Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Tonton

Medlem
Situationen verkar dock inte påverka intresset för resor till Turkiet (politik och Corona som troliga orsaker).

Många hotell- och affärsverksamheter i Turkiska turistorter tar ju helt enkelt betalt i USD/EUR istället - så den svaga Turkiska Liran påverkar inte alltid turisterna jättepositivt, speciellt om du är en familj som bor på resortområde och inte lämnar "turistbubblan"
 

Palazzi

Medlem
Många hotell- och affärsverksamheter i Turkiska turistorter tar ju helt enkelt betalt i USD/EUR istället - så den svaga Turkiska Liran påverkar inte alltid turisterna jättepositivt, speciellt om du är en familj som bor på resortområde och inte lämnar "turistbubblan"

Nej, man får hålla sig från Marmaris, Alanya, Antalaya, Izmir osv.

I Istanbul, likväl som mindre badorter, funkar Lira utmärkt enligt turkiska kollegors utsagor. Verkar också ha rätt mycket inhemsk produktion så att Lira-priserna har ännu inte skjutit i höjden.

Nu har jag väl ingen önskan till Turkiet-flytt men även huspriserna har tagit en enorm smäll, även om senaste två månaderna inneburit en viss återhämtning sedan främst iranska investerare gått in.

Länder som Italien och Grekland, som diskuterats lämna Euro-zonen, kan nog vara glada för att de i denna stund inte inte verkställt något sådant.
De flesta siffror talar väl för att de hade haft en valuta värd namnet då.
 

Palazzi

Medlem
Verkar som om Bulgarisk Lev och Kroatisk Kuna nu är på väntelistan för Euro-övergång då de fått ett sk. ”Intervention span” under en två års övervakningsperiod.

Verkar betyda att man sätter en växlingskurs utifrån vilken man ”tillåter” 15% volatilitet upp och nedåt. Vilka praktiska åtgärder man gör gör att undvika större skillnader har jag inte koll på, men det verkar som ett logiskt steg om priserna inte ska chockhöjas/sänkas när man träder in.

Snart inte många fristående småvalutor kvar i Europa därmed. DKK är ju t.e.x peggad mot Euro..
Sverige, Norge, Ungern och Polen är de jag kommer på spontant.
 

ulagun

Medlem
Verkar som om Bulgarisk Lev och Kroatisk Kuna nu är på väntelistan för Euro-övergång då de fått ett sk. ”Intervention span” under en två års övervakningsperiod.

Verkar betyda att man sätter en växlingskurs utifrån vilken man ”tillåter” 15% volatilitet upp och nedåt. Vilka praktiska åtgärder man gör gör att undvika större skillnader har jag inte koll på, men det verkar som ett logiskt steg om priserna inte ska chockhöjas/sänkas när man träder in.

Snart inte många fristående småvalutor kvar i Europa därmed. DKK är ju t.e.x peggad mot Euro..
Sverige, Norge, Ungern och Polen är de jag kommer på spontant.

Fråga;
Hur anser ni att/om detta i så fall påverkar Euron samt småvaluta som SEK?
Dessutom prisbilden i dessa två länder? Många vi talat med i t.ex Grekland och Portugal påstår ju att allt blev dyrare i.o.m att Euron infördes.
 

Elias

Medlem
Verkar som om Bulgarisk Lev och Kroatisk Kuna nu är på väntelistan för Euro-övergång då de fått ett sk. ”Intervention span” under en två års övervakningsperiod.

Verkar betyda att man sätter en växlingskurs utifrån vilken man ”tillåter” 15% volatilitet upp och nedåt. Vilka praktiska åtgärder man gör gör att undvika större skillnader har jag inte koll på, men det verkar som ett logiskt steg om priserna inte ska chockhöjas/sänkas när man träder in.

Snart inte många fristående småvalutor kvar i Europa därmed. DKK är ju t.e.x peggad mot Euro..
Sverige, Norge, Ungern och Polen är de jag kommer på spontant.

Zloty är peggad mot euron.
 

Palazzi

Medlem
Zloty är peggad mot euron.

Neh? Den var väl initialt peggad mot USD, men numer inte peggad mot något.

De har väl ålagt sig, i sitt EU-medlemskap, att tillslut byta....men det skjuts på evinnerlig framtid vad det verkar. De är inte ens i den förberedande växlingsmekanismen ERM II som brukar implementeras inför byte. Alltså det fixerade spann som jag nämnde för Bulgarisk Lev och Kroatisk Kuna.

