Regler för Eurobonus-poäng vid ombokning til annat Star Alliance flygbolag

Hej,




Jag har nu två gånger råkat ut för att bli ombokad från min ordinarie-rutt med SAS annat Star alliance-bolag. Detta pga dåligt väder så att jag inte skulle hinna med min connection. Iom att jag är guld har jag gått miste om de 25% bonus man får hos Eurobonus om man flyger SAS. Jag har för mig att jag har läst någonstans på SAS hemsida att SAS alltid ersätter upp till den poängnivån man skulle tjänat på sin ordinarie rutt. Tyvärr är det ju inte SAS som i mina fall har bokat om mig, utan United, som har varit feeder till SAS-flighten. När jag pratade med kundtjänst kände de inte till reglerna och tyckte inte jag skulle få fler poäng, eftersom det var United som fattade beslut att boka om mig.




Någon som vet mer om detta? Och var jag kan hitta information? Vad har jag för rättigheter? Synd att missa 3000 baspoäng pga väder.
 
Kontakta Eurobonus och bifoga din bokning. Så kommer du få poäng som att du flög den ursprungliga rutten om du vill.
 
Gäller detta även för mig som för 1,5 vecka sedan blev ombokad från SAS till LH till BKK. Jag krävde att bli ombokad pga SAS flight blev 8 h sen vilket hade inneburit 1 övernattning i CPH och sedan 1 i BKK då sista flighten hade avgått till Phuket när vi skulle anlänt.




Hur lång tid tar det för LH att skicka poäng till Eurobonus, har ännu ej sett några!
 
Warre skrev:Gäller detta även för mig som för 1,5 vecka sedan blev ombokad från SAS till LH till BKK. Jag krävde att bli ombokad pga SAS flight blev 8 h sen vilket hade inneburit 1 övernattning i CPH och sedan 1 i BKK då sista flighten hade avgått till Phuket när vi skulle anlänt.Hur lång tid tar det för LH att skicka poäng till Eurobonus, har ännu ej sett några!Klicka för att utvidga...



Det bör kunna gå. Prova att skicka in din bokning pss.




OBS, det är inte Lufthansa som "skickar" poäng till Eurobonus, utan det är information om att du som passagerare flög med dem som vidarebefordras till Eurobonus. Hur många poäng som du får hos Eurobonus bryr sig inte Lufthansa om.
 
Om du blir ombokad pga. exempelvis en försening kan du begära att få poäng enligt din grundbokning. Men du måste alltså kontakta Eurobonus själv - förslagsvis på e-mail om du är EBG/EBP. Det kan ju hända att man blir ombokad så att man får mer poäng och då vill man kanske låta det vara.
 
Bumpar upp denna gamla tråd.



Är det någon som vet hur jag kontaktar SAS kring detta? Jag blev under horribla former ombokad och nedgraderad från AMS-CPH-TXL i SAS Plus till KLM eftersom inkommande SAS flyg var sent och jag skulle missa min anslutning i CPH.



Har haft en discussion med SAS Kundservice där de gett mig en ganska lam ersättning, men är beredd att lägga ner den diskussionen om jag får ut mina "borttappade" poäng och får resan tillgodoräknad (annars får jag inte ut min SAS Challenge heller, ytterligare 10k poäng).



Vilken emailadress är det ni menar? (Är EBG)
 
Du ska givetvis ha poäng etc som om du flugit det du var bokad på. Jag skulle ringa kundtjänst och diskutera detta med dem samt följa upp med ett e-mail. Jag har gjort det någon gång och hade inga som helst problem med det.



Dessutom ska du ha ersättning enligt EU261/2004 för nedgraderingen.
 
Tack för er hjälp! Fick 200 euro i vouchers samt 10 000 poäng (men om jag inte får ut kompensation går jag miste om 5000 poäng för resan samt 10 000 för missad SAS Point Challenge).
 
Roger J skrev:Om du blir ombokad pga. exempelvis en försening kan du begära att få poäng enligt din grundbokning. Men du måste alltså kontakta Eurobonus själv - förslagsvis på e-mail om du är EBG/EBP. Det kan ju hända att man blir ombokad så att man får mer poäng och då vill man kanske låta det vara.Klicka för att utvidga...


Varje gång detta hänt mig har jag alltid blviit hänvisad till Retro Register..
 
Bumpar denna med en ny fråga.



Nu är det så att min LH flyg från USA blev inställt och United valde att lägga över mig på en BA flyg, dvs en helt annat allians. Vad gäller i detta fallet? Hade egentligen tänkt lägga dessa poäng på Aegen, frågan är hur det blir nu. Att lyckas få dem på min aegan känns lite svårt, men det kanske iaf går att få det på min eurobonus?
 
Reuben Welsh skrev:Bumpar denna med en ny fråga.Nu är det så att min LH flyg från USA blev inställt och United valde att lägga över mig på en BA flyg, dvs en helt annat allians. Vad gäller i detta fallet? Hade egentligen tänkt lägga dessa poäng på Aegen, frågan är hur det blir nu. Att lyckas få dem på min aegan känns lite svårt, men det kanske iaf går att få det på min eurobonus?Klicka för att utvidga...


Vilket bolag har du bokat hos? Reglerna kan skilja mellan bolag.
 
Tror det blir svårt. Möjligtvis skulle du kunna få poäng till Miles & More om det var en Lufthansa-flygning som var inställd. Men att få Lufthansa att ge poäng till ett annat bolag för en flygning du inte gjort tror jag du får svårt att lyckas med. Men försök gärna och återrraportera resultatet.
 
Back
Top