simon_says91
Medlem
Bakgrund
Hilton Honors har en egen dedikerad hemsida med upplevelser där man kan använda sina hårt intjänade hotellpoäng för olika aktiviteter. Exempel på dessa kan vara en massage på ett hotell, VIP biljetter till PGA Touren i golf som Hilton sponsrar osv.... För dom insatta i Formula 1 racing så har Hilton sponsrat McLaren teamet sedan 16 år tillbaka och detta gör att man även ibland har möjligheten som medlem hos Hilton får köpa/auktionera på olika typer av biljetter vid tillfällen till race runt om i världen.
Denna gången var det en fullmatad VIP upplevelse med inkluderad Paddock Club samt inbjudan till McLarens egna svit inom Paddocken. Upplägget var att man kunde buda på 3 olika dagar, Fredag, Lördag och Söndag separat. Fredagar är generell träning för förarna och några eventuella kval beroende på vilken bana man kör på. Lördagar är det riktiga kvaldagen för F1 inför vem som får Pole-Position på racet. Söndagen är själva race-dagen då alla tävlingarna avgörs och självklart den mest eftertraktade.
Jag siktade självklart på att få tag på biljetter för själva söndagen då det lät mest intressant och framförallt exklusivt. Det var ett intensivt poängkrig där vi var 8 pers som krigade in i det sista av auktionen men jag gick vinnande ur det hela av totalt 4 tillgängliga paket. Jag och en vän skulle plötsligt få en heldag med McLaren på Monza med ALLT inkluderat till det fenomenala priset av 332 500 poäng.
Eventet
Utöver att jag hade god kontakt med sponsoravdelningen innan som löste att jag fick hotellnatten som inkluderade samt alla formaliteter. Jag och min vän flög in redan på fredagen till Milano och njöt av en bra helg med restaurangbesök under lördagen samt ett litet "pre event" på Hilton hotellet med representanter från sponsoravdelningen på F1.
Söndagen blev en tidig morgon där vi möttes 08:00 i lobbyn på Hilton Milan för avfärd mot banan i dedikerade Hilton-bilar som inkludera i upplevelsen. Här fick vi även våra biljetter och badge innan avfärden.
Biljett samt Paddock Club badge
Dedikerad bil ordnad av Hilton
Väl ute vid banan körs vi hela vägen in bakvägen genom smågator och grindar för att komma in på insidan av hela området. Här tas vi emot och får visa upp våra Covidpass eller eventuella Antigen/PCR tester som krävdes för att få komma in på eventet. Klockan 09:00 slog portarna upp och vi välkomnades in i första tältet och redan här märkte jag varför Formula 1 är bäst på hospitality! En hel rad med personal stod uppradade med brickor av olika dryck, kaffe, iskaffe, juicer, champagne innan man ens hunnit ta ett steg in i entrén.
Entrén Paddock Club
F1 bil på display precis efter ingången
Vi fortsätter promenera genom tältet och kommer ut på baksidan av själva huvudbyggnaden där alla garagen och läktare finns. Upp 3 våningar för trapporna så är vi framme i Paddock Club, men det slutar inte där, nu ska vi som sagt in i McLarens dedikerade "Suite" där man normalt bara kommer in om man är inbjuden av sponsorerna.
Överblick Paddock Club
Entrén till McLaren Suite
Väl inne i sviten så står det 5 stora bord uppdukade till dem 5 olika sponsorerna som var inbjudna för dagen. Utsikten från vårt bord längst bak i sviten var minimal men man var ju bara tvungen att ta några steg så var man ute på balkongen precis ovanför pit-lane.
Utsikt från sviten över målrakan
Introduktion gavs sedan av våran värdinna i sviten och sedan var partyt igång. Tyvärr så sponsras årets säsong av Ferrari sparkling wine vilket gör att detta är "champagne" som serveras på hela eventet. Dock skall ju sägas att efter att ha läst processen de jobbar med som på grund av att det är italienskt och inte kan kallas champagne så blev jag ändå imponerad av hur bra det smakade. Det som serverades var deras Blanc de Blanc vilket är ett bubbel helt gjort på chardonnay druvor.
Under förmiddagen är det lite olika typer av race på banan, bland annat Porsche Cup och Formula 2 som tar upp första 4-5 timmarna och man står bara och njuter av det enorma ljud dessa bilar ger ifrån sig. Visst inte samma nivå av ljud som bilarna hade tillbaka i tiden men Porsche Cup med 25-30 bilar utan ljuddämpare som varvar upp vid startsträckan fick mig ändå att rysa i kroppen!
Klockan hinner slå 12:00 och nu kommer förrätten ut! Först och främst måste jag nämna att DO&CO skötte cateringen idag och de som flyger mycket vet att de också har hand om flygplansmaten på många stora bolag exempelvis Turkish och Austrian Airlines.
Dagens meny
En halv hummer till förrätt kändes vettigt
Buffé inom armslängd avstånd från bordet.
Oxfilé och Lammracks, självklart med bearnaisesås
Ruskigt gott var det!
Medans vi sitter och äter kommer en i McLaren teamet upp på den lilla scenen i sviten och börjar preppa oss med all info inför dagens race. Mitt upp i allt dyker Zak Brown ut huvudet bakom en av skiljeväggarna i kulisserna. Zak är VD för McLarens F1 team och börjar prata om förarna och bilarnas form inför dagens race, inga spekulerande av platser ges men han säger att han alltid hoppas på podium.
Zak Brown, VD McLaren F1
Det tävlades även ut McLaren merchandise, även en del saker som är signerade av förarna!
In kom även två tjejer bärandes på Constructors Trophy samt Driver Championship Trophy och frågar sviten: Anyone wanna take a photo with these?
Vem kan tacka nej till det?

