Senaste nytt

Potentiell sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue från slutet på 2025

henke12

Medlem
Härligt!
Själv blev jag EB Lifetime Gold när jag haft Diamond status i 8år så då la jag ner jakten på status, hade varit rätt surt om dom nu väljer att matcha enbart mot Diamond status för lifetime i Skyteam ;-)
Jag har samma sits
Men vet i fan om jag vågar att _inte_ gå för EBD i år igen för att lösa statusmatchningar osv nästa år..

#i-landsproblem
 

Lynx

Medlem
Correctomundo! Jag är en av dem som har hela stacken, men det blir ju det 10:e kortet nu, det som går in i 2024. Sic, det sista.

Sen kanske de räknar bort ev förlängningar p g a covid om man inte uppfyllde det själv - då går ett bort för mig men blir ändå 10 och nästan klar för nästa period med så uppe i 11 igen då…
 

NotRyan

Medlem
Sen kanske de räknar bort ev förlängningar p g a covid om man inte uppfyllde det själv - då går ett bort för mig men blir ändå 10 och nästan klar för nästa period med så uppe i 11 igen då…
Om ett går bort i.o.m. Covid så har du väl brutit sviten, men jag är ganska säker på att förlängningarna räknas också.
 

mha321

Medlem
Om ett går bort i.o.m. Covid så har du väl brutit sviten, men jag är ganska säker på att förlängningarna räknas också.
Det finns ju också alternativet att de räknas bort i antalet men inte räknas som brott i sviten. Det vore ju på många sätt det rimligare sättet att räkna just när det handlar om covid situationen. Dock blir det ju extra svårt att räkna ut precis vilka kvalificeringsperioder som ska räknas då, med brutna kvalificeringsår, så det kanske är mer än vad sas it mäktar med. Och isåfall är ju rimligare att räkna med förlängningen än att i praktiken bryta sviten för den stora majoriteten av kunderna.
 

Hachans

Medlem
Det finns ju många aspekter av detta och vi kommer nog inte veta hur det kommer se ut förrän en eventuell sammanslagning börjar komma mycket närmare (dvs egentligen inte förrän AF/KLM möjligen har köpt upp mer än 50%). Några nyckelfrågor som jag ser det är:

"Växlingskurs" mellan poäng hos EB och miles på FB.
Har sett vissa vara oroliga för att en devalvering av poängen ska komma redan här. Självklart inte omöjligt, men jag är mindre orolig här. Eftersom båda programmen åtminstone har varit miles-baserade (även om FB nu gått över till spend) så känns en 1:1-mappning relativt rimlig.

Poängkostnad för awards
Här ser jag en större risk att tappa värde - är inte så insatt i FB men har förstått att det generellt är dyrare awardpriser (och dynamiska), så där kommer det troligt att komma en implicit devalvering, framförallt om man jämför med EB-awards på SAS-flighter som varit rätt så förmånliga och inte ökat i pris på länge.

Kreditkortsförmåner
Amex (och antagligen SEB kort) kommer ju troligtvis vilja fortsätta ha ett partnerskap med lojalitetsprogrammet oavsett vad det heter, möjligen med justerad poängintjäning. Den största risken är ju dock vad som kommer att hända med 2-4-1-vouchers från Amex (och FlyPremium). Skulle dessa försvinna så skulle det åtminstone för min del innebära att poängen på en gång halveras i värde (då jag i stort sett aldrig, förutom några inrikesresor, bokar utan att använda en voucher). Ett FB Amex Sverige kan ju givetvis erbjuda andra förmåner än motsvarande kort i Nederländerna, men ska de fortsätta erbjuda denna förmån så krävs det ju att nya funktioner implementeras i FB-systemen, och frågan är hur intresserade de är av det för enbart den svenska marknaden.

Lifetime Gold
Slutligen LTG, vilket ju redan har diskuterats väldigt mycket. Det har ju sagts att allt kopplat till LTG kommer fortsätta som vanligt, även med SAS övergång till Skyteam, men det har ju varit under förutsättningen att Eurobonus fortsätter att existera som ett fristående program. Det positiva är ju att FB åtminstone har ett koncept av livstidstatus, men "enbart" för Platinum. Så frågan är om EBLTG kommer mappas till FPLTP eller till en nyinförd FPLTG (i teorin skulle de ju helt kunna strunta i EBLTGs, men det tror jag inte de gör). För "säkerhets skull" kommer jag nog fortsätta att se till att kvalificera till EBD i några år till utifall att tio år EBD skulle krävas för FBLTP.
Sen är det ju förstås även frågan om hur status mot LTG mappas om man inte nått dit än. Om LTG mappas mot Lifetime Platinum så bör ju även innevarande år mot LTG kunna mappas utan problem... Har vi någon gång sett någon siffra på hur många LTG som finns i Eurobonus?
Jag tror inte att LTG kommer matchas mot PFL eller någon nyinförs guldnivå.

Anledningen är att LTG är ett tack för att man spenderat en massa pengar hos SAS tio år i sträck. Detsamma har man inte gjort hos Air France/KLM. Att införa en ny nivå kommer dessutom väcka mycket ont blod och badwill hos befintliga kunder. AF har dessutom inget som helst intresse av att ge bort status till någon som inte flyger med dem.

Därför tror jag att det är betydligt mer sannolikt att det kommer erbjudas någon form av statusmatch, kanske något år utan att behöva okvalificera sig.

Tror man lätt förleds att tro att Lifetime i respektive program handlar om innehavarens livstid när det i själva verket handlar om flygbolagets eller bonusprogrammets livstid.
 

maswan

Medlem
Anledningen är att LTG är ett tack för att man spenderat en massa pengar hos SAS tio år i sträck. Detsamma har man inte gjort hos Air France/KLM. Att införa en ny nivå kommer dessutom väcka mycket ont blod och badwill hos befintliga kunder. AF har dessutom inget som helst intresse av att ge bort status till någon som inte flyger med dem.
Men man har ju spenderat en massa pengar hos Air France/SAS/KLM (ASK blir väl ett bra namn?), efter uppköpet blir klart?

Jag är lite mer optimistisk till att det blir kvar, men tror att det kan gå båda vägarna med FB LTG eller statuschallenge.
 

Hachans

Medlem
Men man har ju spenderat en massa pengar hos Air France/SAS/KLM (ASK blir väl ett bra namn?), efter uppköpet blir klart?

Jag är lite mer optimistisk till att det blir kvar, men tror att det kan gå båda vägarna med FB LTG eller statuschallenge.

Jo, men det är inte så intressant för dem. Därför är det intressant för dem att premiera de som fortsatt flyger även efter att EuroBonus upphör. De vill nog inte ha en massa lifetime som ändå lägger sina pengar någon annanstans.

Kanske erbjuder de några år på köpet på Lifetime Platinum eller nåt.
 

fcx

Medlem
Jo, men det är inte så intressant för dem. Därför är det intressant för dem att premiera de som fortsatt flyger även efter att EuroBonus upphör. De vill nog inte ha en massa lifetime som ändå lägger sina pengar någon annanstans.

Kanske erbjuder de några år på köpet på Lifetime Platinum eller nåt.
Fast poängen från flygbolagets sida är ju att de som är lifetime ska fortsätta spendera pengar. Spenderar de pengar så får de förmåner. Spenderar de pengarna hos något annat bolag istället så får de inga förmåner, och kostar heller inte något.
 
Toppen