Senaste nytt

Qatar flyttar hela bonusprogrammet online

jumbooze

Medlem
Hej,
Nu drabbas jag inte själv här men jag läste på OMAAT bloggen om hur hela bonusprogrammet blir webbaserat och man stänger tjänsten via telefon och kundtjänst.
Slut på att ringa in och boka awards.
Någon med Miles hos Qatar som har mer info?

bara fått ett mail med denna info:

As part of our continued efforts to enhance your online experience with us, we have listened to your feedback and are introducing steps to make managing your Privilege Club account online ever more seamless.

We have recently implemented a number of features and functionalities such as a new user friendly website, digital membership card, online redemption for hotel stays, earning miles with our online shopping portal Akruu and many more.

Effective 2 March 2018, as part of these ongoing improvements, we are pleased to announce you will be able to do all of your account activities online. This includes:

• Booking your award tickets
• Profile updates
• Excess baggage
• Refunds

• Nominating family members
• Cabin upgrades
• Award ticket date changes
• and much more

Managing your Privilege Club account has never been easier.

To enhance the security of your account, we have added the additional requirement of registering your current email address and mobile number with us from this date. Without these details you will not be able to redeem Qmiles from your account and will be required to update your information before you can proceed.

In line with these enhancements from 11 March 2018, we will no longer be supporting these account activities through our ticketing offices, contact centres or any other offline channels.

To find out more about our new enhancements click here.

We look forward to welcoming you on board soon.

Sincerely,
Privilege Club

på det stora hela blandade känslor... alla 100 oliak tel nummer har fungerat till olika grad. väldigt hierarkiska och "skyller på någon annan i kedjan" om de inte kan ge rätt service. Dock undrar jag hur pass sent inpå man kan begära upgrade tex. idag på webben måste det vara tidigare än 48h.
blir också intressant att se om de tar bort de 25USD det kostar idag för ny award booking, eller de 10USD de tar för upgrade.

Sedan MÅSTE de se till att förbättra sin söktjänst för award resor. de har samma koncept som SAS med "lägsta pris" eller pengar+poäng.
Dock kan man inte välja att söka på ena eller andra utan man söker datum, sedan ser man resultat, ingen bra kalendervy eller sådant på BARA miles t.ex.

OCH sist men inte minst, som platinum känns det inte som ett bra steg att tappa personlig service av detta format... eller så kanske vår prio linje är öppen och hjälpa ännu och mailet jag fick är generellt för alla..?

Time will tell.

• Gilla
Reactions: pep
ok, så, provade ringa (platinum linjen) för ett tag sedan (9:e mars) och svaret:

agent: as of 11th of March we cannot see availability sir, everything related to redemptions is now online.
Jag: Ok but how am I suppose to know on which flights I could book award seats or upgrade?
agent: You can look at the pay with miles options, and if there is a price in miles it is there for awardbooking
jag: how about for an upgrade
agent: that you can never know.
jag: in all of the dates there is a small Q2 and also the miles is very expensive.
agent: That is because on sold out dates, you have the exclusive option of paying 2x qmiles and still be able to book using miles.
jag (under tiden han är kvar på luren): I have now scrolled through evey single date from now until April 10th 2019 and there is not a single award space any day at all that does not cost "Q2". is this reasonable?
agent: I cannot tell sir as everything is now online.
jag: you cannot or will not tell?
agent: cannot

Ja det var i stora drag samtalet och den personliga summeringen lyder: som väntat är det en klar försämring att allt är online, Platinum linjen har nu dessutom i princip ingen funktion mot vanliga revenue management.
Sökmotorn de har är riktigt dålig för award platser kan jag dessutom tycka vilket gör detta ännu mer störigt.
Blir att flytta tillbaka allt till Star nu tror jag faktiskt.

uppdatering, åkte iaf med Qatar från HKG-DOH-CPH.
bra utresetid och OW från HK ger ju the Pier first class lounge med OWE, vilket slår Star alliance loungerna i HK.

Ville använda årliga Qcredits för upgrade.
Hade bokat resan, klickade på award upgrade online, det gick bara att välja andra benet DOH-CPH, HKG-DOH var inte valbart.
Jag funderade två ggr då man får 60 Qcredits som platinum, och att boka HKG-DOH-CPH genomgående för upgrade kostar 40 credits medan DOH-CPH endast kostar 25 credits och HKG-DOH kostar 35, dvs 60 totalt.

De eventuella 20 Credits jag nu förlorar hade inte för mig räckt till något ändå, det motsvara upgrade på DOH-Delhi.
Då dessa dock bara har ett års giltighetstid så tänker jag att det är lika bra att nyttja dem.

nu till vad som faktiskt är bra dock: Man får direkt bekräftelse om upgrade går igenom:
upload_2018-4-16_8-33-7.png

vilket är riktigt bra, tidigare var det i princip som att bara skicka in en ansökan och ingen aning om den skulle gå igenom.
Däremot kunde de bemödat sig med att skriva nån form av info kring att HKG-DOH inte hade availabiltiy nu var den så att säga bara "dimmad" och gick inte att klicka på.

Toppen