Senaste nytt

Rättigheter vid försvunnet/borttappat bagage när resenären inte är kreditkortets ägare?

• Thread starter Deleted member 4140
  • Startdatum
D

Deleted member 4140

Guest
En bekant till mig flög följande rutt till Tokyo I C på en Eurobonus bokning som var betald med mitt SAS Amex och mina poäng:
ARN-FRA (LH)
FRA-LHR (LH)
LHR-HND (ANA)

När han kom fram till Tokyo så fanns givetvis inte väskan med, den verkar vara i London eftersom den har blivit lastad på FRA-LHR flighten.
Hemförsäkringen verkar ersätta någon tusenlapp och inte mer.

Det är inte så trevligt att gå runt i Tokyo i samma kläder i 9 dagar när det är extremt varmt och han flyger hem på lördag så resväskan lär ju inte komma fram, den är säkerligen helt borttappad.

Antar att om man skulle sammanfatta värdet på väskan så ligger det på runt 20000 samt en del souvenirer till bekanta.

Vad ska vi göra? vi har hört av oss till ANA dagligen eftersom det är där han lämnat sin PIR rapport men det finns som sagt ingen ny info att hämta.

Har insett att köpa resor till bekanta med mitt kort och mina poäng inte är bra om något likt detta skulle inträffa igen eftersom det inte verkar finnas något att hämta från försäkring/kort.

Har ni några tips eller blir det helt enkelt något att sätta på shit happens kontot och gilla läget? eller ska man bara inskaffa de kläder/skor m.m som man behöver och hoppas att ANA ersätter allt?

Inga pengar från ANA?

När jag flög ekonomi till Tokyo för några år sedan fick jag (efter att ha anmält försenat bagage som var kvar i Europa) ett kuvert i handen (med kontanter) från ANA. Visst, inte i närheten av 20 kSEK(!) men jag kunde gå till Uniqlo och köpa underkläder och skjortor.

Efter några dagar (3-4?) kom mitt bagage.

Det är inte så trevligt att gå runt i Tokyo i samma kläder i 9 dagar när det är extremt varmt och han flyger hem på lördag så resväskan lär ju inte komma fram, den är säkerligen helt borttappad.
9 dagar. Jag skulle gissa att väskan hinner komma fram innan avfärd. Men visst, man vet aldrig.

Om något ska ersätta är det resenärens hemförsäkring och/eller flygbolaget. Hos dina kreditkort finns inget att hämta.

Ana ska ersätta det som klassas som nödvändigt. En del bolag ersätter ibland typ 50% av kostnaderna, och då får man använda reseförsäkring (i hemförsäkringen vanligast i Sverige) för att täcka upp resten, men första claim ska göras mot flygbolaget. Och de ersätter normalt aldrig med schablon, utan exakta utgifter mot kvitton och rimlig nivå på inköp.

De har 21 dagar på sig att leverera det innan status ändras från försenat till borttappat.

Observera att i båda fallen är bolagets ansvar begränsat till ett belopp runt 16k sek, om passageraren inte specifikt deklarerat det vid incheckning (och troligen betalat extra för det).

En update på detta, väskan kom givetvis inte utan den dök upp när min vän var tillbaka i Sverige ca 19 dagar senare, han fick totalt 30000 yen i ersättning från ANA när han skulle åka hem från Tokyo på de produkter han köpt, han hade köpt extremt billiga saker men de vägrade ersätta totalen.
I samtal med en ANA representant så blev han er att köpa en ny resväska för max 20000 yen men det skulle inte täcka hans tidigare väska, så han fick låna en av mig för att kunna få hem sina nyinköpta produkter.

Just veckan som min bekanta var i Tokyo så var det 35-40 grader varje dag(med luftfuktigheten så det kändes som man gick runt i en torrbastu.).
Det gick dvs inte att gå runt med 1 klädesplagg utan han fick till och med gå till kemtvätt och tvätta kläder men ändå tyckte de att det var fel av honom att köpa 3-4 par kläder och ett par gympaskor.
Skorna ville de först inte ersätta honom för utan de tyckte att han kunde gå runt i sina kostym skor när han promenerade i skogen/var på landsbygden :)

Vad har man lärt sig av detta om man bokar åt någon annan? ha alltid deras kort tillgängligt när du gör bokningen och packa alltid de kläder du vill ha med dig direkt på plats i handbagaget ifall väskan skulle komma bort.

Första dagarna på hans semester var katastrof eftersom han behövde leta kläder, och är man i en större storlek så är kanske inte Japan det mest optimala landet att hitta "passandet" kläder.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen