Senaste nytt

Potentiell sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue från slutet på 2025

palmen

Moderator
Jo, men det är inte så intressant för dem. Därför är det intressant för dem att premiera de som fortsatt flyger även efter att EuroBonus upphör. De vill nog inte ha en massa lifetime som ändå lägger sina pengar någon annanstans.

Kanske erbjuder de några år på köpet på Lifetime Platinum eller nåt.
En lifetime som inte flyger kostar inget för företaget, ser inte riktigt problemet där.

Får se vad det blir om några år när eurobonus troligt går in i Flying Blue. Fram till dess är det bara spekulationer och gissningar.
 

Jannes

Medlem
Jo, men det är inte så intressant för dem. Därför är det intressant för dem att premiera de som fortsatt flyger även efter att EuroBonus upphör. De vill nog inte ha en massa lifetime som ändå lägger sina pengar någon annanstans.

Kanske erbjuder de några år på köpet på Lifetime Platinum eller nåt.
Ett garanterat sätt att få lojala och bevisliga mycket flygande kunder att undvika AFKLMSAS är att riva deras LTG eller strunta i alla deras år av lojalitet. Folk kan vara väldigt känsliga när de känner att de ”blivit lurade”.
 

Mikeswede

Medlem
Då vänder vi på detta.
tror du inte att KLM/AF. premiumkunder känner sig lurade om

- Flighter flytta från Amsterdam till Köpenhamn som det spekulerats
- SAS LTG/LTD får komma in på ett banaskal (inte spenderat några pengar hos Skyteam)

Jag tror personligen att SAS kommer bli ett matarbolag till Amsterdam/Paris och få en undanskymd roöö i SKYteam.
 

Jannes

Medlem
- SAS LTG/LTD får komma in på ett banaskal (inte spenderat några pengar hos Skyteam)
Varför skulle detta störa dem? De kommer ju in på ett bananskal i ett större SkyTeam med SAS alla lounger och rutter utan att ha spenderat pengar hos SAS?

Jag tror EB-kunder är mer måna om hur de behandlas i en SkyTeam merger än existerande SkyTeam medlemmar bryr sig om hur EB-medlemmar behandlas.
Kanske andra människor är mer avundsjuka till sitt sinne än vad jag är, men så länge man faktiskt flugit in sin status hos SAS så ska de inte vara nåt problem. ”Buhu, du ha varit lojal 10 år mot ett flygbolag som vi nu äger en majoritet av, ditt medlemskap är värt noll för oss”?
 

Fredrik

Medlem
Ett garanterat sätt att få lojala och bevisliga mycket flygande kunder att undvika AFKLMSAS är att riva deras LTG eller strunta i alla deras år av lojalitet. Folk kan vara väldigt känsliga när de känner att de ”blivit lurade”.

Flying Blue erbjuder dock inte livstids-guld till sina medlemmar. De erbjuder däremot livstids Platinum vilket är en högre nivå.

Jag ser det som problematiskt i sammanhanget och det tycker jag andra ska göra också.

Upppenbarligen har jag inte någon vidare insyn i hur programmen faktiskt sköts men från mitt perspektiv hade det varit annorlunda om det handlat om livstids Diamond som SAS erbjöd.

Hursomhelst, det lär visa sig när eller om Eurobonus införlivas i Flying Blue. Det finns ingen anledning att ligga sömnlös över det.
 

maswan

Medlem
Då vänder vi på detta.
tror du inte att KLM/AF. premiumkunder känner sig lurade om

- Flighter flytta från Amsterdam till Köpenhamn som det spekulerats
Lokala resenärer i Nederländerna, ja. För resten handlar det bara om det tar längre tid eller blir tightare byten. Och om det skulle inträffa så kan de ju skylla ifrån sig rakt av mot politiska beslut, möjligheten att flytta flighter var ju för att kunna parera att politiken drar ner på antalet slottar och/eller beskattar transitpassagerare högt i Amsterdam.
- SAS LTG/LTD får komma in på ett banaskal (inte spenderat några pengar hos Skyteam)
Inte det minsta, faktiskt. Det låter som ett väldigt konstigt avundsresonemang. Och de har ju faktiskt spenderat pengar hos Skyteam så fort SAS blir medlem i Skyteam (om vi räknar bort udda hörnfall som EB-medlemmar som bara flyger annan Star Alliance, etc). Och de kommer att ha spenderat pengar i Air France/KLM/[SAS] om/när uppköpet blir klart. Uppköp av SAS är ju ett uppköp av hela SAS, inklusive kunder, historik, och kundrelationer där LTG är ett av de informella löftena till kunderna.