Mig veterligen är det bara 11-12 valutor som är peggade mot Euron. 9 är peggade sedan tidigare (där ingår inte Zlotr) och sedan tillkom nu Lev och Kuna enligt ERM II.
Nr. 12 är Färöisk krona, som är peggad mot DKK (som i sin tur är peggad mot Euro).
 

Palazzi

Medlem
Fråga;
Hur anser ni att/om detta i så fall påverkar Euron samt småvaluta som SEK?
Dessutom prisbilden i dessa två länder? Många vi talat med i t.ex Grekland och Portugal påstår ju att allt blev dyrare i.o.m att Euron infördes.

Små ekonomier så troligen påverkar det inte Euron nämnvärt, men väl de egna länderna som implementerar den. Den svenska kronan påverkas säkert inte heller, förutom möjligen om Bryssel tröttnar på vårt försök till valuta-autonomi... Initialt var ju tanken att alla EU-länder tillslut ska in i Euro-zonen. Med hot om länder som kan tänkas lämna EU och Eurozonen så tror jag dock inte Bryssel kommer kräva alltför mycket så länge medlemsavgiften betalas.

Jag tar för givet att allt blir dyrare iom implementeringen. Så har det blivit i nästan alla fall, och helt klart i Grekland, Italien och Portugal. Åtminstone två av länderna tycks ju dock ha gynnats betydligt, när det gäller högre levnadsstandard och bättre infrastruktur med EU-stöd (Italien och Portugal).

Man får inte glömma att Italiensk Lira var en skräpvaluta vid transaktionen, och det mesta tydde väl på att den negativa utvecklingen skulle fortsatt utan Euro. Från 1991 till 2001 tappade Lira 70% mot USD.
CHF var väl en av få valutor som hämmats av en peggning mot en världsvaluta. Gick väl upp 30-40% över en natt när peggningen hävdes.

Då Sverige inte är varken Italien eller Schweiz så gissar jag att vi kommer åka jojo +/-20% så länge vi väljer att behålla vår autonomi. Misstänker också att -20% inte gör värst mycket nytta, långsiktigt, om exportkonkurrenten inte är ett annat högkostnadsland. Poppar det upp konkurrenter i Ukraina , Asien och Sydamerika (som kan leverera lika/samma kvalitet) så bör de redan ha kostnadsfördelar som äter upp den valutavinsten.
Just nu funkar det, för att vi främst exporterar inom fordon (underleverantörer), robotik och energi-lösningar. Tung industri där främsta konkurrenterna fortsatt finns i Tyskland, England och USA.
När/om Tysk industri minskar globalt (i totala intäkter, inte som procentandel av världsmarknaden) bör vi snabbt som attan se till att övergå till Euro. Kan inte de längre konkurrera så kommer inte vi kunna det, och SEK kommer inte vara lika stryktålig som Euron.

Efter att ha drivit ett antal B2B-företag i andra branscher hade jag personligen hellre sett en peggning eller övergång. Även om man i vissa stunder känner sig ha gjort en valutavinst så tror jag långsiktigt att både fluktueringen och det extra arbetet hade gjort en övergång välkommen.
 

Elias

Medlem
Neh? Den var väl initialt peggad mot USD, men numer inte peggad mot något.

De har väl ålagt sig, i sitt EU-medlemskap, att tillslut byta....men det skjuts på evinnerlig framtid vad det verkar. De är inte ens i den förberedande växlingsmekanismen ERM II som brukar implementeras inför byte. Alltså det fixerade spann som jag nämnde för Bulgarisk Lev och Kroatisk Kuna.

Mig veterligen är det bara 11-12 valutor som är peggade mot Euron. 9 är peggade sedan tidigare (där ingår inte Zlotr) och sedan tillkom nu Lev och Kuna enligt ERM II.
Nr. 12 är Färöisk krona, som är peggad mot DKK (som i sin tur är peggad mot Euro).

Du har rätt, hade fått för mig detta bara:)
 

Palazzi

Medlem
Du har rätt, hade fått för mig detta bara:)
:) Blev osäker själv, så var tvungen att låta google jobba.

Om man borträknar de länder som peggas för övergångsfas verkar det enkom vara Danmark som är peggade av andra anledningar än fd. koloniala relationer (nu talar vi enkom om Euron alltså). Mest tycks de handla om de som har franska eller portugiska relationer.

Känns också som om hela balkan-regionen tycks övergå till Euro, eller valutor peggade mot densamma. Bra för valutan att denna trend avlöste den om hot om att lämna zonen.
 
Toppen