simon_says91
Medlem
En rapport som skulle påbörjats för länge sedan (varning för många bilder). Sommaren 2018 drog jag och min vän iväg på en ca 3 veckor lång sommarsemester som skulle inkludera ett besök i Moskva, Irkutsk, Ulaanbaatar, Beijing och Singapore. Resan skulle genomföras med transportmedlen flyg och tåg.
Jag bokade ett helt paket med tågresan från Moskva med stopp i Irkutsk och Ulaanbaatar där vi hade privat guide på båda stoppen innan ankomsten till Kina. Totala reslängden skulle bli att vi avgick måndag kväll och ankom Beijing fredagen veckan efter, alltså 7 nätter på tåg och 2 nätter på vardera stopp.
När det gäller flygresan lyckades jag med en pang deal (i mina ögon) när jag bokade Singapore Airlines business class från Stockholm till Moskva och sedan hemresan från Beijing via Singapore (med stopp på 3 nätter) innan vidare färd tillbaka till Stockholm. Hela biljetten gick på 10 300SEK.
Resan börjades på Arlanda där vi steg ombord Singapore Airlines A350 för det korta hoppet över till Moskva (DME). Flygningen var väldigt händelselös, det serverades en grillad smörgås och Fikat flödade i form av champagne.
Ankomst i Moskva, smidig passage genom både passkontroll och tull.
Taxi in till Moskva genomfördes med Uber, för att enkelt inte bli lurad på någon kostnad. Vi kördes omgående till vårt hotell, Hilton Moscow Leningradskaya som också ligger bokstavligen ett stenkast från stationen där vår tågresa sedan skulle avgå ifrån. Men först 2 heldagar i Moskva för lite utforskande.
Majestätisk lobby på Hilton Moscow Leningradskaya (Upgrade till juniorsvit som HHD).
Vi tog oss genast ut på stan efter check in och utforskade! Jag skall slå ett slag för Hop on & off bussarna, väldigt bra sätt att ta sig runt i en stad för första gången om man vill se allt på kort tid. Vi tog ett varv med huvudlinjen och sedan dagen efter kunde vi åka med den ytterligare en gång för att då gå av och på där vi kände att vi ville utforska lite extra. Vi löste även en privat guide via hotellet, vårt krav var att vi ville se en del forna sovjet grejer, historia och ställen som varit "hemliga". Vår guide, en äldre herre berättade om sitt liv under tiden i Sovjet där han jobbat som "nuclear scientist" och drog även hela historian om Chernobyl olyckan utöver att han visade massa tidigare hemliga områden och gångar i tunnelbanesystemet. Tydligen finns det en tunnelbanestation i Moskva som bara under en natt upphörde att existera. Plattformen fanns kvar men man drog igen hela mellangången mellan de båda plattformarna och byggde upp ett kontor.
Tunnelbanestation Moskva
Vasilijkatedralen vid röda torget
Efter en lång dag gick polaren lös inne på Atlas Obscura - Curious and Wondrous Travel Destinations för att hitta lite fler annorlunda sevärdheter. Och det som föll oss i smaken blev ett besök på ett Arcade Hall med spelmaskiner. Det som stod ut med denna spelhall var att samtliga maskiner var från 70 och 80-talets Sovjet och fungerade fortfarande.
Men nu nog om Moskva och den egentliga anledningen till att ni tog er tid att läsa min reserapport. Klockan hade nu hunnit slå 21:00 på måndag kvällen när vi checkade ut från Hilton och promenerade de 300 meter bort till Yaroslavskiy Train Station. På vägen till stationen stanna vi på en lokal liten matbutik och bunkrade på oss snabbnudlar och lite annan nödvändig snacks.
Vid ankomst till stationen var det biljett och kontroll innan man kom in i vänthallen. Inget överdrivet men mer än man är van vid i Stockholm. Ca 30 min före avgång kom vårt tåg upp på skärmen av avgående tåg och även spårnumret så vi började promenera ut. Kvällens avgång var med det Kinesiska tåg nr 4 som avgick 23:55.
Väldigt spännande känsla att se denna skylt.
Många utländska resenärer ikväll.
Min och polarens hem kommande nätterna till Irkutsk (1 klass kabin)
Exakt på utsatt tid började vi rulla iväg och vi påbörjade den första etappen av vår resa, restid ca 80 timmar. Efter en lång dag som började tidigt på morgonen och mycket promenerande i Moskva somnade både jag och min vän ganska omgående efter avgång. När vi vakna upp var klockan redan 08:30 och solen sken starkt utanför våra fönster.
Frukosten intogs i restaurangvagnen, Stekt ägg med skinka och ost mixat blev väldigt gott. Vi hade bestämt oss för att minimera ätandet i restaurangvagnen då vi ville försöka få en så ren känsla av att resa på Transsibiriska järnvägen.
Restaurangvagnen utöver sittgrupper fanns även barstolar. Vagnen var rysk såväl som personalen och var påkopplad längst bak i tåget medans resterande tåg + personal var kinesisk.
I varje ände av vagnarna finns en så kallad samovar, vilket innehåller upphettat vatten som man kan ha till matlagning, kaffe eller te och ingår i biljetten förstås. Det Kinesiska tåget var av de 3 olika typerna vi åkte på vår resa, det absolut slitnaste. Det hindra oss ändå inte för att fördriva tiden genom att bli god vän med flera av våra grannar i vagnen.
Innan jag bokade resan tänkte jag att nu kanske man äntligen får åka på en resa utan att träffa någon man känner. Så kring 2 veckor innan vår avfärd får jag veta att en annan medlem här inne (som jag också känner sedan tidigare) + sambo är uppbokade på exakt samma tåg som oss. Detta gjorde nog att vi kunde fördriva tiden ännu mer genom att Fika regelbundet
Ett helt vanligt stopp på en station mitt ute i ingenstans (Ryssland).
En vanlig syn om dagarna i vår kupé när man blev hungrig. Lite egen kvalitetstid och snabbnudlar i olika sorter. Filmen "Ready player one" kan rekommenderas om man är lite spelnostalgisk.
Tiden gick ändå på rätt fort dessa dagar och nätter ombord på tåget och när man minst anade det var det dags att säga hejdå till vår kinesiska vagnsansvariga. Klockan var nu 06:45 fredag morgon när vi tog oss av tåget på Irkutsk station efter 5145km avverkade från Moskva.
Riktigt mäktiga stationsbyggnader vid i princip samtliga "större städer" längs hela tåglinjen.
När vi klev av tåget i Irkutsk stod det en yngre kille med en skylt som mitt namn var skrivet på. Han hälsade artigt och fråga om jag var Simon vilket jag bekräftade. Killen skulle vara vår guide våra kommande 2 dagar i Irkutsk och näraliggande områden.
Vi hoppade in i bilen med guiden och körde in mot stan. Väldigt professionell guide som direkt fråga om vi hade hunnit äta frukost än eller om vi ville göra ett stopp för detta vilket vi tackade ja till. Efter en snabb frukost på ett lokalt hotell tog vi oss med bil ner till Bajkalsjön och staden Listvyanka. Sjön som idag räknas som den djupaste i världen (1642 meter) sträcker sig 636km från spets till spets och täcker 31 722 kvadratkilometer yta.
Här passade vi också på under kvällen att ta ett dopp i vattnen som uppmätte knappa 10 grader, något min vän inte riktigt var beredd på med tanke på att det var i mitten av juli månad. Vi överlevde men det blev raska steg tillbaka till vårt gästhus för en varm dusch omedelbart.
Några av de många fiskebåtarna
Solnedgång över Bajkalsjön
Vårt gästhus vi bodde i en natt i Listvyanka
Dagen efter vårt chockbad tog vår guide med oss tillbaka till Irkutsk för en rundtur "downtown". Eftersom Ryssland har en stark dragning religionsmässigt till Kristna ortodoxa återfinns en hel del fina kyrkor i stan. Vi passade på att besöka några av dessa utöver statyer av forna Sovjetledare och åt även lunch på ett lokalt ställe där vodka gärna hälldes upp i våra glas. Även en smått överraskande svensk koppling fanns i denna staden, går att se i en av bilderna nedan.
The Epiphany Monastery
Irkutsk är tydligen systerstad med Strömssund
En lokal sammankomst med dans
En god väns far i Sverige samlar på sedlar från andra länder så passade på att inhandla lite Sovjetiska sedlar. Absolut inga speciella men han blev överlycklig när han väl fick dessa
Efter 2 heldagar tog vi oss till vår hotell för en sista natt sömn innan nästa etapp på vår resa. Med en avgång på söndag morgon 07:00 skulle vi ta oss de 26 timmarna från Irkutsk ner genom Mongoliet till Ulaanbaatar. Eftersom man som skygg svensk (kanske bara jag) ville ha lite privacy på denna avgången och det enbart fanns 2 och 3 klass biljetter gick vi då in och köpte upp samtliga 4 platser i sovkabinen. Detta var inte alls någon farlig kostnad och det blev väldigt bekvämt där vi nyttjade samtliga täcken och kuddar från alla 4 sängarna till enbart 2 sängar. Vår ryska vagnsvärdinna kollade dock lite extra på våra 4 biljetter när vi 2 gick ombord och sa något på ryska som jag inte kunde uppfatta. Hur som, hon var väldigt vänlig och hjälpsam hela efterföljande resa.
Vår 2 klasskupé för kommande 26 timmarna.
Värdinnan sålde en del produkter i varje ände av vagnarna. Tips är att köpa på sig massor då de personligen tjänar en vis provision och på så sätt kan man bli lite bättre vän med dessa ändå väldigt hjälpsamma personal.
Tågstationen i staden Ulan-Ude, sista storstaden innan ryska gränsen mot Mongoliet.
Tidtabellen för tåget, när vi åkte gällde fortfarande Moskvatid på samtliga tågavgångar. Detta ändrades sedan från hösten 2018 då endast lokaltiden gällde. Man kan verkligen se vart den ryska gränsen passeras in i Mongoliet.
Sista anhalten i Ryssland, här genomfördes även passkontroll och utresestämpel sattes i våra pass
Efter ca 3 timmar vid ryska gränsen tog vi oss långsamt över det ingenmansland mellan Ryssland och Mongoliet. Värdinnan i alla vagnar gick prompt och drog ner alla fönstergardiner och bad även samtliga i hytterna att göra detsamma. Vi åkte igenom 2 fullstora röntgenmaskiner i långsam fart och utöver det parkerade vi sedan en bra bit bort från stationshuset i Sukhbaatar som är första staden i Mongoliet.
Medans våra pass kontrollerades kom ett gäng kvinnor ombord och fråga om vi ville växla till lite lokalvaluta. Gjorde en snabb räkning när de sade växlingskursen och det var väldigt bra värde. Vi växla från US dollar till den lokala valutan "mongoliska tögrid". Man kände sig rik för en stund!
Efter ytterligare en timmes väntan fick vi tillbaka våra pass och vi kunde gå och lägga oss. Klockan var nu strax efter midnatt och man var redigt trött. Vaknade upp ca en timme senare av att vi ännu inte kommit i rullning och kollat ut genom fönstret. Fick senare veta att det var problem med en del passagerare ombord som inte hade alla sina papper tillrätta och fick kliva av tåget varpå vi blev aningen sena.
Vi fick dock 5 timmar solid sömn innan vi 07:30 på måndag morgon rullade in på Ulaanbaatar station. Även här står en ung kille och möter oss med namnskylt och presenterar sig artigt. Vi får hjälp med väskor ut till vår chaufför och hans Land Rover.
Direkt ut på tur och vi kör ca 2 timmar ut från Ulaanbaatar till Gorkhi Terelj National Park. På vägen stannar vi även till en enorm staty av Genghis Khan. Det gick att ta en hiss upp och sedan gå upp i en trappa på hästens huvud.
Utsikten från hästens huvud.
Mongoliets version av rusningstrafik
Även uppe i nationalparken fick vi möjlighet att se denna vackra skapelse The Turtle Rock.
Det gick med lite knep och mod ta sig upp på "skalet" av skölpaddan, men det var lagom högt.
Även ett besök i ett buddistiskt tempel.
Inkvartering för natten i traditionella "Yurt". Blev ett par goda öl med lokala bybor på kvällen. Man drack öl för 12kr per halvliter. Sov gjorde man som en sten!
Dag nummer två i Mongoliet begav vi oss tillbaka mot Ulaanbaatar, Påvägen hann vi med lite ridande av hästar. Var riktigt härligt att galoppera riktigt fort och bli jagade av lokala hundarna i farten. Har en tidigt historia som ung där jag red häst då min mor och hennes sida av släkten höll på med häst så det satt fortfarande kvar i bakhuvudet
Väl vid ankomst till Ulaanbaatar blev det ett besök vid högsta punkten och monumentet Zaisan Memorial med spektakulär utsikt över hela staden. Kan ni tänka er att för inte många år sen var det inte mycket till höghus i detta område.
Ett besök i Gandantegchenling Monastery, man kan aldrig tro vad som finns där inne, se nästa bild.
Statyn tar upp hela byggnadens insida.
