planen att sova sista benet och anpassa mig till tidsskillnaden. Jag sov ingenting.

Hejdå Hong Kong!
IMG_3846 - stor.jpeg

IMG_3845 - stor.jpeg

Hej Sydney!

IMG_3849 - stor.jpeg

Landade, och bytte till Domestic-terminalen, Qantas SYD-BNE. 30 minuter med servering i ekonomi!

IMG_3853 - stor.jpeg

Lite foton från Brisbane

IMG_3862 - stor.jpeg

IMG_3873 - stor.jpeg

IMG_3894 - stor.jpeg

Vidare mot Auckland med Qantas 737 i C. Inte mycket att rapportera, Jag petade i mig rått kött av misstag på en koreansk BBQ och fick sota för det i två dygn. Åt en lax-sallad på planet med dålig aptit. Tog typ 2 timmar att få i mig allt… inga foton

Landade i Auckland. Lite svalare men helt OK utsikt!
IMG_3916 - stor.jpeg

Mycket bra japanska hak!
IMG_3922 - stor.jpeg

Hyrde en bil över helgen och körde typ 700km. Hamnade på fel sida av vägen någontans i ingenstans men kom på mig själv efter någon minut.

Hade med mig klätterskorna och hittade ett trevligt sällskap som delade med sig av några fina stenar. (Ursprung från sjön en timme bort - resultat av ett vulkanutbrott)

IMG_0107 - stor.jpeg

Hamburgare i Rotorua
IMG_4006 - stor.jpeg

Tillbaka i Auckland - och dags för turne. Gjorde Auckland-Hamilton-Wellington-Palmerston-Auckland-Queenstown-Christchurch på 4 dagar med Air NZ - krediterade allt till Aegean..

IMG_4064 - stor.jpeg

IMG_4066 - stor.jpeg

IMG_4094 - stor.jpeg

Nu var det dags - Christchurch - Sydney i Qantas codeshare!
IMG_4107 - stor.jpeg

Emirates är min absolut bästa upplevelse i business än så länge. Allt var helt perfekt.

Jag frågade vid checkin hur mycket upgrade till First var - 801nzd. Jag hade dock redan bestämt att smärtgränsen gick vid 500nzd och spekulerade i om jag skulle göra en gofundme på BC innan jag kom på att ni alla sover!

IMG_4109 - stor.jpeg

IMG_4112 - stor.jpeg

IMG_4113 - stor.jpeg

IMG_4115 - stor.jpeg

IMG_4127 - stor.jpeg

IMG_4129 - stor.jpeg

Jag kan dock inte föreställa mig hur First skulle kunna vara bättre än business och jag är nöjd med att inte dumköpa uppgraderingen.

Framme i Sydney!

IMG_4132 - stor.jpeg

IMG_4136 - stor.jpeg

IMG_4149 - stor.jpeg

Och nu är vill tillbaka i nutid. Fick precis dagens 5 SMS från Qatar om att förseningen fortsätter. 09 blev 13 blev 15 blev 19 och nu 20:30.

Jag känner att jag gärna blir ombokad till ett annat bolag. Jag fick ändå 3 timmar i QRs A380 och fick in mig ganska många glas, utan att lämna marken. Sista benet till CPH är planerat i en 787.

Vi får se vad som händer. Jag återkopplar!

Attachments

• IMG_3813 - stor.jpeg
    IMG_3813 - stor.jpeg
    184,7 KB · Visningar: 37
Last edited:
Trevlig och spännande rapport,

Ditt Emirates flyg såg nice ut det där är en ny Business produkt ser bättre ut än originalet gjorde när de började flyga A380

QR909 verkar vara på gång nu?
Nja..
Dagens avgång fick ”vårt” lagade plan och jag fick inte plats.. känns orättvist:) Dock står de kvar vid gate och är nu två timmar försenade..

Har suttit i telefon med olika agenter på brokiga linor hela dagen och efter 24 timmar försening ville den sista agenten boka om mig via Perth om 2!! dygn.. fick såklart frispel och tog taxin till flygplatsen där jag klampade in på kontoret i samma stund som telefonen sa pling. Ombokad till 0600 imorgon..

Morgondagens verkar vara planet som skulle avgått idag.. stökigt värre :)

Då är jag på gång .. samma säte och lite luftigare kabin. Många verkar ha blivit ombokade.

Blir syd-doh-zur-cph där sista benet är med SAS..
Tog en genväg här då jag helt tappade helt lusten att ha någonting med aviation att göra (inklusive bc) - men jag skall nu sammanfatta hemresan, för det är man ju skydig om man nu har börjat.

SYD - DOH
a380, avgång 06.00 och en timme senare åt jag nog världens godaste benedict-variant

1.jpg

Spenderade sedan 8 timmar i baren med "Mark" och flygvärdinnorna. Vi matchade våra gråa Qatar, F1 pyjamas.
Lärde mig bla:

- All Qatars flygpersonal bor inkvarterade på en förläggning till förmånligt pris. Det finns ingenting att göra..
- Flygvärdinnorna får ansöka om vilka rutter dom vill flyga på och får oftast det dom vill. Thailändare väljer BKK osv så de hinner träffa sina familjer
- De tjänar typ 35.000kr i månaden
- Man måste göra 1-2 år i ekonomi innan man får jobba i business. Det är natt och dag..

3.jpg

2.jpg

"Dags att vakna menyn" - dubbel espresso, praliner och tranbärsjuice.

Jag hade 8 timmar i Doha. De hade ordnat med hotellrum och restaurang-vouchers. Resande i C hade sin egen immigration och allt gick som på räls.
Sov några timmar och sen tillbaka till flygplatsen.

DOH - ZRH
a350 - nyinstallerad QSuites, Tog inte ett enda foto, ville bara hem !

ZRH - CPH
a320 i SAS Plus - Drack en Cola Zero.

Sammanfattning:
- Qatar håller mycket hög standard på marken i alla avseenden. Det fanns personal vid alla moment och allt var helt sömlöst. Blev uppmött efter flighten från SYD och eskorterad genom immigration till transport och raka vägen till hotellet. Blev även hämtad och körd tillbaka till flygplatsen och var igenom security på någon minut.
- Qatar håller mycket låg standard i sin telefonservice.. känns som spektaklet är outsourcat till botten.
- Oavsett konfiguration så var jag supernöjd med komfort och service på alla flighter. Den enda detaljen som skiljer sig markant och som faktiskt påverkar mig är ljudnivån - där a350 briljerar i tystnad.
- Det är kul att flyga man det kan bli för mycket..

mvh!

Toppen