Senaste nytt

Quiz: Testa dina flygkunskaper

Hmm. Just i detta ögonblick flyger SK815 mellan OSL och LHR på FL380 så att det är för högt för Europa stämmer inte. Och kvaliten på frågorna är såpass hög att det enkla misstaget inte skulle begås. Så jag undrar om det inte är så att westbound är jämna tal och eastbound är ojämna. Lite slumpmässigt klickande på fr24 bekräftar det för flighter som inte är på väg att stiga eller landa.
Dubbel hmm... Har jag blivit så ringrostig från min flygteoriutbildning att jag glömt halvcirkelregeln. Ok jag lägger ner och hoppas en aktiv pilot kan reda ut detta. :)

Hmm. Just i detta ögonblick flyger SK815 mellan OSL och LHR på FL380 så att det är för högt för Europa stämmer inte. Och kvaliten på frågorna är såpass hög att det enkla misstaget inte skulle begås. Så jag undrar om det inte är så att westbound är jämna tal och eastbound är ojämna. Lite slumpmässigt klickande på fr24 bekräftar det för flighter som inte är på väg att stiga eller landa.
Tror man skulle tänka ”vart flyger SAS med A330”? Jo, Asien eller USA (så Europa går bort). Hur högt man flyger beror på helt andra parametrar.
Magnetisk kurs (heading) kontra flygnivå.
360-179 grader: udda flygnivå
180-359 grader: jämn flygnivå
(sedan kan förstås undantag göras, även om grundregeln är ovan).

Edit. Mkt bra nivå på frågorna.

Last edited:
För att i efterhand rationalisera mitt tillkortakommande i denna avgörande fråga vill jag bara framföra att förnamnet "Huge" inte direkt är det vanligaste förekommande i Sverige:

Skärmavbild 2018-09-05 kl. 15.15.05.png

Förnamnet "Jumbo" är faktiskt 4 gånger vanligare än "Huge" ;-)

Toppen