Det saknas bränsle till Bangkoks taxibilar, chaufförerna vågar inte köra ut till flygplatsen det kanske inte får tag i bränsle för att ta sig tillbaka till stan.
Med runt 1,5 månad kvar till avresa till Thailand där vi kommer vara rätt beroende utav marktransporter, som vanligtvis går på fossila bränslet, så börjar nästan jag bli lite orolig.
Strax efter kriget i Iran drog igång så började klipp på sociala medier nå mig om att det va brist på bränsle på lite mindre öar i Thailand och i lite mer "rural" områden i Thailand, delade vidare till sambon som blev orolig och jag garvade lite lätt och tänkte "Äsch, det där kommer inte påverka Bangkok..."
Nu står vi här och kommer närmre avresa dag för dag, nu är frågan om man kanske leta upp ett taxibolag i god tid som kanske bara har elbilar i flottan, men då är frågeställningen, hur ser Thailand's energiförsörjning ut? Verkar ju vara fossila bränslen som är majoriteten av elproduktionen också, men är den inhemsk eller importeras den?
I söndags när jag åkte från Hilton Sukhumvit till BKK med hotellets bil så var chauffören orolig för sin egen bil och kunna köpa bränsle, samt att priset stigit 100% på bensinen.
Jag trodde han överdrev, men åter en gång hade jag fel!
I ett land där många transporter är en hyrd Toyota Fortuner med förare så känns det verkligen som att det kan bli ytterligare ett hård slag för turismen. Exempelvis när vi var på Koh Chang kändes det som ett förstahandsval med egen bil (även om det ju faktiskt går buss till färjan).
Problem är man får bara tanka för 500 THB vare sig man är företag eller privat. Man får inte heller använda dunkar att fylla på sin "ranson". Vi löste problemet med att betala för hyra bil med full tank och lämna tillbaka tom.
Per tillfälle men köerna är mer än 1h. PTT billigast ligger på ca 42 thb Shell över 50 men det är för 95 okt Tyvärr stänger bensinbolagen nu redan kl 22