Nu har klockan hunnit bli 13:00 och vi blir informerade att det är dags för promenaden genom Pit-lane för att kolla in garagen. Kön är lång och jag skojar med vår värdinna och säger att detta är mer ett IP-Event varpå hon kollar på mig förvånande och jag svarar: Yes a "important person event" not the VIP event. Hon skrattar till och säger att det är tur jag har humor och piggar upp hennes dag!
Väl nere på banan slussas man längs alla garaget på ett säkert avstånd på grund av lagens egna corona-bubbla som tekniker, förare och personal är i för att minska eventuell spridning vid sjukdomsfall. Oavsett sjukt häftigt att få gå så nära och se bilarna när de tränar på hjulbytet.
Efter en promenad behöver man självklart fylla på sin depå med energi. Ett besök till baren löstes detta med ett glas bubbel och vi började nu närma oss starten av F1 racet. Max Verstappen (Red Bull Racing) hade idag Pole-Position detta trotts att Valtteri Bottas vann sprinten men tvingades till en åtgärd på sin motor under natten vilket enligt reglerna skickar tillbaka honom längst bak i starten. McLarens förare startade på position 2 respektive 3 något som i slutändan kommer vara en fördel.
Klockan är slagen, nu närmar vi oss starten, bilarna börjar med sitt första varv ut från garaget för att värma upp hjulen och "visa upp sig".
Med ett vrål dundrar bilarna iväg och framför sig har de 53 varv att avverka.
Utsikten från Paddock Club är ruskigt bra och med full fart längs raksträckan nedan passerar bilarna uppemot 350km/h.
Vi närmar oss varv 27 när hela McLaren sviten kaster sig upp ur stolarna för ingen kan tro det som precis hänt. Vid kurva nr 2 har Max Verstappen & Lewis Hamilton krockat med varandra och är båda ute ur racet. Detta gör nu att McLarens förare Daniel Ricciardo och Lando Norris ligger P1 respektive P3 efter safety car vid halva racet avverkat.
Bild från F1 TV
Stämmningen i sviten är hög och bra, nu börjar många känna vittringen av hur bra detta racet kan bli med de på pappret två bästa förarna ur racet. Vid denna tidpunkten kommer en ur McLaren teamet upp från garaget med 4st walkie talkie uppkopplade till hörlurar. Nu fick alla som ville lyxxna in direkt på team-radion medans man kan övervaka garagets reaktioner och även höra förarnas kommunikation.
Racet är intensivt men med bara 3 varv kvar börjar spänningen stiga och möjligheten målar upp sig i sviten. Det här kan bli dubbelt podium för McLaren, frågan är hur bra! Med bara 1 varv kvar är det mer eller mindre klart, nu är det enbart ett misstag av förarna själva som kan förstöra det som inte hänt på över ett decenium för McLaren.
Hela teamet och sviten gör sig redo att gratulera sina förare
Otroligt mäktig målgång med Daniel Ricciardo P1 & Lando Norris P2
P1 Daniel, P1 !!!!!
Teamet ställer upp och tar emot publikens & teamets jubel!
"Champagnen" flödar, glasen kom på löpande varv ut från baren till alla som ville fira med ett glas högt upp i skyn
Nu är stämningen så god att personalen börjar tävla ut ännu mer merchandise. Frågor är alla kring F1 sporten. Lyckas plocka hem en hel del saker i form av en 1/2 scale hjälm som användes av Ayrton Senna och även en pikétröja signad av Daniel Ricciardo #3. Utöver allt redan nämnt fick vi ägen en goodiebag med korthållare i läder, nyckelring, tjocktröja och en "gympapåse".
Slutsats
Så nu till frågan, var det värt 332 500 poäng? HELL YEAH! Vilken dag, och som grädden på toppen blev det P1 och P2 för McLarens förare. Jag räknar detta som en "one in a lifetime experience" och polaren som var med (galen F1 nörd) verkade också nöjd, inte hört några klagomål ännu!
Hilton Honors har en egen dedikerad hemsida med upplevelser där man kan använda sina hårt intjänade hotellpoäng för olika aktiviteter. Exempel på dessa kan vara en massage på ett hotell, VIP biljetter till PGA Touren i golf som Hilton sponsrar osv.... För dom insatta i Formula 1 racing så har Hilton sponsrat McLaren teamet sedan 16 år tillbaka och detta gör att man även ibland har möjligheten som medlem hos Hilton får köpa/auktionera på olika typer av biljetter vid tillfällen till race runt om i världen.
Denna gången var det en fullmatad VIP upplevelse med inkluderad Paddock Club samt inbjudan till McLarens egna svit inom Paddocken. Upplägget var att man kunde buda på 3 olika dagar, Fredag, Lördag och Söndag separat. Fredagar är generell träning för förarna och några eventuella kval beroende på vilken bana man kör på. Lördagar är det riktiga kvaldagen för F1 inför vem som får Pole-Position på racet. Söndagen är själva race-dagen då alla tävlingarna avgörs och självklart den mest eftertraktade.
Jag siktade självklart på att få tag på biljetter för själva söndagen då det lät mest intressant och framförallt exklusivt. Det var ett intensivt poängkrig där vi var 8 pers som krigade in i det sista av auktionen men jag gick vinnande ur det hela av totalt 4 tillgängliga paket. Jag och en vän skulle plötsligt få en heldag med McLaren på Monza med ALLT inkluderat till det fenomenala priset av 332 500 poäng.
Eventet
Utöver att jag hade god kontakt med sponsoravdelningen innan som löste att jag fick hotellnatten som inkluderade samt alla formaliteter. Jag och min vän flög in redan på fredagen till Milano och njöt av en bra helg med restaurangbesök under lördagen samt ett litet "pre event" på Hilton hotellet med representanter från sponsoravdelningen på F1.
Söndagen blev en tidig morgon där vi möttes 08:00 i lobbyn på Hilton Milan för avfärd mot banan i dedikerade Hilton-bilar som inkludera i upplevelsen. Här fick vi även våra biljetter och badge innan avfärden.
Biljett samt Paddock Club badge