En välbehövlig lunch på eftermiddagen, Riktig Mongolian BBQ
Och för att gå all in på den lokala upplevelsen så drack vi "Kumis". Detta är då fermenterad hästmjölk och smakar inte så illa som man först tror. Väldigt surt och påminner absolut om en surare men konsistensmässigt lättare filmjölk.
Avslutar dagen med att checka in på hotell och avnjuta en Black Burger på restaurangen intill. Även en del shopping hanns med av lokala produkter som prismässigt låg kring en tredjedel mot kostnaderna av Kashmir i Europa.
Utsikt från hotellrummet
Lite lätt shopping, kan säga att det blev att köpa en till resväska för att få hem allt i slutändan
Varannan bil i Mongoliet är en Toyota Prius, helt sjukt att det inte går en enda sekund utan en Prius.
The black burger factory
Efter en god natts sömn blev det upp 05:30 på morgonen för att hinna med lite frukost innan bilen körde oss till tågstationen igen för vår avgång mot Beijing klocka 07:30.
Någon på hotellfrukosten hade verkligen OCD behov.... Besticken i formation.
Ulaanbaatar tågstation
Vår 1 klass kupé kommande 32 timmarna
Tidtabellen. Uppmärksamma det långa stoppet vid 21:00 - 02:00. Där har vi gränspasseringen från Mongoliet till Kina där det också byts boggi på samtliga vagnar eftersom spårvidden ändras från bredd-räl till normal-räl.
Riktigt långa tåg.
Tåget vi åkte med var från Mongoliet.
Random station mitt ute i Gobiöknen
Kyckling och ris till middag, lunch intogs i vår hytt i form av snabbnudlar.
En ännu mer avlägsen station mitt ute i öknen. Även närmar vi oss sista anhalten i Mongoliet innan gränsövergång in i Kina.
Passkontrollen på den Mongoliska sidan var smärtfri där man fick sitta kvar på tåget medans dem gick in och hämta alla pass och stämpla ut oss. Tog ca 90 min för hela tågets 20 vagnar.
Dock när vi kom över till den Kinesiska sidan drog det ut på tiden rejält. Vi ankom 20:30 och direkt blev det fundersamheter om vi var tvingade att dra av större bagage för att ta genom tullen, olika bud som sades var Ja först sen Nej nej nej lämna kvar allt. Slutade med att vi gick av och lämnade dem större väskorna ombord.
Ett tecken på att man kommit till Kina, en kall öl sådär vid 23 tiden på kvällen efter passering av gränskontrollen. Fortfarande inne i gränskontrollbyggnaden men vi tog oss ca 1 timme senare ombord tåget för vidare färd mot Beijing.
Mitt i natten fick jag ett ryck och ringde vårt hotell i Beijing. Tankarna om lyxproblem slog in direkt hur vi smidigt skall dra allt bagage från stationen till hotellet så jag bad hotellet skicka en bil för att möta upp oss. Även om jag varit i Beijing tidigare och vet någorlunda hur man skall bete sig när man fixar en taxi kände jag inte att jag hade lust att göra detta i 40 plusgrader med 200% luftfuktighet.
Conrad Beijing svarade 10 min senare på mail och bekräfta upphämtningen. Nu kunde man somna gott i sin våningssäng
Efter en god natts sömn på över 8 timmar vakna man till det Kinesiska landskapet med fabriker och farmer.
Vi reste absolut inte lätt, i efterhand var det inte jättesmidigt med rullväska överallt men det fungerade dessa 11 dygn.
Ankomst till Beijing station klockan 14:50 aningen försenade mot tidtabell.
Två grabbar från Conrad Beijing hotell mötte upp oss med namnskylt direkt utanför stationen.
Väldigt bekväm och skön service efter att ha åkt tåg så här långt.
Incheckning på Conrad Beijing. Ingen speciell uppgradering men grymt sköna sängar och en väldigt trevlig executive lounge när det kom till utbudet. Dock var servicen mindre bra vilket jag påpekade.
Kommande 3 dygnen spenderade vi i Beijing med besök på Kinesiska muren och Förbjudna staden m.m. Efter en enastående tågresa och dagarna i Beijing flög vi Singapore Airlines A380 service i business class till Singapore där vi fick bevittna firandes av deras nationaldag. Riktigt häftigt med flygshow av Singapore Royal Air Force över Marina Bay Sands. Men allt detta kommer kanske i en framtida rapport senare.
