1ClassJocke skrev:Danska SAS därmed... :-(Klicka för att utvidga...
Konstigt sätt att skriva ”fortfarande existerande SAS”1ClassJocke skrev:Danska SAS därmed... :-(Klicka för att utvidga...
Jannes skrev:Konstigt sätt att skriva ”fortfarande existerande SAS”Strunta i att Frank Zappa inte hade tyckt Sverige var ett land längre (eller hade han? För vad betyder det egentligen att ett land ”har ett flygbolag”?) och var nöjd att Skandinavien inte blev förpassad till bara feeder-trafik för LH-gruppen.Klicka för att utvidga...
Årskort på Wizz och ett Amex för Pontus Lounge hade nog varit en bra affär för många.Hachans skrev:Tänk dig om SAS försvunnit hur snabbt Ryanair och Wizz kommit in och tagit över allt.Klicka för att utvidga...
Bara en ödmjuk fråga, du tycker inte danska staten utövar "politisk klåfingrighet"?Hachans skrev:Antingen fick man göra den lösningen och ge dem förutsättningar för att klara sig, eller fortsätta politiskt klåfingrighet i hur SAS bedriver sina affärer och pytsa in räddningspaket tills de till slut går omkull ändå och situationen för de som behöver resa blir ännu värre.Bara att välja!Klicka för att utvidga...
NotRyan skrev:Bara en ödmjuk fråga, du tycker inte danska staten utövar "politisk klåfingrighet"?Man hade önskat svenska staten varit en mer aktiv ägare....Klicka för att utvidga...
Jag kontrar med att säga att svenska staten varken varit intresserad av semesterresor eller att SAS har bra anslutningar till svenska flygplatser. Det finns verkligen efterfrågan. I söndags gick exemplelvis en fullsmockad BA782 med 11 rader Club Europe/Business (48 säten) Kanske skulle alla de till Stockholm, kanske skulle det finnas utrymme för fler flighter till andra städer, SAS flyttade först Landvetter - Heathrow till Stansted innan den lades ner helt.Hachans skrev:Den danska staten är mest intresserad av att se till att deras största privata arbetsgivare (Kastrup) fortsätter att sysselsätta många. I övrigt är de inte särskilt inblandade i hur SAS bedriver sin verksamhet så länge de växer, erbjuder mer jobb och kanske lite vinst till ägarna.Den svenska staten är mest intresserad av att det ska gå att flyga direkt på semester till Los Angeles och Thailand från Arlanda och att Sverige ska ha ett eget flygbolag för det är coolt och utan flygbolag är man inte ett bra land (jag överdriver såklart för effekten). Det är helt olika nivåer på resonemangen och argumenten för att Sverige skulle vara kvar snurrade mest runt att man ville kunna tvinga SAS att flyga dit man tycker.Klicka för att utvidga...
Sitter också i styrelsen på Lego! Det kan inte vara annat än en god merit!Cristoffer Cedergren skrev:Också får SAS en ny styrelseordförande:Kåre SchultzKlicka för att utvidga...
NotRyan skrev:Jag kontrar med att säga att svenska staten varken varit intresserad av semesterresor eller att SAS har bra anslutningar till svenska flygplatser. Det finns verkligen efterfrågan. I söndags gick exemplelvis en fullsmockad BA782 med 11 rader Club Europe/Business (48 säten) Kanske skulle alla de till Stockholm, kanske skulle det finnas utrymme för fler flighter till andra städer, SAS flyttade först Landvetter - Heathrow till Stansted innan den lades ner helt.Det finns ett stort behov av flygresor från Stockholm/Sverige, och jag tror inte alla är helt begeistrade av Kastrup och danskarna, men nu finns ju lyckligtvis en helt underbar flygplats i vårt östra grannland som blivit väldigt väldigt bra.Klicka för att utvidga...
Tror du på det om det skulle missgynna Kastrup?Hachans skrev:nu när SAS är fria att agera från sina regionala hubbar utifrån vad marknaden vill ha istället för hur politikerna tycker det borde vara så kan de hålen fyllas.Klicka för att utvidga...
Kan bara hålla med om att svenska staten hade kunnat agera annorlunda också när det gäller det här statliga bolaget men det är historia nu. Vi gav bort varumärket, jobben och möjligheterna. Nu går våra skattepengar till "gröna satsningar" såsom Northvolt, grönt stål och sådant som trendar bättre än flygbolag. Men det är historia nu. SAS är from idag gone för oss svenskar.NotRyan skrev:Bara en ödmjuk fråga, du tycker inte danska staten utövar "politisk klåfingrighet"?Man hade önskat svenska staten varit en mer aktiv ägare....Klicka för att utvidga...
NotRyan skrev:Tror du på det om det skulle missgynna Kastrup?Klicka för att utvidga...
Den danska regeringen har redan fått sin vilja igenom med att SAS blir CPH Air. Den danska regeringen kommer inte blanda sig för mycket om inte SAS behöver ytterligare en stor räddning eller ger upp att vara CPH Air. Istället kommer Danmark att låta McKinsey-killen göra sitt för att skjuta upp Danmark med att rädda SAS igen.NotRyan skrev:Tror du på det om det skulle missgynna Kastrup?Klicka för att utvidga...
011430121 skrev:En undran, när flyttar man HK från Stockholm, det är väl några hundra jobb i Frösunda som kommer att bli stationerade i Köpenhamn.Klicka för att utvidga...