Senaste nytt

Räknar Awardfares korrekt på intjänade poäng (SAS Mastercard FlyPremium)?

oscy

Medlem
Hej!

Vill dubbelkolla med experterna här vad som gäller.
Jag är på SAS hemsida fast på nästhögsta bonusnivån: Obegränsat antal bonusresor i SAS Plus till priset för SAS Go i hela världen

Men om jag laddar ner min excelfil där och upp den på awardfares eurobonus analys sida (https://blog.awardfares.com/eurobonus-analysis-and-forecast/) så står det följande:

Your Fly Premium balance for the past and next 12 months.
Your current Fly Premium balance: 229500
Your highest Fly Premium balance: 229589 (during the past 12 months).
Your current Fly Premium status: SAS Plus/Business, World, Unlimited

Mailade SAS och fick till svar att jag bara har tjänat 175247p enligt dom.

Är AF verktyget felaktigt? Den utgår ju från excelfilen men räknar den med poster som är exkluderade för fly premium?
Vilken poängtjäning är egentligen kvalificerande? Som exempel nedan, är det korrekt att fly premium räknas även på poäng från AMEX, Earn shop, och själva poäng från flygningar? Eller är det de fakto enbart posterna som är "MasterCard Reward Sweden | Points Earned" ?

Description FlyPremium
Amex Reward Sweden | Points EarnedYes
EuroBonus Earn Shop | Points EarnedYes
SAS Special Accrual | Points Earned Yes
Östersund-Stockholm | SK 0061 SAS GO Yes
 

eddo

Medlem
Alla poäng du tjänat in senaste året räknas med, oavsett var du tjänat in dem. Uppdateras varje månad. Kan inte svara på vad det är som inte stämmer överens. Men kan det vara så att du haft en del intjäning nu denna månad som alltså inte kommer med förrän nästa månadsskiftet?
 
Fly Premiums saldo är inte rullande 365 dagar, vilket man kan ledas att tro, utan 12 månader inklusive innevarande, dvs den 1:a varje månad är det egentligen bara de senaste 11 månaderna som räknas in. Idag tillgodoräknar man sig alla poäng från 2023-02-01 -- 2024-01-12. Jag vet inte hur Awardfares räknar, men det är en tänkbar anledning till diskrepansen om du hade mycket poäng föregående januari.
 

Ano

Medlem
Har du möjligtvis flugit in ca 50 000 poäng? ( Alternativt flugit in ca 30 000 poäng och fått 20 000 statuspoäng via Amex Elite?)

Statuspoängen bokförs ju som en separat post i intjänings-sammanställningen, och kan ha adderats till totalen i excelfilen.
När de i verkligheten inte bidrar till antalet intjänade extrapoäng, utan enbart mot status.

Dvs. Att excelfilen inte kan göra skillnad på dessa poster och inkluderar alltsammans?

Eller att den råkat räkna med återbetalningar vid avbokningar som ytterligare inkommande poäng?

Nu brainstormar jag bara felsökande punkter, utan att ha koll på verktyget

Skulle väl annars, pga egenintresse, gjort en manuell kontrollräkning när tid finns.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Nu vet jag inte hur awardfares räknar, men tar den hänsyn till återbetalade poäng (då dessa inte räknas in i din flypremium).
Säg att du bokar en resa för 50k poäng och sen väljer att avboka resan, då får du 50k draget från kontot först och sedan en insättning på 50k poäng. Denna insättning räknas inte mot din FlyPremium av förklarliga skäl. Hade den gjort det hade alla bokat resor för 200k poäng och sedan avbokat dom och automatiskt hamnat på högsta FlyPremium.
 

oscy

Medlem
Tack för all återkoppling. Har lyckats hitta boven i dramat:

Shared points returned |Yes

När jag gick ur vår familjegrupp så fick jag poäng insatta och dom är markerade som "fly premium" berättigande. Det är dom poängen som är diffen mellan siffran jag fick från SAS och från awardfare verktyget. Tack för hjälpen!

Fan det är svettigt att komma upp i 200k :p
 

apknug

Medlem
Tack för all återkoppling. Har lyckats hitta boven i dramat:

Shared points returned |Yes

När jag gick ur vår familjegrupp så fick jag poäng insatta och dom är markerade som "fly premium" berättigande. Det är dom poängen som är diffen mellan siffran jag fick från SAS och från awardfare verktyget. Tack för hjälpen!

Fan det är svettigt att komma upp i 200k :p
Fick du någon hjälp från awardfares?

Det är väl en kommersiell tjänst som har kundtjänst?
 

Tonton

Medlem
Tack för all återkoppling. Har lyckats hitta boven i dramat:

Shared points returned |Yes

När jag gick ur vår familjegrupp så fick jag poäng insatta och dom är markerade som "fly premium" berättigande. Det är dom poängen som är diffen mellan siffran jag fick från SAS och från awardfare verktyget. Tack för hjälpen!

Fan det är svettigt att komma upp i 200k :p
Jag har aldrig sett den lineitem förut. :D

Ser till att vi uppdaterar uträkningen på denna, så att det ska bli korrekt.


Tack för att du uppmärksammade det.
 

Tonton

Medlem
Fick du någon hjälp från awardfares?

Det är väl en kommersiell tjänst som har kundtjänst?

FlyPremium-kalkylen kommer alla åt, även utan inloggning. Vi uppdaterar den när vi märker att det behövs (som nu).

Det är ingen del av tjänsten, utan enbart en kalkyl vi delat med oss av i bloggen för att hjälpa andra ifall de är intresserade av hur de ligger till också.:)

Den finns här ifall någon är intresserad av vad tråden handlar om: https://blog.awardfares.com/eurobonus-analysis-and-forecast/
 
Toppen