Om ni har några frågor kring själva tågresan och allt omkring får ni gärna skriva i tråden så skall jag svara så gott jag kan. Annars tackar jag för mig och hoppas ni haft en njutbar läsning
/Simon
Jag bokade ett helt paket med tågresan från Moskva med stopp i Irkutsk och Ulaanbaatar där vi hade privat guide på båda stoppen innan ankomsten till Kina. Totala reslängden skulle bli att vi avgick måndag kväll och ankom Beijing fredagen veckan efter, alltså 7 nätter på tåg och 2 nätter på vardera stopp.
När det gäller flygresan lyckades jag med en pang deal (i mina ögon) när jag bokade Singapore Airlines business class från Stockholm till Moskva och sedan hemresan från Beijing via Singapore (med stopp på 3 nätter) innan vidare färd tillbaka till Stockholm. Hela biljetten gick på 10 300SEK.
Resan börjades på Arlanda där vi steg ombord Singapore Airlines A350 för det korta hoppet över till Moskva (DME). Flygningen var väldigt händelselös, det serverades en grillad smörgås och Fikat flödade i form av champagne.
Ankomst i Moskva, smidig passage genom både passkontroll och tull.
Taxi in till Moskva genomfördes med Uber, för att enkelt inte bli lurad på någon kostnad. Vi kördes omgående till vårt hotell, Hilton Moscow Leningradskaya som också ligger bokstavligen ett stenkast från stationen där vår tågresa sedan skulle avgå ifrån. Men först 2 heldagar i Moskva för lite utforskande.
Majestätisk lobby på Hilton Moscow Leningradskaya (Upgrade till juniorsvit som HHD).
Vi tog oss genast ut på stan efter check in och utforskade! Jag skall slå ett slag för Hop on & off bussarna, väldigt bra sätt att ta sig runt i en stad för första gången om man vill se allt på kort tid. Vi tog ett varv med huvudlinjen och sedan dagen efter kunde vi åka med den ytterligare en gång för att då gå av och på där vi kände att vi ville utforska lite extra. Vi löste även en privat guide via hotellet, vårt krav var att vi ville se en del forna sovjet grejer, historia och ställen som varit "hemliga". Vår guide, en äldre herre berättade om sitt liv under tiden i Sovjet där han jobbat som "nuclear scientist" och drog även hela historian om Chernobyl olyckan utöver att han visade massa tidigare hemliga områden och gångar i tunnelbanesystemet. Tydligen finns det en tunnelbanestation i Moskva som bara under en natt upphörde att existera. Plattformen fanns kvar men man drog igen hela mellangången mellan de båda plattformarna och byggde upp ett kontor.
Tunnelbanestation Moskva
Vasilijkatedralen vid röda torget
Efter en lång dag gick polaren lös inne på Atlas Obscura - Curious and Wondrous Travel Destinations för att hitta lite fler annorlunda sevärdheter. Och det som föll oss i smaken blev ett besök på ett Arcade Hall med spelmaskiner. Det som stod ut med denna spelhall var att samtliga maskiner var från 70 och 80-talets Sovjet och fungerade fortfarande.
Men nu nog om Moskva och den egentliga anledningen till att ni tog er tid att läsa min reserapport. Klockan hade nu hunnit slå 21:00 på måndag kvällen när vi checkade ut från Hilton och promenerade de 300 meter bort till Yaroslavskiy Train Station. På vägen till stationen stanna vi på en lokal liten matbutik och bunkrade på oss snabbnudlar och lite annan nödvändig snacks.
Vid ankomst till stationen var det biljett och kontroll innan man kom in i vänthallen. Inget överdrivet men mer än man är van vid i Stockholm. Ca 30 min före avgång kom vårt tåg upp på skärmen av avgående tåg och även spårnumret så vi började promenera ut. Kvällens avgång var med det Kinesiska tåg nr 4 som avgick 23:55.
Väldigt spännande känsla att se denna skylt.
Många utländska resenärer ikväll.
Min och polarens hem kommande nätterna till Irkutsk (1 klass kabin)
Exakt på utsatt tid började vi rulla iväg och vi påbörjade den första etappen av vår resa, restid ca 80 timmar. Efter en lång dag som började tidigt på morgonen och mycket promenerande i Moskva somnade både jag och min vän ganska omgående efter avgång. När vi vakna upp var klockan redan 08:30 och solen sken starkt utanför våra fönster.