Jag tror faktiskt att en hel del Flying Blue LTD istället skulle reagera negativt på om Flying Blue bara stryker EB LTG vid en sammanslagning, för det visar ju att "lifetime" bara gäller så länge de inte har en formaliaursäkt att backa från åtagandet.

Det betyder inte att jag förväntar mig att alla EB LTG blir portade rakt av till FB LTD, men att det blir något som kan sminkas till en sidegrade. Här är min förväntning allt från FB LTG till halverad kvalificeringsperiod for FB LTD.
 

Capa

Medlem
Hur tänker ni kring att redan nu gå med i FB? Ser att jag varit inaktiv så länge att mitt medlemskap raderats. Om man planerar att flyga med Delta domestic US, ska man öppna ett FB-konto och kreditera dit eller försöka styra det mot United och styra mot Eurobonus tills överföringen sker? Svårt att säga om de som redan har ett FB-konto får sitt Eurobonus överfört dit eller om allt sker automatiskt i någon slags körning. Är ju inte säkert att man har samma mailadress på sitt FB respektive Eurobonuskonto etc. Kanske tänker fel här med ville i alla fall lyfta frågan.
 

mha321

Medlem
Att de bara skulle droppa LTG rakt av tror jag inte på, något kommer säkert in. Och särskilt när ett så mycket mindre program kommer in, så är chansen rätt stor att man snarare tjänar på det i det mindre programmet, eftersom det är så mycket färre medlemmar. I sämsta fall kanske något i stil med att LTG översätts till <x> antal år med guld framåt efter en merger därefter får man tjäna in det själv, eller någon form av fast-track mot life time platinum.

Jämför t.ex. när Marriott köpte upp Starwood. Alla Starwood-medlemmar "hoppade upp" en nivå i princip rakt av (om man räknar till vilka krav som fanns) och man skapade en ny lifetime nivå som bara var tillgänglig just vid mergern.Det enda sättet att bli lifetime Titanium på Marriott var att uppfylla kraven för lifetime Platinum på Starwood vi mergern.

(Seden har det gått utför med programmet på många sätt sedan dess, men det har likvärt drabbat "marriott-medlemmar och starwood-medlemmar". Men det är en separat fråga.

Om det är något som FB-medlemmar skulle bli sura på så är det väl snarare om det fortsätter att vara så enkelt och billigt att tjäna in guld med sas utan att flyga - med andra ord statuspoängen från Amex och Mastercard.
 

Hachans

Medlem
En lifetime som inte flyger kostar inget för företaget, ser inte riktigt problemet där.

Får se vad det blir om några år när eurobonus troligt går in i Flying Blue. Fram till dess är det bara spekulationer och gissningar.

Jo, men det gör det. För när är det troligt att de personerna kommer och besöker loungerna? Jo, när de är som allra mest belastade. Jämför med alla EBG som plötsligt dyker upp runt jul i fast track och lounge som beter sig de aldrig sett ett flygplan förr.

Fast poängen från flygbolagets sida är ju att de som är lifetime ska fortsätta spendera pengar. Spenderar de pengar så får de förmåner. Spenderar de pengarna hos något annat bolag istället så får de inga förmåner, och kostar heller inte något.

Nja, fast en lifetime kan exempelvis välja att flyga med annat skyteambolag och ändå få fördelar där. Tror du att Kenya Airways är jätteglada över alla de som statusmatchat och nu sitter i AMS eller CDG och kostar pengar för dem utan att de sett en krona? Om de över en lång tid dragit in pengar åt dem, så hade man kanske haft överseende med det. Men varför ska man belöna folk som inte varit och inte kommer bli lojala?

För AF skulle det bli samma sak. Folk som inte är lojala och inte kommer bli det heller ska belönas? Det låter konstigt. Med en statusmatch så ger man dem som faktiskt drar in inkomster en chans, samtidigt som rensar ut bland dem som inte tjänar pengar.

Det är kallt och det är hårt, men det är ingen givmildhet.

Ett garanterat sätt att få lojala och bevisliga mycket flygande kunder att undvika AFKLMSAS är att riva deras LTG eller strunta i alla deras år av lojalitet. Folk kan vara väldigt känsliga när de känner att de ”blivit lurade”.

Om de är så lojala och bevisligen flygande så är det ju inget problem. Fortsätt flyga så behåller du din status. Inga konstigheter.

Klart det är känsligt att inte fortsätta folks LTG, men vad är alternativet? Fortsätta med business as usual? För det verkar ju gå bra för SAS. Man får sälja in det som en bra grej, lyfta fram förmånerna. Som paus i medlemskapet när man är föräldraledig tex!

Och helt ärligt, vad ska kunderna göra istället? Flyga Ryanair eller Bra inrikes?
 
Toppen