Senaste nytt

Positiva saker kring SAS utträde ur Star Alliance

AABack2ARN

Medlem
Vilken terminal använder sig SAS av på CDG nu? Oavsett borde väl SAS flytta till CDG2 (när väl bytet är klart) och därmed slippa de där konstiga fingrarna på CDG1 där man inte kommer åt några lounger på ett smidigt sätt. Blir ju dessutom smidigare att komma åt pendeltåg och snabbtåg från CDG2 kontra CDG1
 

NotRyan

Medlem
Vilken terminal använder sig SAS av på CDG nu? Oavsett borde väl SAS flytta till CDG2 (när väl bytet är klart) och därmed slippa de där konstiga fingrarna på CDG1 där man inte kommer åt några lounger på ett smidigt sätt. Blir ju dessutom smidigare att komma åt pendeltåg och snabbtåg från CDG2 kontra CDG1
Idag är det T1. Förhoppningsvis blir det 2F efter bytet.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Det skulle kunna komma någon ny långlinje i Deltas regi. Jag misstänker tyvärr att det är de enda rutterna vi kommer se från Stockholm/Oslo framöver med möjligt undantag för New York i någon slinga med flyg från Köpenhamn. Å andra sidan så har uppenbarligen Delta en stor operation på JFK och kan sköta det i egen regi.

SAS verkar ju kunna flyga på New York ganska bra då de blir nog kvar där de finns idag. Miami verkar ju också gå bra så den kan också finnas kvar.

Och så säsongslinjerna som redan finns bland de amerikanska bolagen på CPH och ARN.
 

palmen

Moderator
Alltså blir SAS ett matabolag till AF/KLM. Drömmarna om fler långlinjer tror jag tyvärr bara är drömmar. Hoppas för alla SAS fantaster att jag har fel.
Det have vi nog inte sett i någon regi. Men det finns ju incitament framöver för KLM att lägga trafik på Kastrup då de måste minska slottar på Schiphol.
Finns ju en del till Asien som är möjliga, samt att matning till Atlanta/Mineapolis/Seattle/Salt Lake City istället för Chicago kan bli aktuellt eller utökas från nuvarande utbud.
 

mha321

Medlem
Det have vi nog inte sett i någon regi. Men det finns ju incitament framöver för KLM att lägga trafik på Kastrup då de måste minska skottar på Schiphol.
Finns ju en del till Asien som är möjliga, samt att matning till Atlanta/Mineapolis/Seattle/Salt Lake City istället för Chicago kan bli aktuellt eller utökas från nuvarande utbud.

Som halvfrekvent Chicago-resenär tror jag tyvärr också att Chicago är den destination som nog är stört risk att den försvinner, kanske ihop med Washington.

Även Toronto egentligen, men westjet har ju en del skyteam samarbeten så där kanske faktiskt kan hända saker när sas blir konkurrent istället för partner till air Canada.
 

M.K

Medlem
Prio boarding blir mer på riktigt hos kvarvarande Star alliance bolag.
Mindre trängsel på Star alliance Loungerna.

Garanterat mindre trängsel på skandinaviska Star Alliance lounger framöver då de är noll till antalet.

Som jag skrev i annan tråd; mycket mindre trängsel även i SAS egna lounger utan alla *G och ST-G som inte har tillgång till ST lounger med inrikesflyg. Utan att ha siffror lär trängseln minska rejält både på ARN, OSL och CPH efter skiftet!
 

mha321

Medlem
Garanterat mindre trängsel på skandinaviska Star Alliance lounger framöver då de är noll till antalet.

Som jag skrev i annan tråd; mycket mindre trängsel även i SAS egna lounger utan alla *G och ST-G som inte har tillgång till ST lounger med inrikesflyg. Utan att ha siffror lär trängseln minska rejält både på ARN, OSL och CPH efter skiftet!
Är det verkligen icke-sas korten som fyller upp loungerna på domestic? Det har jag svårt att tro. En gång i tiden var det ju lite men numera är det ju jämförelsevis lätt med ebg. Och på just inrikes har vi ju de största mängderna travel pass och likande som ger ebg+ automatiskt...
 

M.K

Medlem
Jag hör utlänningar hela tiden i loungerna, tror inte så många från t ex Tyskland och USA kör med Eurobonus. Nog Lufthansa eller United i de fallen. Många andra kort också. Var inte Aeagan en sweetspot för många med *G?

Hade varit intressant se siffror över detta i loungerna. Ett visst frånfall av inrikes ST-G jämfört med *G lär det väl också bli. Skillnad på tillgång vs icke-tillgång från allianspartners statusmedlemmar. Dessutom är väl ändå Star Alliance betydligt större än SkyTeam.
 
Toppen