Frukosten intogs i restaurangvagnen, Stekt ägg med skinka och ost mixat blev väldigt gott. Vi hade bestämt oss för att minimera ätandet i restaurangvagnen då vi ville försöka få en så ren känsla av att resa på Transsibiriska järnvägen.
Restaurangvagnen utöver sittgrupper fanns även barstolar. Vagnen var rysk såväl som personalen och var påkopplad längst bak i tåget medans resterande tåg + personal var kinesisk.
I varje ände av vagnarna finns en så kallad samovar, vilket innehåller upphettat vatten som man kan ha till matlagning, kaffe eller te och ingår i biljetten förstås. Det Kinesiska tåget var av de 3 olika typerna vi åkte på vår resa, det absolut slitnaste. Det hindra oss ändå inte för att fördriva tiden genom att bli god vän med flera av våra grannar i vagnen.
Innan jag bokade resan tänkte jag att nu kanske man äntligen får åka på en resa utan att träffa någon man känner. Så kring 2 veckor innan vår avfärd får jag veta att en annan medlem här inne (som jag också känner sedan tidigare) + sambo är uppbokade på exakt samma tåg som oss. Detta gjorde nog att vi kunde fördriva tiden ännu mer genom att Fika regelbundet
Ett helt vanligt stopp på en station mitt ute i ingenstans (Ryssland).
En vanlig syn om dagarna i vår kupé när man blev hungrig. Lite egen kvalitetstid och snabbnudlar i olika sorter. Filmen "Ready player one" kan rekommenderas om man är lite spelnostalgisk.
Tiden gick ändå på rätt fort dessa dagar och nätter ombord på tåget och när man minst anade det var det dags att säga hejdå till vår kinesiska vagnsansvariga. Klockan var nu 06:45 fredag morgon när vi tog oss av tåget på Irkutsk station efter 5145km avverkade från Moskva.
Riktigt mäktiga stationsbyggnader vid i princip samtliga "större städer" längs hela tåglinjen.
När vi klev av tåget i Irkutsk stod det en yngre kille med en skylt som mitt namn var skrivet på. Han hälsade artigt och fråga om jag var Simon vilket jag bekräftade. Killen skulle vara vår guide våra kommande 2 dagar i Irkutsk och näraliggande områden.
Vi hoppade in i bilen med guiden och körde in mot stan. Väldigt professionell guide som direkt fråga om vi hade hunnit äta frukost än eller om vi ville göra ett stopp för detta vilket vi tackade ja till. Efter en snabb frukost på ett lokalt hotell tog vi oss med bil ner till Bajkalsjön och staden Listvyanka. Sjön som idag räknas som den djupaste i världen (1642 meter) sträcker sig 636km från spets till spets och täcker 31 722 kvadratkilometer yta.
Här passade vi också på under kvällen att ta ett dopp i vattnen som uppmätte knappa 10 grader, något min vän inte riktigt var beredd på med tanke på att det var i mitten av juli månad. Vi överlevde men det blev raska steg tillbaka till vårt gästhus för en varm dusch omedelbart.
Några av de många fiskebåtarna
Solnedgång över Bajkalsjön
Vårt gästhus vi bodde i en natt i Listvyanka
Dagen efter vårt chockbad tog vår guide med oss tillbaka till Irkutsk för en rundtur "downtown". Eftersom Ryssland har en stark dragning religionsmässigt till Kristna ortodoxa återfinns en hel del fina kyrkor i stan. Vi passade på att besöka några av dessa utöver statyer av forna Sovjetledare och åt även lunch på ett lokalt ställe där vodka gärna hälldes upp i våra glas. Även en smått överraskande svensk koppling fanns i denna staden, går att se i en av bilderna nedan.
The Epiphany Monastery
Irkutsk är tydligen systerstad med Strömssund
En lokal sammankomst med dans
En god väns far i Sverige samlar på sedlar från andra länder så passade på att inhandla lite Sovjetiska sedlar. Absolut inga speciella men han blev överlycklig när han väl fick dessa
Efter 2 heldagar tog vi oss till vår hotell för en sista natt sömn innan nästa etapp på vår resa. Med en avgång på söndag morgon 07:00 skulle vi ta oss de 26 timmarna från Irkutsk ner genom Mongoliet till Ulaanbaatar. Eftersom man som skygg svensk (kanske bara jag) ville ha lite privacy på denna avgången och det enbart fanns 2 och 3 klass biljetter gick vi då in och köpte upp samtliga 4 platser i sovkabinen. Detta var inte alls någon farlig kostnad och det blev väldigt bekvämt där vi nyttjade samtliga täcken och kuddar från alla 4 sängarna till enbart 2 sängar. Vår ryska vagnsvärdinna kollade dock lite extra på våra 4 biljetter när vi 2 gick ombord och sa något på ryska som jag inte kunde uppfatta. Hur som, hon var väldigt vänlig och hjälpsam hela efterföljande resa.
Vår 2 klasskupé för kommande 26 timmarna.
Värdinnan sålde en del produkter i varje ände av vagnarna. Tips är att köpa på sig massor då de personligen tjänar en vis provision och på så sätt kan man bli lite bättre vän med dessa ändå väldigt hjälpsamma personal.
Tågstationen i staden Ulan-Ude, sista storstaden innan ryska gränsen mot Mongoliet.
Tidtabellen för tåget, när vi åkte gällde fortfarande Moskvatid på samtliga tågavgångar. Detta ändrades sedan från hösten 2018 då endast lokaltiden gällde. Man kan verkligen se vart den ryska gränsen passeras in i Mongoliet.
Sista anhalten i Ryssland, här genomfördes även passkontroll och utresestämpel sattes i våra pass
Efter ca 3 timmar vid ryska gränsen tog vi oss långsamt över det ingenmansland mellan Ryssland och Mongoliet. Värdinnan i alla vagnar gick prompt och drog ner alla fönstergardiner och bad även samtliga i hytterna att göra detsamma. Vi åkte igenom 2 fullstora röntgenmaskiner i långsam fart och utöver det parkerade vi sedan en bra bit bort från stationshuset i Sukhbaatar som är första staden i Mongoliet.
Medans våra pass kontrollerades kom ett gäng kvinnor ombord och fråga om vi ville växla till lite lokalvaluta. Gjorde en snabb räkning när de sade växlingskursen och det var väldigt bra värde. Vi växla från US dollar till den lokala valutan "mongoliska tögrid". Man kände sig rik för en stund!
Efter ytterligare en timmes väntan fick vi tillbaka våra pass och vi kunde gå och lägga oss. Klockan var nu strax efter midnatt och man var redigt trött. Vaknade upp ca en timme senare av att vi ännu inte kommit i rullning och kollat ut genom fönstret. Fick senare veta att det var problem med en del passagerare ombord som inte hade alla sina papper tillrätta och fick kliva av tåget varpå vi blev aningen sena.
Vi fick dock 5 timmar solid sömn innan vi 07:30 på måndag morgon rullade in på Ulaanbaatar station. Även här står en ung kille och möter oss med namnskylt och presenterar sig artigt. Vi får hjälp med väskor ut till vår chaufför och hans Land Rover.
Direkt ut på tur och vi kör ca 2 timmar ut från Ulaanbaatar till Gorkhi Terelj National Park. På vägen stannar vi även till en enorm staty av Genghis Khan. Det gick att ta en hiss upp och sedan gå upp i en trappa på hästens huvud.
Utsikten från hästens huvud.
Mongoliets version av rusningstrafik
Även uppe i nationalparken fick vi möjlighet att se denna vackra skapelse The Turtle Rock.
Det gick med lite knep och mod ta sig upp på "skalet" av skölpaddan, men det var lagom högt.
Även ett besök i ett buddistiskt tempel.
Inkvartering för natten i traditionella "Yurt". Blev ett par goda öl med lokala bybor på kvällen. Man drack öl för 12kr per halvliter. Sov gjorde man som en sten!
Dag nummer två i Mongoliet begav vi oss tillbaka mot Ulaanbaatar, Påvägen hann vi med lite ridande av hästar. Var riktigt härligt att galoppera riktigt fort och bli jagade av lokala hundarna i farten. Har en tidigt historia som ung där jag red häst då min mor och hennes sida av släkten höll på med häst så det satt fortfarande kvar i bakhuvudet
Väl vid ankomst till Ulaanbaatar blev det ett besök vid högsta punkten och monumentet Zaisan Memorial med spektakulär utsikt över hela staden. Kan ni tänka er att för inte många år sen var det inte mycket till höghus i detta område.
Ett besök i Gandantegchenling Monastery, man kan aldrig tro vad som finns där inne, se nästa bild.
Statyn tar upp hela byggnadens insida.
En välbehövlig lunch på eftermiddagen, Riktig Mongolian BBQ
Och för att gå all in på den lokala upplevelsen så drack vi "Kumis". Detta är då fermenterad hästmjölk och smakar inte så illa som man först tror. Väldigt surt och påminner absolut om en surare men konsistensmässigt lättare filmjölk.
