Senaste nytt

Recension: Delta Business (One Suite) vs SAS Business

Stenis32

Medlem
Efter att ha åkt SAS Business över Atlanten ett större antal gånger de senaste 15 åren var det dags att testa något nytt!

Jag inser att det här är en något ovanlig recension på sällsynt detaljnivå, men här kommer den! SAS Business vs Delta Business (One Suite) och vi är inne på små och petiga detaljer.

Det går inte att komma ifrån att när man flyger till USA så är det extremt skönt att landa direkt i staden man ska vara. Man slipper då inrikes byte vilket lägger på tid och oftast ny security följt av en överbefolkad sunkig lounge i väntan på nästa flyg. Det är värt mycket i sammanhanget att slippa inrikes byte.

Resan som recenseras är (Stockholm)-Amsterdam-Seattle tur och retur. Plantypen hos Delta var A330-900neo (A339) med Delta One Suite.

Fördelar SAS
  • Gardin! På SAS är det en heltäckande gardin mellan Business och Plus. I Delta är det något som påminner om myggnät så man ser ända till ekonomi, och vice versa. Hur i helvete tänker man. Jag har inte sett detta någon annan stans. Men "alla" i ekonomi och premium ekonomi ser när man går på muggen. Jag misstänker starkt att en amerikan inte alls förstår "problemet" med gardin/myggnät med tanke på hur odiskreta deras toalettbås är i landet. Det skulle ge en mer privat och lyxig känsla att ha en heltäckande gardin istället för "myggnätet".
  • Serveringen. SAS har ingen bricklunch utan har maten trevligt presenterat på vagn och valbart visuellt (även om jag brukar förbeställa).
  • Bättre utbud av dryck med lokala alternativ. Delta skriver inte ens ut druvan i vinerna (förutom i vissa fall) vilket är anmärkningsvärt.
  • Toaletterna - pappmuggar på toaletten mycket bra. Storlek på den högra toaletten i planets färdriktning till SAS fördel - på Delta var det två små trånga toaletter.
  • Många har ju förfasats över att det är två toaletter där bak hos SAS eftersom den främre toaletten är reserverad för cabin crew. I Deltas fall är det också två toaletter, en höger bak och en vänster fram som gäller för passagerare (på A330-900neo). Skyltarna om ledigt/upptaget är givetvis med detta status för höger bak på höger sida i kabinen och vänster fram på vänstra sidan i kabinen. Det vill säga ingen synk mellan dem. Inte hela världen då man ändå håller sig hyfsat till sin sida, men när jag sitter på 1J så har jag ju närmre till den vänstra främre toaletten än den högra bakre men det går inte att se från 1J om det är ledigt eller inte på den vänstra främre toaletten. (Ja nu är det läge att komma ihåg att det här kan vara den petigaste recensionen du läst) ;)
  • Snackbaren man har på SAS är ju toppen om man vill ha något att knapra på!
  • Champagne till pre-departure drink. Inte sparkling wine som på Delta.
  • Att man kan sträcka på sig i galley vid toaletterna och hänga på stången på högra sidan (max 90 kg vilket jag klarar än så länge) är rätt skönt. Hos Delta är det big no-no av säkerhetsskäl att uppehålla sig i galley annat än vid toalettbesök och vid bakre galley är det avspärrat med "myggnät".
  • Fråga om väckning till frukost på nattflyg gör SAS bra. Delta ställde ingen sådan fråga och jag sov till att det var 20 minuter kvar. Hade jag velat bli väckt hade jag naturligtvis sagt det.
  • Poäng till EuroBonus - goes without saying men ändå något att ha med. Som EuroBonus-nörd är det ju överlägset att välja SAS om man tänker på nivå- och bonuspoäng.

Fördelar Delta

• Dörren till suiten är ju väldigt trevlig om man vill ha privacy och inte bli störd. Oavsett om dörren är stängd eller inte så ger den även i öppet läge aningen mer in-/utsynsskydd i stolen jämfört med SAS. I övrigt är hårdvara mer eller mindre densamma som SAS. Aningen större utrymme för förvaring på Delta jämfört med SAS.
  • Personalen som alltid när de kommer och plockar något skräp eller glas också konsekvent frågar om man vill ha något mer/påfyllning. Det sker inte alltid på SAS.
  • I Delta-appen kan man se menyn för flygningen. Det här kan ju SAS, som vill jag påstå har bästa appen av alla flygbolag, fixa rätt lätt om man vill.
  • På tal om appen! I Delta-appen kan man se boardingstatus per zon vilket är bra om man som jag vill ha järnkoll på boardingen - det blir väldigt tydligt. Kom ihåg, vi är inne på absurda detaljer. SAS har ju procenttal men det är inte riktigt lika tydligt.
  • Bäddningskitet på Delta är överlägset SAS nu när man av någon förbannad anledning (kostnadsskäl ligger väl nära tillhands att misstänka) har skippat madrassen hos SAS. "Kudden" på Delta som fungerar som rygg-/svankstöd innehåller madrassen och det är ju genialiskt. Sen finns det en rejäl kudde utöver det.
  • Amenity kit från Missoni är klart bättre än hos SAS. Tilläggas ska att jag personligen inte har några åsikter då jag bryr mig föga om amenity kits, men barnens reaktioner verkar tala sitt tydliga språk i denna fråga till Deltas klara fördel.
  • Delta One-incheckning på hemresan. Jag gick i vanlig ordning till Business/Elite Plus-incheckning hos Delta men blev då hänvisad till Delta One-incheckningen som är en separat incheckning med en lounge-känsla där det fanns blommor och sittplatser och var allmänt trevligt och en tydlig premiumkänsla.
  • Delta One Lounge. Nu hade jag förmånen att åka från Seattle som är en av fyra flygplatser som har en Delta One Lounge. Jag tillbringade några timmar där och en trerätters middag avnjöts och den höll riktigt bra klass. Riktigt nice lounge även om de flesta platserna som finns i loungen i Seattle är middagsplatser. Det fanns även några lite mer vanliga loungeplatser som jag nyttjade efter middagen under resterande loungevistelse . Svårt att säga om det är så mycket bättre än andra lounger. Jämfört med Air France-loungen på JFK till exempel är det jämnt skägg även om a la carte-servering och restaurangservice som i Delta One Lounge är väldigt trevligt.

Sammanfattningsvis var det två väldigt bra flygningar med Delta i Business One Suite. Kommer jag välja det igen? Inte omöjligt men det beror på vart jag ska, flygtider och pris. Jag tycker på helheten att SAS har en bättre upplevelse i luften medan Delta har sina fördelar på marken och med rutterna utan mellanlandning.

Toppen