Senaste nytt

Regler ensamåkande ungdomar USA

Bridgeman

Medlem
Barnbarnen 13-15 år ska resa ensam till USA i sommar. Vi är redan i USA och tar emot dem på flygplatsen, samt lämnar då de åker hem. Några biljetter är ännu inte bokade för ungdomarna.
Vad är det för regler som gäller? Någon som vet?

Tacksam för svar.
 

Senator

Moderator
Tackar Senator.

Vet du hur det är om de ev har transit i annat land innan USA?

Jag har bara erfarenhet av UK och det var rejält bökigt. Men iofs i UK klev vi in i landet och var inte bara i transit.

Jag skulle först kolla vilka länder som är relevanta för transit sen kolla vad som gäller där. Sen är det frågan vilka flygbolag som tillåter UM till USA. Jag hade kollat upp detta också.
 

Tomas E

Medlem
Jag har bara erfarenhet av UK och det var rejält bökigt. Men iofs i UK klev vi in i landet och var inte bara i transit.

Jag skulle först kolla vilka länder som är relevanta för transit sen kolla vad som gäller där. Sen är det frågan vilka flygbolag som tillåter UM till USA. Jag hade kollat upp detta också.
Man behöver nog kolla specifikt flygbolag också. Jag har hört från de som provat att BA är mycket ”krångligare” än SAS på sträckan LHR-ARN, kanske för att de tillämpar samma regler åt båda håll, där UK är kinkigare än Sverige. Så man kan nog skapa sig en del extra problem med transit, särskilt om flera bolag är inblandade.
 
Toppen