Avslutar dagen med att checka in på hotell och avnjuta en Black Burger på restaurangen intill. Även en del shopping hanns med av lokala produkter som prismässigt låg kring en tredjedel mot kostnaderna av Kashmir i Europa.
Utsikt från hotellrummet
Lite lätt shopping, kan säga att det blev att köpa en till resväska för att få hem allt i slutändan
Varannan bil i Mongoliet är en Toyota Prius, helt sjukt att det inte går en enda sekund utan en Prius.
The black burger factory
Efter en god natts sömn blev det upp 05:30 på morgonen för att hinna med lite frukost innan bilen körde oss till tågstationen igen för vår avgång mot Beijing klocka 07:30.
Någon på hotellfrukosten hade verkligen OCD behov.... Besticken i formation.
Ulaanbaatar tågstation
Vår 1 klass kupé kommande 32 timmarna
Tidtabellen. Uppmärksamma det långa stoppet vid 21:00 - 02:00. Där har vi gränspasseringen från Mongoliet till Kina där det också byts boggi på samtliga vagnar eftersom spårvidden ändras från bredd-räl till normal-räl.
Riktigt långa tåg.
Tåget vi åkte med var från Mongoliet.
Random station mitt ute i Gobiöknen
Kyckling och ris till middag, lunch intogs i vår hytt i form av snabbnudlar.
En ännu mer avlägsen station mitt ute i öknen. Även närmar vi oss sista anhalten i Mongoliet innan gränsövergång in i Kina.
Passkontrollen på den Mongoliska sidan var smärtfri där man fick sitta kvar på tåget medans dem gick in och hämta alla pass och stämpla ut oss. Tog ca 90 min för hela tågets 20 vagnar.
Dock när vi kom över till den Kinesiska sidan drog det ut på tiden rejält. Vi ankom 20:30 och direkt blev det fundersamheter om vi var tvingade att dra av större bagage för att ta genom tullen, olika bud som sades var Ja först sen Nej nej nej lämna kvar allt. Slutade med att vi gick av och lämnade dem större väskorna ombord.
Ett tecken på att man kommit till Kina, en kall öl sådär vid 23 tiden på kvällen efter passering av gränskontrollen. Fortfarande inne i gränskontrollbyggnaden men vi tog oss ca 1 timme senare ombord tåget för vidare färd mot Beijing.
Mitt i natten fick jag ett ryck och ringde vårt hotell i Beijing. Tankarna om lyxproblem slog in direkt hur vi smidigt skall dra allt bagage från stationen till hotellet så jag bad hotellet skicka en bil för att möta upp oss. Även om jag varit i Beijing tidigare och vet någorlunda hur man skall bete sig när man fixar en taxi kände jag inte att jag hade lust att göra detta i 40 plusgrader med 200% luftfuktighet.
Conrad Beijing svarade 10 min senare på mail och bekräfta upphämtningen. Nu kunde man somna gott i sin våningssäng
Efter en god natts sömn på över 8 timmar vakna man till det Kinesiska landskapet med fabriker och farmer.
Vi reste absolut inte lätt, i efterhand var det inte jättesmidigt med rullväska överallt men det fungerade dessa 11 dygn.
Ankomst till Beijing station klockan 14:50 aningen försenade mot tidtabell.
Två grabbar från Conrad Beijing hotell mötte upp oss med namnskylt direkt utanför stationen.
Väldigt bekväm och skön service efter att ha åkt tåg så här långt.
Incheckning på Conrad Beijing. Ingen speciell uppgradering men grymt sköna sängar och en väldigt trevlig executive lounge när det kom till utbudet. Dock var servicen mindre bra vilket jag påpekade.
Kommande 3 dygnen spenderade vi i Beijing med besök på Kinesiska muren och Förbjudna staden m.m. Efter en enastående tågresa och dagarna i Beijing flög vi Singapore Airlines A380 service i business class till Singapore där vi fick bevittna firandes av deras nationaldag. Riktigt häftigt med flygshow av Singapore Royal Air Force över Marina Bay Sands. Men allt detta kommer kanske i en framtida rapport senare.
Om ni har några frågor kring själva tågresan och allt omkring får ni gärna skriva i tråden så skall jag svara så gott jag kan. Annars tackar jag för mig och hoppas ni haft en njutbar läsning
/Simon