Senaste nytt

Qatar Airways - Det gjorde Ni bra!

henrik l

Medlem
Nu är detta inte specifikt Qatar, men lite info om man flyger bonusresa med dem. Har haft ett par poäng-bokningar i economy:eek: med Qatar, delvis via deras Privilege Club, delvis via AAdvantage (American Airlines). Ringde Qatar och bad dem lägga in mitt British Airways-nummer där jag är Gold (Emerald). Strax efter när jag kolla bokningen stod det Gold när jag klickade på biljettnumret i manage my booking. Vid inchekning i Rom var det inga problem att checka in på business-incheckningen, få fast track, och sedan knatade jag till BA-loungen: Prio-boarding och extra recognition ombord. Fick käket väldigt snabbt. Kul att se att det funkade som det skulle.

Dessutom, när jag plingade och ville fylla på vinglaset, dom kom inom en minut, eller snabbare. Riktigt imponerade. Vet inte om dom hade sådan koll att dom visste att det var en emerald som plingade:D
 

pep

Medlem
Típs: Hvis du laver award bookning med QR da bruger du jo QRPC nummeret. Derefter, naar billetten ẻr udstedt kan du gâ ind og aendre FFP online. Selv efter aendring kan de stadig se, at du er QRPC
 

henrik l

Medlem
Típs: Hvis du laver award bookning med QR da bruger du jo QRPC nummeret. Derefter, naar billetten ẻr udstedt kan du gâ ind og aendre FFP online. Selv efter aendring kan de stadig se, at du er QRPC
Jag upptäckte att det går utmärkt att lägga in mitt BA Executive club nummer i appen. Hur smidigt som helst. Funkade även för en bokning gjord med American Airlines-poäng. När numret var inlagt kunde jag välja bland de bästa platserna i economy både på flighten med Finnair ARN-DOH och Qatars flight DOH-BKK.
 

Ricci

Medlem
Tyvärr, ingen Qsuite på min flight QR836 den 18 maj, vilket jag tyckte var synd men en riktigt bra service istället.
Jag var nästan först på planet och pursern kom fram till mig direkt hälsade väldigt personligt.
När jag gick till bakre toan i business så hörde jag lite ljud bakom en gardin och upptäckte att det också fanns en bar med bartender..
Jag frågade, vad är detta då det är en 777-300ER och QR har inga barer i dessa. Svaret var att de har en och som kommer från Virgin som hade en bar och individen heter A7-BOE om jag förstått det rätt.
 

lillemannen

Medlem
Tyvärr, ingen Qsuite på min flight QR836 den 18 maj, vilket jag tyckte var synd men en riktigt bra service istället.
Jag var nästan först på planet och pursern kom fram till mig direkt hälsade väldigt personligt.
När jag gick till bakre toan i business så hörde jag lite ljud bakom en gardin och upptäckte att det också fanns en bar med bartender..
Jag frågade, vad är detta då det är en 777-300ER och QR har inga barer i dessa. Svaret var att de har en och som kommer från Virgin som hade en bar och individen heter A7-BOE om jag förstått det rätt.
En GT får väl alltid plats eller? @Ricci
 

pep

Medlem
News from QRPC: Extending the life of Avios: Avios now last longer than ever before. Every time you spend or earn, your Avios balance will be valid for a further 36 months.

Ogsaa er awards blevet meget, meget billigere, e.g. awards med partners nu kun 35-50% af, hvad det var for ca. 3 maaneder siden..., dog skal de irriterende Flexi Awards stadig undgaaes da det er dobbelt pris (i avios)
 
Last edited:

LarsCph

Medlem
Jeg rejser fra Manila til København med Qatar Airways - med 18.30 afgangen fra Manila til Doha. Det var lidt et dilemma for det er afgangen som passede mig bedst, men den sene omkring midnat har QSuite som alt andet lige er noget bedre hvis man planlægger at sove sammenlignet med den gamle 2-2-2 business kabine. Men eftersom jeg plejer at sove OK i den gamle kabine valgte jeg afgangen som passede bedst i tid. Jeg checkede ind i går og fik 2K som jeg havde valgt i forvejen. Nu til morgen så jeg min plads var ændret til 1K, men kabinen også til den med QSuite. Meget fin overraskelse og at det også kan gå "den anden vej" - som modvægt til klage over at få den gamle kabine når man havde forventet QSuite.

I øvrigt var jeg på turen ud også i den nye kabine på Boeing 787 fra København til Doha som også har suiter med døre. De er lidt mindre end QSuiten men også ganske fine syntes jeg, dog ikke nødvendigvis bedre end den gamle hvor jeg godt kan lide det mere åbne design uden døre. Til gengæld sidder man meget ugenert og arbejder med laptop i de nye suiter.
 

PTR

Medlem
Bokad i eco Haneda till Doha, cash upgrade i appen för 24k sek till business som jag tackade nej till förstås.
Försökt uppgradera med Avios/qcredits via hemsidan flertalet gången men ingen tillgänglighet som det brukar.

Helt inställd på åka eco när jag kommer till Haneda men frågar om möjlighet uppgradera med qcredits.
Inget direkt nej och det börjar ringas och jag får gå åt sidan och vänta 20 minuter och plötsligt.
Papper framför mig, skriver under att dom får dra 39 qcredits och BP skrivs ut och får även 2B som seating.

Många år sedan jag öht lyckats uppgradera med qcredits eller avios så rejält chockad att det gick vägen nu
speciellt med sträckan från Tokyo.
Qsuites var det och servicen som vanligt i luften top notch.

Rätt fullt i biz var det också men rätt säkert inte i närheten överbokat.
Ska väl egentligen inte behövas en post om att man lyckas använda sin FF perks men får väl bli anekdotiskt
över att ev lättare uppgradera vid gate?
 
Bokad i eco Haneda till Doha, cash upgrade i appen för 24k sek till business som jag tackade nej till förstås.
Försökt uppgradera med Avios/qcredits via hemsidan flertalet gången men ingen tillgänglighet som det brukar.

Helt inställd på åka eco när jag kommer till Haneda men frågar om möjlighet uppgradera med qcredits.
Inget direkt nej och det börjar ringas och jag får gå åt sidan och vänta 20 minuter och plötsligt.
Papper framför mig, skriver under att dom får dra 39 qcredits och BP skrivs ut och får även 2B som seating.

Många år sedan jag öht lyckats uppgradera med qcredits eller avios så rejält chockad att det gick vägen nu
speciellt med sträckan från Tokyo.
Qsuites var det och servicen som vanligt i luften top notch.

Rätt fullt i biz var det också men rätt säkert inte i närheten överbokat.
Ska väl egentligen inte behövas en post om att man lyckas använda sin FF perks men får väl bli anekdotiskt
över att ev lättare uppgradera vid gate?
Siffran sade mig inte så mycket så googlade och fann detta:

> Qcredits are a reward benefit exclusive to Gold and Platinum Privilege Club members. When upgrading or retaining their tier, Gold members will receive 40 Qcredits while Platinum members will receive 60 Qcredits. They will remain valid for 24 months.

Sätter man det i relation till cashupgraded för 24tkr låter det väldigt bra.
 
Toppen