Som flera har skrivit är ibland kunskapen dålig om att nationellt ID-kort räcker inom Schengen (fr.o.m. 1 juli 2015 kommer det även gälla för utresa från Sverige till alla EU-länder, för in/utresa i alla andra EU-länder har det alltid varit giltigt). Jag reser alltid med bara nationellt ID-kort inom Schengen och de enda gångerna jag stött på problem vid incheckning/ombordstigning har varit på Arlanda. En gång fick jag ha långa diskussioner med SAS när jag skulle flyga med Lufthansa via Frankfurt till Nice och för bara några månader sedan vägrade SAS mig först att checka in (hade bagage) till Tallinn med Estonian Air eftersom jag inte hade pass - SAS sa åt mig att ordna ett provisoriskt pass på Arlanda-polisen för 980 kr, vilket jag knappst skulle ha hunnit ens om jag försökt. När jag propsat, visat vad det stod på SAS egen hemsida och efter att man kontrollerat saken med någon arbetsledare inom SAS fick jag checka in, med motiveringen "Förlåt, trodde det var ett körkort du visade upp...". Eller hur, när vi inte nämnt ordet "körkort" en enda gång - jag har inte ens ett körkort.
Med tanke på att nationella ID-kort har funnits i Sverige i 10 år är det märkligt att man inom svenska flygbranschen inte lärt sig att pass är onödigt inom Schengen. När man från och med 1 juli 2015 kan flyga med nationellt ID-kort till hela EU lär det väl ta minst ytterligare 10 år innan man slutar att be om pass när man ska flyga från Arlanda till London. Värt att komma ihåg är att det bara är att envist hävda reglerna, nånstans finns det någon som kan något och det har i slutändan inte varit något problem på Arlanda. I övriga Europa har jag aldrig stött på problem sen jag började resa med nationellt ID-kort för snart 10 år sen.