Dedikerad bil ordnad av Hilton

Väl ute vid banan körs vi hela vägen in bakvägen genom smågator och grindar för att komma in på insidan av hela området. Här tas vi emot och får visa upp våra Covidpass eller eventuella Antigen/PCR tester som krävdes för att få komma in på eventet. Klockan 09:00 slog portarna upp och vi välkomnades in i första tältet och redan här märkte jag varför Formula 1 är bäst på hospitality! En hel rad med personal stod uppradade med brickor av olika dryck, kaffe, iskaffe, juicer, champagne innan man ens hunnit ta ett steg in i entrén.
Entrén Paddock Club

F1 bil på display precis efter ingången

Vi fortsätter promenera genom tältet och kommer ut på baksidan av själva huvudbyggnaden där alla garagen och läktare finns. Upp 3 våningar för trapporna så är vi framme i Paddock Club, men det slutar inte där, nu ska vi som sagt in i McLarens dedikerade "Suite" där man normalt bara kommer in om man är inbjuden av sponsorerna.
Överblick Paddock Club

Entrén till McLaren Suite

Väl inne i sviten så står det 5 stora bord uppdukade till dem 5 olika sponsorerna som var inbjudna för dagen. Utsikten från vårt bord längst bak i sviten var minimal men man var ju bara tvungen att ta några steg så var man ute på balkongen precis ovanför pit-lane.
Utsikt från sviten över målrakan

Introduktion gavs sedan av våran värdinna i sviten och sedan var partyt igång. Tyvärr så sponsras årets säsong av Ferrari sparkling wine vilket gör att detta är "champagne" som serveras på hela eventet. Dock skall ju sägas att efter att ha läst processen de jobbar med som på grund av att det är italienskt och inte kan kallas champagne så blev jag ändå imponerad av hur bra det smakade. Det som serverades var deras Blanc de Blanc vilket är ett bubbel helt gjort på chardonnay druvor.
Under förmiddagen är det lite olika typer av race på banan, bland annat Porsche Cup och Formula 2 som tar upp första 4-5 timmarna och man står bara och njuter av det enorma ljud dessa bilar ger ifrån sig. Visst inte samma nivå av ljud som bilarna hade tillbaka i tiden men Porsche Cup med 25-30 bilar utan ljuddämpare som varvar upp vid startsträckan fick mig ändå att rysa i kroppen!
Klockan hinner slå 12:00 och nu kommer förrätten ut! Först och främst måste jag nämna att DO&CO skötte cateringen idag och de som flyger mycket vet att de också har hand om flygplansmaten på många stora bolag exempelvis Turkish och Austrian Airlines.
Dagens meny

En halv hummer till förrätt kändes vettigt

Buffé inom armslängd avstånd från bordet.

Oxfilé och Lammracks, självklart med bearnaisesås

Ruskigt gott var det!

Medans vi sitter och äter kommer en i McLaren teamet upp på den lilla scenen i sviten och börjar preppa oss med all info inför dagens race. Mitt upp i allt dyker Zak Brown ut huvudet bakom en av skiljeväggarna i kulisserna. Zak är VD för McLarens F1 team och börjar prata om förarna och bilarnas form inför dagens race, inga spekulerande av platser ges men han säger att han alltid hoppas på podium.
Zak Brown, VD McLaren F1

Det tävlades även ut McLaren merchandise, även en del saker som är signerade av förarna!
In kom även två tjejer bärandes på Constructors Trophy samt Driver Championship Trophy och frågar sviten: Anyone wanna take a photo with these?
Vem kan tacka nej till det?

