Varje flygbolag bestämmer själva.Åkte en hyggligt ny Airbus A320, Air Baltic, häromdagen. Extremt tight mellan stolsraderna. Har flygbolagen olika avstånd, eller bestäms det av typ årsmodell på flygmaskinerna?
Varje flygbolag bestämmer själva.
Iberia är i särklass sämst inom Europa, mindre utrymme än LCC bolagen.
Det var precis innan pandemin i en A320 och jag fick på riktigt inte plats med benen. Det var vanliga Iberia och inte express.Det är Iberia inte Iberia Express du talar om?
Baserat på färska upplevelser eller något som ligger flera år tillbaka?
När Iberia Express trafikerade Stockholm-Madrid bestod deras flotta av plan som kom från Iberia Mainline
där de hade flyttad ihop (vanliga tjocka, fällbara säten) sätena så att det blev fler rader.
Det var otroligt trångt.
Dessa byttes sedermera ut mot slimlinesäten så att benutrymmet blev större.
Det är dock fortfarande skillnad mot Iberia Mainline, Mainline har precis som BA - Rockwell Collins Pinnacle säten i Business.
(har för mig att nya Express NEO också kommer att ha Rockwell Collins i Business fast färre rader)
En petitess det var en A220 du åkteÅkte en hyggligt ny Airbus A320, Air Baltic, häromdagen. Extremt tight mellan stolsraderna. Har flygbolagen olika avstånd, eller bestäms det av typ årsmodell på flygmaskinerna?
När jag flög satt jag på rad 25 typ, det är där ifrån bilden är. Där är utrymmet sämre än hos de flesta LCC bolag, hade ingen möjlighet att välja säte på den flighten trots Emerald och gick inte ändra vid checkin heller.Aktuell jämförelse, från vanligtvis pålitligt person, mellan BA och Iberia Express A320
Jag har för mig att det finns jämförelse med Iberia någonstans, men hittar inte.
The Iberia Express and BA A320ceos are similarly equipped but there are a few differences. Other than the first six rows, you will find the seat rows slightly closer together. On the plus side, I2's aircraft are equipped with an IFE system that streams music/films to your personal device.
Recaro SL3510 slimline non-recliing seats fitted at all rows (same seat product BA has at the rear of the neos)
Rows 1 to 6: 30: pitch (same as BA)
Rows 7 to 11: 29" pitch so 1" tighter
Overwing exits are at rows 12 and 14
Rows 15 to 31: 28.5" pitch - about half an inch tighter
https://www.flyertalk.com/forum/33925839-post133.html