Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Jag förstår din poäng, och om du kan skaffa fram en samlad datakälla på respektive lands inflationssiffror kan jag interagerar det. Det jag har att tillgå är BigMac index, men det är ju inte världstäckande.

Men för mig ger listan mig en indikation på att jag antagligen för mer för pengarna i Argentina och minde i Mexiko, än för exempelvis 12 månader sedan. Tycker du det är missvisande?

Jag skulle säga att dessa listor säger något, men självklart långt ifrån allt.

Nu återspeglar tabellen även The Big Mac index 2023.
 

apknug

Medlem
Fast domhär listorna säger ju ingenting, då Angolas valuta och andra på listan tappar för att inflationen är jättehög. Så ja valutan har tappat på 12 månader, men priserna har troligtvis gått upp ännu mer, så du får ännu mindre varor och tjänster för dina SEK i Angola idag, jämfört med 12 månader sen. Man bör istället titta på att åka till en plats som Japan, som har svag valuta men låg inflation, där kan man eventuellt få mer för pengarna.

Listor som det ovan, kan man ha för att skratta åt Sverige vilken liga vi tillhör, men platser där resan faktiskt blivit billigare är det ännu mer ont om.
Jag måste hålla med. Listor och statistik säger en sak verkligheten en annan.


Turkiet har ofta haft en svag valuta tappat så mycket och ingen super inflation. Det borde blivit billigare många gånger.

Inte fan hade kostnaden gått ner nåt när man kom dit........

Skickat från min Lenovo TB-X606F via Tapatalk
 

M.K

Medlem
Sverige är väldigt prisvärt för utlänningar ;)

Ja exakt så är det och kanske Sverige nu blir ett större turistmål?

Trevliga skärgårdssomrar, fjällresor och reashopping/hotell/restaurang kan nog locka väldigt många turister framöver med bra valutor. Det hjälper i sin tur vår ekonomi och bidrar möjligen till en lite starkare sek igen hoppas jag.
 

igelkotten

Medlem
Ja exakt så är det och kanske Sverige nu blir ett större turistmål?

Trevliga skärgårdssomrar, fjällresor och reashopping/hotell/restaurang kan nog locka väldigt många turister framöver med bra valutor. Det hjälper i sin tur vår ekonomi och bidrar möjligen till en lite starkare sek igen hoppas jag.
Det tror jag inte - sånt tar nog mycket längre tid att få till. Men för vissa besökare så är ju valutakursen samt Global Blue väldigt trevligt. Men jag tror inte utlänningar i gemen känner till detta, vem har koll på SEK om man inte är svensk?
 

DRG

Medlem
Ja exakt så är det och kanske Sverige nu blir ett större turistmål?

Trevliga skärgårdssomrar, fjällresor och reashopping/hotell/restaurang kan nog locka väldigt många turister framöver med bra valutor. Det hjälper i sin tur vår ekonomi och bidrar möjligen till en lite starkare sek igen hoppas jag.
Absolut bra för svensk besöksnäring. Men inte nödvändigtvis bra för oss svenskar. För så får vi ”utländska priser” på våra mer populära turistmål även i Sverige Ett av skälen att man som svensk inte upplever billigare priser i tex Turkiet är att marknaden på turistorter inte framförallt är turkar utan Européer och då följer inte priserna nödvändigtvis den inhemska förändringen av valutan. Priserna avseende landets egen ekonomi slår igenom mycket mer på platser med endast inhemsk befolkning.
 

M.K

Medlem
@DRG Absolut en risk, det har du rätt i. Min tanke var dock inte att vi skulle utvecklas långsiktigt till ett nytt Thailand eller Egypten som lågprisland för rikare utlänningar.

Jag tänkte mer kortsiktigt att vi drar nytta av nuvarande kris och därigenom delvis hjälper vår krona till gamla höjder igen. Tror du inte t ex många tyskar har lite koll på vår valuta? Bara de är över 80 miljoner nära oss och gillar sedan gammalt bl a vår natur.

Jag måste även nämna motsatsen, rest mycket i Europa i år och ser brutala prisökningar mätt i sek nästan överallt med Kroatien som desidert värsta exemplet. De införde Euro i år ska sägas. Det borde därför finnas många som kan tänka sig en Sverige semester istället, här får de mycket mer värde för sina pengar just nu!
 
  • Gilla
Reactions: DRG
Toppen