Nu har klockan hunnit bli 13:00 och vi blir informerade att det är dags för promenaden genom Pit-lane för att kolla in garagen. Kön är lång och jag skojar med vår värdinna och säger att detta är mer ett IP-Event varpå hon kollar på mig förvånande och jag svarar: Yes a "important person event" not the VIP event. Hon skrattar till och säger att det är tur jag har humor och piggar upp hennes dag!
Väl nere på banan slussas man längs alla garaget på ett säkert avstånd på grund av lagens egna corona-bubbla som tekniker, förare och personal är i för att minska eventuell spridning vid sjukdomsfall. Oavsett sjukt häftigt att få gå så nära och se bilarna när de tränar på hjulbytet.



Efter en promenad behöver man självklart fylla på sin depå med energi. Ett besök till baren löstes detta med ett glas bubbel och vi började nu närma oss starten av F1 racet. Max Verstappen (Red Bull Racing) hade idag Pole-Position detta trotts att Valtteri Bottas vann sprinten men tvingades till en åtgärd på sin motor under natten vilket enligt reglerna skickar tillbaka honom längst bak i starten. McLarens förare startade på position 2 respektive 3 något som i slutändan kommer vara en fördel.
Klockan är slagen, nu närmar vi oss starten, bilarna börjar med sitt första varv ut från garaget för att värma upp hjulen och "visa upp sig".

Med ett vrål dundrar bilarna iväg och framför sig har de 53 varv att avverka.
Utsikten från Paddock Club är ruskigt bra och med full fart längs raksträckan nedan passerar bilarna uppemot 350km/h.

Vi närmar oss varv 27 när hela McLaren sviten kaster sig upp ur stolarna för ingen kan tro det som precis hänt. Vid kurva nr 2 har Max Verstappen & Lewis Hamilton krockat med varandra och är båda ute ur racet. Detta gör nu att McLarens förare Daniel Ricciardo och Lando Norris ligger P1 respektive P3 efter safety car vid halva racet avverkat.

Bild från F1 TV
Stämmningen i sviten är hög och bra, nu börjar många känna vittringen av hur bra detta racet kan bli med de på pappret två bästa förarna ur racet. Vid denna tidpunkten kommer en ur McLaren teamet upp från garaget med 4st walkie talkie uppkopplade till hörlurar. Nu fick alla som ville lyxxna in direkt på team-radion medans man kan övervaka garagets reaktioner och även höra förarnas kommunikation.

Racet är intensivt men med bara 3 varv kvar börjar spänningen stiga och möjligheten målar upp sig i sviten. Det här kan bli dubbelt podium för McLaren, frågan är hur bra! Med bara 1 varv kvar är det mer eller mindre klart, nu är det enbart ett misstag av förarna själva som kan förstöra det som inte hänt på över ett decenium för McLaren.
Hela teamet och sviten gör sig redo att gratulera sina förare

Otroligt mäktig målgång med Daniel Ricciardo P1 & Lando Norris P2

P1 Daniel, P1 !!!!!
Teamet ställer upp och tar emot publikens & teamets jubel!
"Champagnen" flödar, glasen kom på löpande varv ut från baren till alla som ville fira med ett glas högt upp i skyn
Nu är stämningen så god att personalen börjar tävla ut ännu mer merchandise. Frågor är alla kring F1 sporten. Lyckas plocka hem en hel del saker i form av en 1/2 scale hjälm som användes av Ayrton Senna och även en pikétröja signad av Daniel Ricciardo #3. Utöver allt redan nämnt fick vi ägen en goodiebag med korthållare i läder, nyckelring, tjocktröja och en "gympapåse".

Slutsats
Så nu till frågan, var det värt 332 500 poäng? HELL YEAH! Vilken dag, och som grädden på toppen blev det P1 och P2 för McLarens förare. Jag räknar detta som en "one in a lifetime experience" och polaren som var med (galen F1 nörd) verkade också nöjd, inte hört några klagomål ännu!