Kan bekräfta att det är lathet det handlar om.Jonas C skrev:Det kan ju finnas snålhet involverat då Priority bagage tydligen är en betaltjänst för flygbolagen.Klicka för att utvidga...
Jag är inte ett dugg förvånad, det är ju mänskliga faktorn i så pass många led för att det ska funka.spritfet skrev:Kan bekräfta att det är lathet det handlar om.Klicka för att utvidga...
fmansson skrev:Dum fråga kanske men är det samma lastare på hela ARN T5? Eller är det olika lastare beronde på vilket handlingbolag som anlitas? Typ SAS har ju SAS och Aegean har ju Menzies.Klicka för att utvidga...
Jag förstår vad du säger och det är antagligen så det fungerar på Arlanda. Men priority baggage fungerar i stort sett de flesta flygplatser i Asien, så rutinerna måste vara annorlunda än de flygplatserna i Asien.Andreas Soteriou skrev:Kanske sent ute men känner att jag vill bidra med lite insikt då jag brukar sommarjobba på SGH. Anledningen till att priotaggade väskor inte alltid kommer först ut på bandet har att göra med främst två saker.(1) - Om väskor inte har blivit sorterade vid avgångsflygplats (detta är särskilt vanligt från vissa flygplatser) så innebär det att prio och vanligt (ibland även transfer) ligger blandat inne i lastutrymmet. Detta resulterar i att bagage även blir blandat på vagnarna och följaktligen på ankomstbandet.(2) - Priobagaget blir lastat i främre lastrummen vid avgångsflygplats samtidigt som bakre lastutrummen är fullastade. På grund av säkerhetsföreskrifter med risk för tail tipping (i synnerhet mindre plan såsom B737) så får det inte skilja för mycket i vikt mellan fram och bak och således är det rutin att alltid lasta de bakre lastrummen först. I och med att vi på SAS har folk som lastar av, och folk som kör in bagaget till ankomsthallen (separerade uppgifter) så körs 1-3 vagnar åt gången så fort de blir fullastade och således blir det ofta att några vagnar har hunnit komma in när lastningen väl börjar där fram.Personligen tycker jag att det optimala är när priobagage ligger i bakre lastrummet längst ut; då bör prion vara först ut!Det är trist när det händer då jag vet att det är resenärer med prio status som utgör stommen i SAS.Klicka för att utvidga...
Andreas Soteriou skrev:Kanske sent ute men känner att jag vill bidra med lite insikt då jag brukar sommarjobba på SGH. Anledningen till att priotaggade väskor inte alltid kommer först ut på bandet har att göra med främst två saker.(1) - Om väskor inte har blivit sorterade vid avgångsflygplats (detta är särskilt vanligt från vissa flygplatser) så innebär det att prio och vanligt (ibland även transfer) ligger blandat inne i lastutrymmet. Detta resulterar i att bagage även blir blandat på vagnarna och följaktligen på ankomstbandet.(2) - Priobagaget blir lastat i främre lastrummen vid avgångsflygplats samtidigt som bakre lastutrummen är fullastade. På grund av säkerhetsföreskrifter med risk för tail tipping (i synnerhet mindre plan såsom B737) så får det inte skilja för mycket i vikt mellan fram och bak och således är det rutin att alltid lasta de bakre lastrummen först. I och med att vi på SAS har folk som lastar av, och folk som kör in bagaget till ankomsthallen (separerade uppgifter) så körs 1-3 vagnar åt gången så fort de blir fullastade och således blir det ofta att några vagnar har hunnit komma in när lastningen väl börjar där fram.Personligen tycker jag att det optimala är när priobagage ligger i bakre lastrummet längst ut; då bör prion vara först ut!Det är trist när det händer då jag vet att det är resenärer med prio status som utgör stommen i SAS.Nej handlingsbolagen servar sina egna kunder oberoende vilken terminal de håller till. Detta gör att i dagsläget så opererar SGH, Menzies och Aviator på T5, SGH och Aviator på T4, Sweport och Aviator på T3 samt Menzies på T2!Klicka för att utvidga...